Vilket språk bör jag lära mig?
Vilket språk bör jag lära mig?
[Utbrutet från "Guider och länkar.."]
kanske en anningen offtopic men chansar att fråga här, för någon som tryckt in högst 3 rader kod i sin livstid på datorn, och jäkligt sugen på att börja programmera, vilket är det bästa språket att böra programmera om man räknar generellt sätt?
förstår att varje språk har sin lilla niché men om man räknar överlag vilket är det mest effektiva och smidiga språk man kan lära sig idag, om man räknar för 5 år framåt?
kanske en anningen offtopic men chansar att fråga här, för någon som tryckt in högst 3 rader kod i sin livstid på datorn, och jäkligt sugen på att börja programmera, vilket är det bästa språket att böra programmera om man räknar generellt sätt?
förstår att varje språk har sin lilla niché men om man räknar överlag vilket är det mest effektiva och smidiga språk man kan lära sig idag, om man räknar för 5 år framåt?
Senast redigerad av 1 DrMegahertz, redigerad totalt 20 gånger.
- DrMegahertz
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
SV: Vilket språk bör jag lära mig?
Yep, en aning off topic, men det är en bra fråga, så jag tog mig friheten att ge inlägget en egen tråd! Hoppas du inte misstycker. 

När jag gick över till ubuntu för ett år sedan hade jag ett liknande bekymmer. Kunde inte sitta kvar i min gamla miljö, Borlands Delphi (pascal). Jag valde Java som mitt nya språk. Det passar mig bra av olika orsaker,
1. "Alla" kan köra de program jag gör, oavsett OS.
2. Passar bra för mina behov, jag kör oftast program som har ett fönster med standardobjekt, menyer, knappar etc.
3. Hittade en trevlig IDE, integrerad utvecklingsmiljö, NetBeans.
4. Det är ett språk i tiden
om man får tro all propaganda.
Alla språk funkar i grunden på samma sätt, man kan tilldela värden, jämföra värden etc.
Om du lär dig ett språk, och lär dig tänka "programmering" är det överkomligt enkelt att byta språk.
Vad är det Du vill GÖRA?
1. "Alla" kan köra de program jag gör, oavsett OS.
2. Passar bra för mina behov, jag kör oftast program som har ett fönster med standardobjekt, menyer, knappar etc.
3. Hittade en trevlig IDE, integrerad utvecklingsmiljö, NetBeans.
4. Det är ett språk i tiden

Alla språk funkar i grunden på samma sätt, man kan tilldela värden, jämföra värden etc.
Om du lär dig ett språk, och lär dig tänka "programmering" är det överkomligt enkelt att byta språk.
Vad är det Du vill GÖRA?
Senast redigerad av 1 TicToc, redigerad totalt 20 gånger.
Själv har jag programmerat i 4 olika språk (5, om man räknar det första språket jag använde, som var till miniräknare). Dark Basic Professional, C#, Java och C++. Så jag resencerar dem här. Det jag rekommenderar är Java (Dark Basic Professional finns inte till linux, och är inte bra på något annat än att göra spel, och C# vet jag inte hur bra det är till linux).
Dark Basic Professional
Väldigt enkelt, aningen långsamt och begränsat out-of-the-box, men lätt att lära sig, och är speciellt inriktat på spelutveckling. Dock är det inte gratis och fungerar bara på windows. Är en bra start om man vill lära sig programmera.
C#
Enkelt att lära sig, effektivt och utmärkt att skapa program med. Är ett högnivå språk, och man behöver inte oroa sig för saker som minneshantering, då det har en så kallad garbage collector. Om du inte kan mycket om programmering och hur en dator fungerar kan man beskriva detta som en funktion som automatiskt städar upp de saker som inte längre används. Något som annars måste göras manuelt. Vilket är bra om man inte vill sitta och pilla i hur minnet hanteras. Kräver dock .NET och är mest gjord för windows (vet inte hur bra det går att göra program med det till linux). Dock är språkets syntax och struktur väldigt rippat från Java. Notera att java var först. Under huven skiljer det sig dock en del.
Java
Java är ett språk av hög nivå som lycktas med konststycket att bli blixtsnabbt. Dessutom är det otroligt portabelt, och man kan koda till vilken maskin som helst, så länge de har javas virtuella maskin installerat. Liksom C# har det även en garbage collector. Kanske inte är det optimala språket att koda operativsystem i, men fungerar bra till i princip allt annat. Ett av språkets fördelar är de små program som kallas för "Applets". De är i princip miniprogram (eller större) som man kan visa i webbläsare. Ett bra exempel är inloggningen på mina sidor hos csn (då man loggar in med BankID, i alla fall). Modärnt och kraftfullt.
C++
Gamla hederliga C++ är, tja, gammalt. Men otroligt snabbt, och man kan göra i princip vad som helst i det. Det är inte på en lika hög nivå som de andra (d v s det är inte lika förenklat), och det finns ingen garbage collector. Svårare att lära sig, tar längre tid att koda, är svårare också, men resultaten blir väldigt effektiva och snabba. Är man ett kontrolfreak som jag, som vill ha koll på minnet och sådana saker, är C++ mycket bra. Eftersom man får mer kontrol kan man också optimera på helt andra sätt, än man kan i de ovan. Idealt för spel, men väldigt bra på allt annat. Är dock inte det språk som man vill ge sig i kast med om man aldrig programmerat förut, just för att det inte förenklar. Fast om man verkligen vill lära sig det, är det väl värt det.
Dark Basic Professional
Väldigt enkelt, aningen långsamt och begränsat out-of-the-box, men lätt att lära sig, och är speciellt inriktat på spelutveckling. Dock är det inte gratis och fungerar bara på windows. Är en bra start om man vill lära sig programmera.
C#
Enkelt att lära sig, effektivt och utmärkt att skapa program med. Är ett högnivå språk, och man behöver inte oroa sig för saker som minneshantering, då det har en så kallad garbage collector. Om du inte kan mycket om programmering och hur en dator fungerar kan man beskriva detta som en funktion som automatiskt städar upp de saker som inte längre används. Något som annars måste göras manuelt. Vilket är bra om man inte vill sitta och pilla i hur minnet hanteras. Kräver dock .NET och är mest gjord för windows (vet inte hur bra det går att göra program med det till linux). Dock är språkets syntax och struktur väldigt rippat från Java. Notera att java var först. Under huven skiljer det sig dock en del.
Java
Java är ett språk av hög nivå som lycktas med konststycket att bli blixtsnabbt. Dessutom är det otroligt portabelt, och man kan koda till vilken maskin som helst, så länge de har javas virtuella maskin installerat. Liksom C# har det även en garbage collector. Kanske inte är det optimala språket att koda operativsystem i, men fungerar bra till i princip allt annat. Ett av språkets fördelar är de små program som kallas för "Applets". De är i princip miniprogram (eller större) som man kan visa i webbläsare. Ett bra exempel är inloggningen på mina sidor hos csn (då man loggar in med BankID, i alla fall). Modärnt och kraftfullt.
C++
Gamla hederliga C++ är, tja, gammalt. Men otroligt snabbt, och man kan göra i princip vad som helst i det. Det är inte på en lika hög nivå som de andra (d v s det är inte lika förenklat), och det finns ingen garbage collector. Svårare att lära sig, tar längre tid att koda, är svårare också, men resultaten blir väldigt effektiva och snabba. Är man ett kontrolfreak som jag, som vill ha koll på minnet och sådana saker, är C++ mycket bra. Eftersom man får mer kontrol kan man också optimera på helt andra sätt, än man kan i de ovan. Idealt för spel, men väldigt bra på allt annat. Är dock inte det språk som man vill ge sig i kast med om man aldrig programmerat förut, just för att det inte förenklar. Fast om man verkligen vill lära sig det, är det väl värt det.
Senast redigerad av 1 lord, redigerad totalt 20 gånger.
Alltså, det är väl nästan bäst att först lära sig hur man tänker när man programmerar, och då skulle jag rekommendera ett så enkelt språk som möjligt 
Python har en väldigt enkel syntax (det som bestämmer HUR du ska koda i ett viss språk). Allt som krävs för att börja finns i Synaptic!
PHP är ett scriptspråk som är väldigt populärt för webben, aningen bökigare syntax (liknar den i C++ om jag inte minns fel...) men det finns å andra sidan ett ton bra svenska guider och liknande på nätet, plus att du kan använda det du lär dig direkt på en hemsida genom att göra enkla spel som "gissa talet" och annat

Python har en väldigt enkel syntax (det som bestämmer HUR du ska koda i ett viss språk). Allt som krävs för att börja finns i Synaptic!
PHP är ett scriptspråk som är väldigt populärt för webben, aningen bökigare syntax (liknar den i C++ om jag inte minns fel...) men det finns å andra sidan ett ton bra svenska guider och liknande på nätet, plus att du kan använda det du lär dig direkt på en hemsida genom att göra enkla spel som "gissa talet" och annat

Jag skulle säga python om du vill hålla till i linux, du kan göra i stort sett allt med python förutom tyngre grejjer så som hela operativsystem och liknande (har jag hört, jag är inte en så pass tung programmerare att jag har kommit fram till kanten av denna frågeställning än)
C++ är helt klart språket om du vill kunna göra vad du vill! Dock följer det ju med att C++ inte är det lättaste att lära sig och kanske inte heller det smidigaste att programmera.
Java (så som Lord pratade om) är väldigt bra om man vill skriva program som funkar vart som hällst.
Jag skulle nog säga att java är en blandning mellan pythons enkelhet och C++ styrka. (Dock tycker jag själv att java är lite förvirrande, men jag har inte riktigt försökt med java fullhjärtat heller)
i månadens "Dator magasinet" skrev dem om ett språk som lät väldigt intressant, det är tydligen väldigt litet och simpelt, men med extremt stora möjligheter att bygga på språket, samt sägs det vara plattformsoberoeende. Det låter lite som ett python när man lär sig, men ett C++ när man blivit duktig.
Jag vet inte riktigt, men det kan ju vara värt att kolla upp iaf. Det går tydligen att integrera andra kodtyper i sina lua program också...
C++ är helt klart språket om du vill kunna göra vad du vill! Dock följer det ju med att C++ inte är det lättaste att lära sig och kanske inte heller det smidigaste att programmera.
Java (så som Lord pratade om) är väldigt bra om man vill skriva program som funkar vart som hällst.
Jag skulle nog säga att java är en blandning mellan pythons enkelhet och C++ styrka. (Dock tycker jag själv att java är lite förvirrande, men jag har inte riktigt försökt med java fullhjärtat heller)
i månadens "Dator magasinet" skrev dem om ett språk som lät väldigt intressant, det är tydligen väldigt litet och simpelt, men med extremt stora möjligheter att bygga på språket, samt sägs det vara plattformsoberoeende. Det låter lite som ett python när man lär sig, men ett C++ när man blivit duktig.
Jag vet inte riktigt, men det kan ju vara värt att kolla upp iaf. Det går tydligen att integrera andra kodtyper i sina lua program också...
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Efter att ha programmerat i c++ och php och även kollat lite på java så skulle jag av de språken välja php, men bara om man vill utvecka hemsidor. Annars skulle jag ha valt c++.
Vilket språk man väljer beror helt på vad man vill göra så jag skulle först ställa mig frågeställningen vad vill jag? så som trixon också sa.
Kan säga att fördelen med php är att manualen är grymt bra. Inte stött på någon annan manual som är lika bra som den än.
Vilket språk man väljer beror helt på vad man vill göra så jag skulle först ställa mig frågeställningen vad vill jag? så som trixon också sa.
Kan säga att fördelen med php är att manualen är grymt bra. Inte stött på någon annan manual som är lika bra som den än.
C är annars ett bra språk om man vill koda operativsystem eller lågnivå grejer i allmänhet. Det är som C++ fast man får ännu mindra gratis och det saknar stöd för en programmerings teknik som kallas objektorientering. Tror även det är bra för spel och det mesta annat. Har dock aldrig använt det, så jag kan bara uttala mig om det jag hört.
Varför pratar ni om det går att skapa ett OS eller inte när frågeställaren har gjort tre rader kod? Ok, utrymme att växa i... 

Menade bara att om det var sådant du vill syssla med, kan C vara en bra plats. Olika språk lämpar sig till olika saker.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
För nybörjare skulle jag nog rekommendera något med garbage collection, så då faller C och C++ bort. Java har ingen erfarenhet av, men är inte det ganska likt C++, d.v.s. väldigt komplicerat? Min röst faller på Python. Det har som sagt en enkel syntax och dessutom är det kraftfullt nog att klara det mesta, så det finns att växa i.
Java är ganske enkelt. Syntaxmässigt är den både lik och inte lik C++. Det har måsvingarna (d v s { och }), och man skriver klasser på ett liknande sätt, men inte på samma. I vilket fall är java enkelt att lära sig och inte alls särskillt komplicerat.
Java är inte i närheten så komplicerat som C++.Lars skrev: För nybörjare skulle jag nog rekommendera något med garbage collection, så då faller C och C++ bort. Java har ingen erfarenhet av, men är inte det ganska likt C++, d.v.s. väldigt komplicerat? Min röst faller på Python. Det har som sagt en enkel syntax och dessutom är det kraftfullt nog att klara det mesta, så det finns att växa i.
Man slipper allt bök som operator-overloading, multipla arv, oläsliga templates fel, samt olika typer av objekt (heap / stack) instanser.
Så min röst faller på Java, eftersom det är ett bra språk, mycket bra dokumentation, det finns bra IDE:s för det samt att man har en garbage collector.
Men framför allt att det är ett typat språk så man lär sig det från början.
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Kan inte annat än hålla med - php är dessutom bra för att bygga "hemsidor". Man kan titta på resultatet vilket är trevligt. Å andra sidan bör man kunna lite html. Men man kan ju köra php helt utan hemsidor också.upnorth skrev: Alltså, det är väl nästan bäst att först lära sig hur man tänker när man programmerar, och då skulle jag rekommendera ett så enkelt språk som möjligt
PHP är ett scriptspråk som är väldigt populärt för webben, aningen bökigare syntax (liknar den i C++ om jag inte minns fel...) men det finns å andra sidan ett ton bra svenska guider och liknande på nätet, plus att du kan använda det du lär dig direkt på en hemsida genom att göra enkla spel som "gissa talet" och annat![]()
Python är ett språk som verkar bli mer och mer använt. Det är lätt att komma igång med, och det är otroligt kraaftfullt; det kommer fler och fler paket för bildbehandling, tunga numeriska beräkningar, kryptering, you name it. Dessutom är det förhållandevis enkelt att bygga grafiska saker, som jag lärde mig för inte så länge sedan (i det som kallas gtk, eller Gtk+, eller Gtk2, eller något liknande). Då skrev jag denna tutorial: http://www.pererikstrandberg.se/blog/in ... tkTutorial
Summan av kardemumman: satsa på python

/Per
PS: Alla python-böcker och många python-tutorials har referenser till Monty Python, så man har ganska kul när man lär sig det också

Jag är en nybörjare och började med python eftersom det verkade vara enkelt och det är det också, jag tyckte att sstrukturen i python var som att skriva basic program, dock har jag iom skolan gått över till ANSI C detta för att jag skall läsa PIC embedded programming som har C som språk, dock kommer jag parallellt fortsätta med Python, för kul för att skippa 
Satsa på Python om du vill kunna göra program som fungerar både till windows och linux, det är enkelt och det finns bra böcker i ämnet. Erik Lindblad "Programmering i Python" är en bok som tar upp en massa saker dock kanske inte så bra om man är helt nybörjare men den tar upp om GUI programmering ganska bra. Wikipedia finns det en del nybörjar guides som är helt ok faktiskt...
/ZerQ

Satsa på Python om du vill kunna göra program som fungerar både till windows och linux, det är enkelt och det finns bra böcker i ämnet. Erik Lindblad "Programmering i Python" är en bok som tar upp en massa saker dock kanske inte så bra om man är helt nybörjare men den tar upp om GUI programmering ganska bra. Wikipedia finns det en del nybörjar guides som är helt ok faktiskt...
/ZerQ
Säljer massa saker kolla in min hemsida http://www.befta.com
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
En väldig massa kod i ubuntu (och linux i allmänhet) är skrivet i python (och C och C++).
Python är ett bra nybörjarspråk, som fortfarande är kraftfullt.
Men Python är du inte bara snabbt igång, du kan direkt kolla in hur andra gjort många av programmen du använder.
Allt vettigt i ubuntu har pythonbindings, så du kan använda en jäkla massa kraftfulla paket redan i början.
Python är ett bra nybörjarspråk, som fortfarande är kraftfullt.
Men Python är du inte bara snabbt igång, du kan direkt kolla in hur andra gjort många av programmen du använder.
Allt vettigt i ubuntu har pythonbindings, så du kan använda en jäkla massa kraftfulla paket redan i början.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
I MS Office finns ett Visual Basic, som är ett trevligt och gammalt språk.
Många programsnuttar kan göras med det. Word kan förses med tryckknappar och textrutor.
Man får en fin räknemaskin i Word, som folk anser inte kan användas som kalkylator.
MS Basic har varit till glädje för många. Man har gjort klockor och skärmen till akvarium.
Promilleräknare timme för timme när man vet när och hur mycket man druckit om man är kvinna eller man och fyllt i sin vikt. Har också sett försäljningskurvor gjorda med Basic.
Har inte lyckats komma igång med OpenOffices Open Basic, det verkar krångligt. Har inte fått
tryckknappar och stora fina dialogrutor att fungera ännu. Behöver hjälp med Open Basic.
I vårt Ubuntu finns g++ med andra ord ett Open C++ . Att lära sig detta är att låna C++ böcker
på biblioteket. Lätt Pocket om C++ är inte heller så dyr. Det finns också visuella versioner av C++.
Borland C++ är ett sådant. Att göra en ordbehandlare, databas, osv är helt enkelt enkelt .
Många programsnuttar kan göras med det. Word kan förses med tryckknappar och textrutor.
Man får en fin räknemaskin i Word, som folk anser inte kan användas som kalkylator.
MS Basic har varit till glädje för många. Man har gjort klockor och skärmen till akvarium.
Promilleräknare timme för timme när man vet när och hur mycket man druckit om man är kvinna eller man och fyllt i sin vikt. Har också sett försäljningskurvor gjorda med Basic.
Har inte lyckats komma igång med OpenOffices Open Basic, det verkar krångligt. Har inte fått
tryckknappar och stora fina dialogrutor att fungera ännu. Behöver hjälp med Open Basic.
I vårt Ubuntu finns g++ med andra ord ett Open C++ . Att lära sig detta är att låna C++ böcker
på biblioteket. Lätt Pocket om C++ är inte heller så dyr. Det finns också visuella versioner av C++.
Borland C++ är ett sådant. Att göra en ordbehandlare, databas, osv är helt enkelt enkelt .
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
christer skrev: I MS Office finns ett Visual Basic, som är ett trevligt och gammalt språk.
Har inte lyckats komma igång med OpenOffices Open Basic, det verkar krångligt. Har intJe fått
Info: Det är VBA som finns i ms office inte hela VB. Var skillnaden ligger vet jag inte... och jag bryr mig inte.
openoffice tycker jag har gått fel väg. Knåpa ihop något som liknar det som finns i msoffice. Koffice har bättre idéer för sin skripting. De återanvänder existerande skriptspråk som python och ruby. Hur långt de har kommit ännu vet jag inte.
Om du vill programmera grafiska gränsnitt med c++ ska du titta på qt från norka trolltech.
g++ är en c++ kompilator inget annat. Vad menar du med Open C++?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
christer skrev: Open C++ hittade jag på bara. Linus Torvalds fick i början svårigheter med programmeringen.
Inte får man göra fria program med ett programmeringsspråk, som inte är fritt.
Det blev till att få tillgång till ett fritt språk. Kompilatorn heter gcc det vi har i terminalen.
Språket heter kanske g++.
Det finns massor med fria program skrivna i java. Java är inte helt fritt. Så visst får man... Dock kommer java att släppas under gpl.
gcc är kompilatorn för C. g++ är kompilatorn för C++. Det finns inget g++ språk.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho