Ett par nybörjar frågor

MarkShelby

Ett par nybörjar frågor

Inlägg av MarkShelby »

Installerat ubuntu 7.10 på min Packard Bell EasyNote laptop, gick rätt smidigt tycker jag dock är det ett par saker jag behöver hjälp med att åtgärda.

1. Tycker inte mitt wlankort fungerar speciellt bra, den tappar anslutningen ibland och då främst om man laddar ner filer.
Nätverkskortet är ett Ralink rt2500.

2. Får ingen bild bara ljud när jag spelar upp xvid filmer i VLC, massa färgade lodräta strimmor bara. Codec som saknas?

3. Får inget ljud när jag pluggar in hörlurar.

Behöver ni någon mer info är det bara att hojta till.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

SV: Ett par nybörjar frågor

Inlägg av Luxwarp »

1: Viss hårdvara går helt enkelt inte ihop med viss mjukvara. testa ett annat wlan kort om du har möjlighet, rekomenderar netgear usb dongel.

2:hmm borde inte vara något problem, jag kan se xvid filmer utan problem. testa att installera om vlc, kolla på deras hemsida i FAQ. google.se

3: hur blir det om du rycker ut högtalarna och sätter in hörlurar istället?.. eller kanske så du gjort?
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

Stampe skrev: 1: Viss hårdvara går helt enkelt inte ihop med viss mjukvara. testa ett annat wlan kort om du har möjlighet, rekomenderar netgear usb dongel.

2:hmm borde inte vara något problem, jag kan se xvid filmer utan problem. testa att installera om vlc, kolla på deras hemsida i FAQ. google.se

3: hur blir det om du rycker ut högtalarna och sätter in hörlurar istället?.. eller kanske så du gjort?
1.Så jag ska ge upp tanken på att få mitt nuvarande wlankort att fungera korrekt?

2. Så det borde fungera utan att något annat som ska installeras? Kan det vara något med grafikkortet då? Och ja jag vet att google finns dock är det väldigt svårt att sortera och värdera informationen om man inte har några större kunskap om ämnet.

3. Jag har inga externa högtalare jag kan prova.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

MarkShelby skrev:
Stampe skrev: 1: Viss hårdvara går helt enkelt inte ihop med viss mjukvara. testa ett annat wlan kort om du har möjlighet, rekomenderar netgear usb dongel.

1.Så jag ska ge upp tanken på att få mitt nuvarande wlankort att fungera korrekt?

2. Så det borde fungera utan att något annat som ska installeras? Kan det vara något med grafikkortet då? Och ja jag vet att google finns dock är det väldigt svårt att sortera och värdera informationen om man inte har några större kunskap om ämnet.

3. Jag har inga externa högtalare jag kan prova.
1: kolla först på tillvärkarens hemsida eftr nyaste drivrutiner, annars testa med något annat kort iallfall. behöver ju inte kosta mer än 199 spänn för nått skit kort, men som fungerar.

2:skall fungera fint... men du kan ju kolla i FAQ på vlc hemsida om dom känner till problemet.

3: då vet du alltså inte om ljudet fungerar alls?... hursom helst gå in i ljudcontrollen och testa lite olika inställninar, kolla oxå så det inte är "mutat"

Lycka till

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

2: Vad händer om du försöker spela precis samma XVID-fil i den inbyggda filmspelaren (Program->Ljud och Video->Filmuppspelaren)? Det fina med den spelaren är att om det saknas en coden så berättar den det för sig och du får upp ett fönster där du kan du enkelt kan installera det som saknas.

3: Troligtvis är den ljudenhetens volym satt till noll av någon anledning. Längst upp till höger precis brevid kallendern så finns det en liten högtalarikon, om du högerklickar på den och väljer öppna volymkontroll så ser du om det är någon av staplarna som  är nollställda. När jag felsökte mitt ljud så satte jag på en låt och pillade lite på staplarna till jag hörde ett ljud. Händer ingenting så kanske du behöver gå in under Redigera->Inställningar och lägga till några fler staplar att testa.

Lycka till!
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

Sprak skrev: 2: Vad händer om du försöker spela precis samma XVID-fil i den inbyggda filmspelaren (Program->Ljud och Video->Filmuppspelaren)? Det fina med den spelaren är att om det saknas en coden så berättar den det för sig och du får upp ett fönster där du kan du enkelt kan installera det som saknas.

3: Troligtvis är den ljudenhetens volym satt till noll av någon anledning. Längst upp till höger precis brevid kallendern så finns det en liten högtalarikon, om du högerklickar på den och väljer öppna volymkontroll så ser du om det är någon av staplarna som  är nollställda. När jag felsökte mitt ljud så satte jag på en låt och pillade lite på staplarna till jag hörde ett ljud. Händer ingenting så kanske du behöver gå in under Redigera->Inställningar och lägga till några fler staplar att testa.

Lycka till!
2. Ser exakt ut som i vlc och den säger inte till om att den saknar något, kan det vara något med mitt grafikkort som är fel?
3. Japp det löste problemet tackar.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

MarkShelby skrev:
Sprak skrev: 2: Vad händer om du försöker spela precis samma XVID-fil i den inbyggda filmspelaren (Program->Ljud och Video->Filmuppspelaren)? Det fina med den spelaren är att om det saknas en coden så berättar den det för sig och du får upp ett fönster där du kan du enkelt kan installera det som saknas.

Lycka till!
2. Ser exakt ut som i vlc och den säger inte till om att den saknar något, kan det vara något med mitt grafikkort som är fel?
3. Japp det löste problemet tackar.
2: funkar filmen i nån annan dator?... kan ju va fel på filmen oxå, drf man skall ladda DVDr filmer, bara dra över iso/img filen i vlc så spels det enkelt och snyggt:D

jannee2

Inlägg av jannee2 »

Sä här fixar Du ljudet.
Skriv alsamixer i en terminal.

┌──────────────────[AlsaMixer v1.0.14 (Press Escape to quit)]──────────────────┐
│ Card: HDA Intel                                                              │
│ Chip: Realtek ALC883                                                        │
│ View: [Playback] Capture  All                                                │
│ Item: Headphone [Off]                                                        │
│                                                                              │
│            ┌──┐      ┌──┐    ┌──┐    ┌──┐      ┌──┐    ┌──┐    ┌──┐    │
│            │  │      │  │    │  │    │  │      │  │    │  │    │  │    │
│            │▒▒│      │  │    │  │    │  │      │  │    │  │    │  │    │
│            │▒▒│      │▒▒│    │  │    │  │      │▒▒│    │  │    │  │    >
│            │▒▒│      │▒▒│    │  │    │▒▒│      │▒▒│    │  │    │  │    >
│            │▒▒│      │▒▒│    │  │    │▒▒│      │▒▒│    │  │    │  │    │
│            │▒▒│      │▒▒│    │▒▒│    │▒▒│      │▒▒│    │▒▒│    │  │    │
│            │▒▒│      │▒▒│    │▒▒│    │▒▒│      │▒▒│    │▒▒│    │  │    │
│    ┌──┐    └──┘      ├──┤    ├──┤    └──┘      ├──┤    ├──┤    ├──┤    │
│    │MM│              │OO│    │MM│              │OO│    │OO│    │MM│    │
│    └──┘              └──┘    └──┘              └──┘    └──┘    └──┘    │
│            90<>90    81<>81  16<>16  33<>33    74<>74    16        0      │
│ <Headphon>  PCM      Front  Front Mi Front Mi  Surround  Center    LFE      │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

EDIT: Gjorde inlägget mer läsligt ;) /DeepThought
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 20 gånger.
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

Stampe skrev: 2: funkar filmen i nån annan dator?... kan ju va fel på filmen oxå, drf man skall ladda DVDr filmer, bara dra över iso/img filen i vlc så spels det enkelt och snyggt:D
Tror inte det skulle vara något fel på filmen har provat flera stycken. När jag försöker spela upp en dvd får jag upp ett meddelande att ett codec saknas var inne på totems sida och kollade vilka som behövs och jag har alla dessa installerade.
MarkShelby

Inlägg av MarkShelby »

Nu fungerar det att titta på xvid filmer också var mitt grafikkort som spökade följde denna guiden och det fixade det. http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,19789.0.html

Så nu kvarstår bara problemet med wlankortet.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

MarkShelby skrev: Nu fungerar det att titta på xvid filmer också var mitt grafikkort som spökade följde denna guiden och det fixade det. http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,19789.0.html

Så nu kvarstår bara problemet med wlankortet.
okej, bra..

Men som sagt försök testa med något annat kort:)

Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ang. fråga ett så har jag haft en del liknande problem, men de löste sig när jag bytte ut NetworkManager mot wicd:
http://wicd.sourceforge.net/
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"