nfs och autofs

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
larsk

nfs och autofs

Inlägg av larsk »

Jag har en server (Ubuntu 7.04) med två mappar utdelade via NFS. Men jag har lite problem med att montera dem med autofs på min klientdator (Ubuntu 7.10). Min /etc/exports på servern ser ut som följer:
/mnt/storageOne 192.168.72.100(rw,sync)
/mnt/storageTwo 192.168.72.100(rw,sync)

Mapparna kommer upp på klienten men när jag försöker komma åt dem så får jag följande felmeddelande:
Mappinnehållet kunde inte visas.
"storageOne" kunde inte hittas. Den har kanske tagits bort nyligen.

Jag har dock inga problem med att komma åt dem från klienten genom att montera dem med följande kommandon:
sudo mount 192.168.72.200:/mnt/storageOne /mnt/storeOne/
sudo mount 192.168.72.200:/mnt/storageTwo /mnt/storeTwo/

Min auto.master på klienten ser ut så här:
/mnt/nfsut /etc/auto.nfs --ghost --timeout 60

Min auto.nfs på klienten ser ut så här:
storageOne -fstype=nfs,rw,hard,intr : 192.168.72.200:/storageOne
storageTwo -fstype=nfs,rw,hard,intr : 192.168.72.200:/storageTwo

Om någon har några tips på vad som kan vara fel så är ni mycket välkomna med dem.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: nfs och autofs

Inlägg av mcNisse »

Det ser ut som om du har specat utdelningarna fel i auto.nfs.
Så här tror jag att de ska se ut:

Kod: Markera allt

storageOne -fstype=nfs,rw,hard,intr : 192.168.72.200:/mnt/storageOne
storageTwo -fstype=nfs,rw,hard,intr : 192.168.72.200:/mnt/storageTwo
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
larsk

Inlägg av larsk »

mcNisse skrev: Det ser ut som om du har specat utdelningarna fel i auto.nfs.
Så här tror jag att de ska se ut:

Kod: Markera allt

storageOne -fstype=nfs,rw,hard,intr : 192.168.72.200:/mnt/storageOne
storageTwo -fstype=nfs,rw,hard,intr : 192.168.72.200:/mnt/storageTwo
Aj, då missade visst det. Var tvungen att ta bort kolonet innan serverns adress också men nu fungerar det. Tackar!
Man behöver ju inte ange underkatalogen när man monterar sambautdelningar så det var nog därför jag missade det.

Dock har jag lite problem med att klienten krånglar efter att servern stängts ned om man har använt de utdelade mapparna. För det ska väl inte vara några problem? Till exempel går det inte att starta nautilus på klienten efter att man stängt av servern om man använt nfs-mapparna. Jag har testat samba med autofs förut men hade samma problem då.
Någon som har koll på varför detta sker och hur man kan fixa det?
larsk

Inlägg av larsk »

Ingen som har någon aning om vad som kan vara fel? Alla tips är välkomna.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

ur man sidan.
hard
The program accessing a file on a NFS mounted file system will hang when the server crashes. The process cannot be interrupted or killed unless you also specify intr. When the NFS server is back online the program will continue undisturbed from where it was. This is probably what you want.
Vilket verkar likna det du beskriver. Att programmet hänger tills att servern är uppe. Har du kontrollerat att alla nautilus processer är borta? Testa att ta bort hard ur argumenten till mount och se om det hjälper.

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
larsk

Inlägg av larsk »

Tack för ditt svar! Skall testa detta.
larsk

Inlägg av larsk »

Jag har testat lite mer nu och har testat med både soft, hard och utan något av dem. Men i varje fall så kan man inte starta upp nautilus förrän man "dödat" den processen innan. Finns det något sätt att slippa detta? Går inte servern att komma åt vill jag ju bara att klienten skall fortsätta arbeta som vanligt och att den inte skall försöka komma åt nfs-utdelningarna mer förrän jag försöker komma åt mappen igen.
Någon som har några idéer? Är detta ens möjligt? Det kanske inte var tänkt att fungera så här?
Alternativet hard verkar vara standard, eller? Så om man inte anger något så blir den monterad som hard i alla fall? Kan man stänga av det på något sätt?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Du kan ju alltid testa en annan filhanterare. Thunar liknar nautilus.
Jag kör kde och har inte märkt av liknande problem.

larsk

Inlägg av larsk »

mcNisse skrev: Du kan ju alltid testa en annan filhanterare. Thunar liknar nautilus.
Jag kör kde och har inte märkt av liknande problem.
Tack för tipset! Det fungerar faktiskt bättre med en annan filhanterare. Har testat både Thunar och PcMan File Manager och de fungerar bra båda två.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"