Hej,
jag har precis köpt en HTPC som jag tänkte köra MythTV på. Vad passar då bättre än att dra in en MythBuntu 7.10, eftersom att jag kör Ubuntu på mina andra datorer?
Efter att ha slagits ett bra tag med drivrutiner till mitt ATI Radeon X1250 så har jag fått det att fungera fullt ut med overlay och gl. Videokortet fungerar finfint och jag har lyckats få in xmltv och alla kanaler. Signalen håller toppkvalitet.
Jag kan spela upp film med VLC och mplayer över sambamount i 720p utan problem, det flyter på finfint (med -vo sdl och -vo gl). Jag kan även spela in från TV-kortet och se inspelningarna utan problem.
Problemet jag får är när jag försöker titta på LiveTV. Då fungerar det bra i ungefär 2 sekunder, sedan börjar det hacka. Ljudet låter normalt och synken är bra, men det ser ut som att den släpper 2/3 av alla frames. Om man kollar på videofilen som spelas in för timeshift så ser den bra ut, men varför kan jag inte se LiveTV utan att det hackar?
Jag har försökt aktivera DRI på Display 0 genom att sätta den till 0666 i xorg.conf men detta ställer bara till mer problem. Tv uppspelningen kraschar MythTV och skärmen uppdateras i trianglar och väldigt långsamt.
Förutom detta så fungerar inte fjärrkontrollen och displayen på HTPC låddan, men det är senare problem som jag säkert löser själv. Den hackiga bilden går jag däremot bet på. Det har gått så långt att jag installerat Vista och MediaPortal, men det känns som att ge upp. Dessutom stöder det inte alla funktioner jag vill ha på min HTPC.
Är det någon som haft liknande problem eller har några tips på vad som kan vara fel?
// Marcus
MythTV med hackig bild...
SV: MythTV med hackig bild...
Efter lite letande och trixxande har jag kommit fram till att problemet troligen ligger i att DMA inte är aktiverat på disken. Eftersom att MythTV backend skriver en videoström till disk som sedan Frontend läser (eller har jag helt missuppfattat läget?) så behöver LiveTV både läsa och skriva disk på samma gång. Skrivprocessen är prioriterad varför läsprocessen blir lidande och visningen av videoströmmen tappar frames och hackar.
I min burk har jag en DVD ansluten till IDE-0 och en SATA disk. Problemet är detsamma oavsett om SATA kontrollern står i Native-IDE eller Raid i BIOS. Då är frågan: Hur aktiverar jag DMA på en SATA-disk i ubuntu? hdparam verkar inte ha någon effekt på dessa diskar...
I min burk har jag en DVD ansluten till IDE-0 och en SATA disk. Problemet är detsamma oavsett om SATA kontrollern står i Native-IDE eller Raid i BIOS. Då är frågan: Hur aktiverar jag DMA på en SATA-disk i ubuntu? hdparam verkar inte ha någon effekt på dessa diskar...
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Kan det vara att skriv-processen buffrar en massa som den väntar lite med att läsa?
Kanske man kan komma runt det genom att titta på "realtid + tio sekunder"? (eller realtid minus tio sekunder kanske det blir)
/Per
Kanske man kan komma runt det genom att titta på "realtid + tio sekunder"? (eller realtid minus tio sekunder kanske det blir)
/Per
Tjenare,
nej, den skriver i realtid och även om man pausar och ser 30sek efter så får man samma effekt.
Det känns som att DMA problemet stämmer in rätt bra på detta beteende, frågan är bara hur man löser det..
[edit] När man stänger av MythTV backend så att den slutar skriva går det finfint att se den skrivna filen.[/edit]
nej, den skriver i realtid och även om man pausar och ser 30sek efter så får man samma effekt.
Det känns som att DMA problemet stämmer in rätt bra på detta beteende, frågan är bara hur man löser det..
[edit] När man stänger av MythTV backend så att den slutar skriva går det finfint att se den skrivna filen.[/edit]
Okej, då kan vi utesluta även DMA problematiken.
Det visar sig att DMA alltid är aktiverat på S-ATA diskar och läs/skrivhastigheten är helt ok.
Då är detta lite av ett mysterium. Ingen som har några tips?
Det visar sig att DMA alltid är aktiverat på S-ATA diskar och läs/skrivhastigheten är helt ok.
Då är detta lite av ett mysterium. Ingen som har några tips?
Då var problemet hittat.
Jag har inte lyckats få mitt Radeon X1250 att köra XVideo.
När jag kör xvinfo får jag :
X-Video Extension version 2.2
screen #0
no adaptors present
När jag spelar upp en inspelad videofil i mplayer med -vo gl så hackar det precis som det gör i mythtv. När jag kör -vo xv så går det inte alls och när jag kör -vo sdl rinner det på precis som det ska.
Nu är frågorna alltså:
1. Hur aktiverar jag Xv på mitt Radeon X1250?
2. Hur ställer jag om i MythTV så att den använder en annan videoenhet än Xv?
Jag har inte lyckats få mitt Radeon X1250 att köra XVideo.
När jag kör xvinfo får jag :
X-Video Extension version 2.2
screen #0
no adaptors present
När jag spelar upp en inspelad videofil i mplayer med -vo gl så hackar det precis som det gör i mythtv. När jag kör -vo xv så går det inte alls och när jag kör -vo sdl rinner det på precis som det ska.
Nu är frågorna alltså:
1. Hur aktiverar jag Xv på mitt Radeon X1250?
2. Hur ställer jag om i MythTV så att den använder en annan videoenhet än Xv?