Dålig streaming från NAS [LÖST]

Benedictus

Dålig streaming från NAS [LÖST]

Inlägg av Benedictus »

Hej alla,

Gör min första post här (installerade ubundu 7.10 i helgen på dotterns dator)
Ubuntu tog alltså min oskuld i linuxvärldens distar.

Brukar googla mig fram till saker men eftersom jag är väldigt ny på detta och definitivt på hur terminalen mm fungerar så testar jag min lycka här.

Problemet e min NAS  (en orginal SLUG med extern USB disk inkopplad som alltå körs med samba)
Denna http://www.pctidningen.se/polopoly.jsp?d=568&a=7951

Har testat att mounta den på flera sätt....
utgick från sidan http://www.justlinux.com/nhf/Filesystems/Mounting_smbfs_Shares_Permanently.html

smbmount //server/share /media/share -o username=username,password=password,fmask=755,dmask=755,rw
mount -t smbfs //servername/sharename /mountdirectory -o username=mywindowsusername,password=mywindowspassword
smbmount //servername/sharename /mountdirectory -o username=mywindowsusername,password=mywindowspassword

Ovan följande koncept fungerar men det går som sirap....

dvs filmer / filer jag vill komma åt väldigt dålig streaming hastighet över WLAN. MP3 fungerar men det e allt. Xvid filmer laggar fruktansvärt och dvd kommer knappt förbi huvudmenyn =). Spelar med VLC och har testat med att öka buffertiden utan resultat.

Hittade att det skall finnan ett annat sätt oxå där man använder sig av CIFS och WINS, men den guiden klarar jag inte av eftersom jag eg inte fattar vad det är jag läser  :-X från nedanstående länk
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=288534

Så mina nya vänner, vilket är det bästa sättet att mounta en NAS på?

PS efter knappt ett par dagar med ubuntu så ångrar jag inte en sekund att tösens dator blev min lilla nya hobby  ;D
PS2 Är 31år så jag hoppas att jag kan lära mig nya saker fortfarande  :)

Mvh B

Edit: Moderatorer, Ni får gärna flytta denna tråd till rätt del ifall den inte hör hemma här.
Senast redigerad av 1 Benedictus, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Dålig streaming från NAS

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Har du provat:

sudo mount -t cifs //server/share /mountpoint -o username=winusername,password=winpassword
eller
sudo mount.cifs //server/share /mountpoint -o username=winusername,password=winpassword

Har du möjlighet att testa överföringshastigheten över ett annat protokoll?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Benedictus

Inlägg av Benedictus »

Mekaniserad Apelsin skrev: Har du provat:

sudo mount -t cifs //server/share /mountpoint -o username=winusername,password=winpassword
eller
sudo mount.cifs //server/share /mountpoint -o username=winusername,password=winpassword

Enligt manualen så kan den enbart skicka
Network / Transport Protocol TCP/IP

Har för mig jag testat ditt övre alternativ men fick lite fel då, skall testa imorgon så jag inte väcker henne nu =)
Dock i själva remote config för min lilla stubbe så finns det att fylla i WINS adress....har dock inte en aning om vad jag skall fylla i och vilken funktion det gör.
Men i guiden så säger de ju åt en att installera "sudo aptitude install winbind", och lägga till wins i filen etc/nsswitch.conf

Hmm iaf så skall jag väl göra ett försök imorgon igen....måste ju gå att streama på ngt sätt.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Benedictus skrev:
Mekaniserad Apelsin skrev: Har du provat:

eller

Enligt manualen så kan den enbart skicka
Network / Transport Protocol TCP/IP

Har för mig jag testat ditt övre alternativ men fick lite fel då, skall testa imorgon så jag inte väcker henne nu =)
Dock i själva remote config för min lilla stubbe så finns det att fylla i WINS adress....har dock inte en aning om vad jag skall fylla i och vilken funktion det gör.
Men i guiden så säger de ju åt en att installera "sudo aptitude install winbind", och lägga till wins i filen etc/nsswitch.conf

Hmm iaf så skall jag väl göra ett försök imorgon igen....måste ju gå att streama på ngt sätt.
TCP/IP hanterar överföringen på transportlagret respektive nätverkslagret.  Protokollet ligger på applikations lagret. Dvs SMB, FTP, HTTP eller liknande. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Emil.s skrev: TCP/IP hanterar överföringen på transportlagret respektive nätverkslagret.  Protokollet ligger på applikations lagret. Dvs SMB, FTP, HTTP eller liknande. ;)
Slutligen var det länken router till bärbar jag syftade på (jag borde varit tydligare, jag hoppas det går bra ändå).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Benedictus

Inlägg av Benedictus »

Status i skrivandets stund...

En på jobbet sa att det default är felinställt i sambas config fil på datorn...skall bara ta bort # på en rad om paketstorlek om tcp eller liknande i filen....skulle stå ngt om 81200...

Måste leta efter den bara =)

PS hur söker man i filhanteraren efter ngt utanför sin home =) ?
Eller gör man det enbart från terminal..

mvh
/B
Benedictus

Inlägg av Benedictus »

Benedictus skrev: Status i skrivandets stund...

En på jobbet sa att det default är felinställt i sambas config fil på datorn...skall bara ta bort # på en rad om paketstorlek om tcp eller liknande i filen....skulle stå ngt om 81200...

Måste leta efter den bara =)

PS hur söker man i filhanteraren efter ngt utanför sin home =) ?
Eller gör man det enbart från terminal..

mvh
/B
# Most people will find that this option gives better performance.
# See smb.conf(5) and /usr/share/doc/samba-doc/htmldocs/Samba3-HOWTO/speed.html
# for details
# You may want to add the following on a Linux system:
#        SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
  socket options = TCP_NODELAY

Hittade =)...nu testa
Benedictus

Inlägg av Benedictus »

Gick från att kopiera 700mb på 18timmar till 10minuter.

Inte snabbast i världen då min vista laptop tar samma på 2minuter. Men filmen laggar definitivt inte nu  :)

PS kommer ni på något mer som skulle kunna optimera överföringen så säg till.
Senast redigerad av 1 Benedictus, redigerad totalt 19 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"