RTL 8139 nätverkskort strular

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Nag

Inlägg av Nag »

Mitt nätverkskort verkar strula under ubuntu 6.06 LTS - Dapper Drake (det är vad som står under "About Ubuntu" iallafall :D )

Har du läst så här långt har du säkert klurat ut att jag tidigare kört uteslutande micro$oft-operativ, men har nu sällat mig till den glada skaran som insett hur bra alternativen faktiskt är (med vissa påtryckningar från omgivningen givetvis)

Nu är det så att jag installerat Ubuntu på min privata laptop (Sony Vaio PCG-FRV28, amerika-såld) och har stött på lite patrull.
Mitt nätverkskort hittas av ubuntu och så långt är allt frid och fröjd, men när jag kör en ifconfig så får jag upp att min IP adress (inet6 addr:) är nånting i stil med "fe80::a00:46ff:febb" och så vidare. Nätverkskortet skickar och tar emot packets som aldrig förr, men jag kan inte surfa. :/

Skulle vara hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig lista ut vad det här beror på, och ännu bättre om ni kan hjälpa mig lösa det på något sätt.
DHCP får jag via en win2003 eller en win2000 server, så det kanske "bara" är något kompabilitetsproblem som går att lösa via några strängar i terminalen, men det är långt ovanför min nuvarande expertis på området :D

tack på förhand

[ edit ] Erm, jag trodde jag postade i nätverksdelen :D sorry för det, flytta gärna på tråden till delen där den hör hemma [ slut edit ]
Okänd

Inlägg av Okänd »

*flyttar till nätverk*

Men välkommen till Ubuntu i varje fall! :D

Är inte bekant på nåt sätt med Sony så jag borde hålla tyst men det är så trist att bli utan svar.
Hittade inte din laptop i wikin på https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportMachinesLaptops
det ser ju inte så bra ut (när jag säger så brukar kavalleriet rida in ;) )

Mitt ifconfig ger svar med en rad som börjar med inet addr:1 och efterföljs av en IP-adress.

Du har alltså en egen DHCP-server? Intressant, men jag kan inget om dem.

Klistar in i terminalen lspci och posta hela resultatet här så får vi reda på nätverks-chipset samt allt annat din dator har inuti sig. Ja, inte allt men all hårdvara med någon slags pci-anslutning.
Nag

Inlägg av Nag »

hoppsan, snabba svar minsann :D man tackar för det :D

Så här med facit i hand antar jag att jag borde få linjalen på fingrarna eller något liknande, det var ju givetvis ingenting fel på Ubuntu :D det var DHCP tjänsten som strulade på Windows servern
Jag tjongade in statiskt IP så funkade det perfekt, ska kolla med dom som kör servern imorgon varför det inte fungerar, och tipsa dom om Ubuntu Server kanske :P

Tack än en gång för det supersnabba svaret iallafall :D
Nu ska jag bara lista ut varför grafiken strular, jag får "prickar" över alla svarsrutor som "ok" "dont save" "save" och så vidare :P men det kanske jag återkommer om i korrekt forumdel senare
Okänd

Inlägg av Okänd »

Snabba? På en halvtimme skulle jag hunnit sabba 300GB data :rolleyes: :lol:

Bra att det löste sig men kommer du hitåt så har jag en linjal ;)

Ang. prickarna, installera grafikdrivrutiner. Tror jag. Det är ju OT :cool:
Macchi

Inlägg av Macchi »

Jag kör Ubuntu på en Vaio VGN-B1XP sedan ungefär ett år tillbaka och har tur att det mesta fungerar väldigt bra från början, utan handpåläggning.
Man brukar hita en hel del konfigurationstips på nätet om Linux på Vaio-datorer.
/M
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Så du kör DHCP-servern i windows? När jag körde detta (Windows XP Pro:s internetutdelning) så fick klienten all info utom dns-inställningarna så jag var tvungen och skriva in dessa för hand. DHCP-server i ubuntu har jag inte haft några problem med. Kanske det är detta?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"