Något virtual-program som klarar Mac
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Något virtual-program som klarar Mac
Jag undrar om man kan köra Mac virtuellt. Har ett gammalt Mac OS 8,0 . skulle vara kul att installera virtuellt. Virtualbox? Vmware? Workstation? Qemu? Finns det något som klarar 8,0?

- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
SV: Något virtual-program som klarar Mac
Skadar ju inte att testa.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Du måste ha en PPC-emulator, då QEmu, VMWare och VirtualBox emulerar Intel x86 är de inte intressanta. Kika på http://pearpc.sourceforge.net/ som är en PPC emulator som klarar av att köra MacOS (och Linux) för PowerPC processorn.
OK. Det här ska köras under Windows då eftersom det ligger en ppc.exe file där som tydligen inte är någon installation utan ett färdigt program. Jag har inte läst manualen än utan bara spånar lite.jonasbjork skrev: Du måste ha en PPC-emulator, då QEmu, VMWare och VirtualBox emulerar Intel x86 är de inte intressanta. Kika på http://pearpc.sourceforge.net/ som är en PPC emulator som klarar av att köra MacOS (och Linux) för PowerPC processorn.
Har du kört själv så du kan supporta lite? Det fanns olika utgåvor men jag tog den senaste 4.0.
OK. Jag måste läsa på . Tack så länge.

-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
$ apt-cache search pearpcTurbo skrev:OK. Det här ska köras under Windows då eftersom det ligger en ppc.exe file där som tydligen inte är någon installation utan ett färdigt program. Jag har inte läst manualen än utan bara spånar lite.jonasbjork skrev: Du måste ha en PPC-emulator, då QEmu, VMWare och VirtualBox emulerar Intel x86 är de inte intressanta. Kika på http://pearpc.sourceforge.net/ som är en PPC emulator som klarar av att köra MacOS (och Linux) för PowerPC processorn.
Har du kört själv så du kan supporta lite? Det fanns olika utgåvor men jag tog den senaste 4.0.
OK. Jag måste läsa på . Tack så länge.![]()
pearpc - PowerPC architecture emulator
mvh/ jonas
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vet inte hur det står till med MacOS <v10 men jag har hört att Apple, jämfört med M$, har varit beyond benhårda med att OS X inte skall virtualiseras iaf och sedan, eftersom Apple har patent på delar av det som krävs för att kunna virtualisera OS X, så har dom hotat virtualiseringsföretagen med stämningar om dom erbjuder virtualisering för OS X... 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<