Problem att komma in i datorn!!!
-
Problem att komma in i datorn!!!
Hallå,
Jag har ett problem, nämligen följande.
Jag kommer ej in i min dator, Ubuntu går ej att starta.
Det kommer bara upp ett fel medelande när jag startar upp-
Följande,"GDM kunde inte skriva till din auktoriseringsfil, Detta kan innebära att du har slut på diskutrymme eller att din hemkatalog inte kunde öppnas för skrivning, Hursomhällst så går det inte att logga in, Kontakta din systemadministratör"
jag vet att disken är till det yttersta full, men vad kan jag nu göra för att flytta över filer till anna disk, Hur kommer jag "runt" detta och in på disken?
/T
Jag har ett problem, nämligen följande.
Jag kommer ej in i min dator, Ubuntu går ej att starta.
Det kommer bara upp ett fel medelande när jag startar upp-
Följande,"GDM kunde inte skriva till din auktoriseringsfil, Detta kan innebära att du har slut på diskutrymme eller att din hemkatalog inte kunde öppnas för skrivning, Hursomhällst så går det inte att logga in, Kontakta din systemadministratör"
jag vet att disken är till det yttersta full, men vad kan jag nu göra för att flytta över filer till anna disk, Hur kommer jag "runt" detta och in på disken?
/T
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Problem att komma in i datorn!!!
Hej, välkommen till Ubuntu-se 
Ett enkelt sätt att snabbt frigöra lite utrymme är att trycka ctrl+alt+F1 för att komma ut i konsollen. Där borde du kunna logga in och köra kommandot "sudo apt-get clean". Kommandot raderar alla säkerhetsuppdateringar du har laddat ner (de behövs inte när de väl är installerade).
Om det finns för lite utrymme för att logga in den vägen så kan du starta i recovery mode och köra kommandot där.

Ett enkelt sätt att snabbt frigöra lite utrymme är att trycka ctrl+alt+F1 för att komma ut i konsollen. Där borde du kunna logga in och köra kommandot "sudo apt-get clean". Kommandot raderar alla säkerhetsuppdateringar du har laddat ner (de behövs inte när de väl är installerade).
Om det finns för lite utrymme för att logga in den vägen så kan du starta i recovery mode och köra kommandot där.
-
Hej och tack för svar, men skulle vilja ha lite mer guidening,
Skall man skriva "kommandot" i typ "dos" funktionen, eller hur skall jag logga in,
Så när, vart skall jag köra "sudo apt-get clean"?, Har testat att komma in genom att ändra i de olika alternativen vid "in loggning" men får bara samma felmedelende som svar.
/T
Skall man skriva "kommandot" i typ "dos" funktionen, eller hur skall jag logga in,
Så när, vart skall jag köra "sudo apt-get clean"?, Har testat att komma in genom att ändra i de olika alternativen vid "in loggning" men får bara samma felmedelende som svar.
/T
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
När du står vid inloggninsskärmen kommer man till en s.k. virtuell terminal om man trycker på ctrl-alt-FX (där X är en siffra). Den virtuella terminalen sju är det grafiska som du normalt kommer till när du startar datorn. Vi vill att du trycker ctrl-alt-F1 (utan att logga in i det grafiska) och då kommer du till en kommandprompt, där du ska logga in med ditt vanliga användarnamn och lösenord.
I den terminalen skriver du (efter att ha loggat in) sudo apt-get clean (den tömmer ett cacheminne på hårddisken där paketen till uppdateringarna finns, de ligger där om du mot förmodan skulle vilja installare om dem). Du kommer frågas efter ditt lösenord igen, skriv i det och när den är färdig (det brukar ta mindre än en sekund) så kan du trycka ctrl-alt-F7 och logga in i det grafiska som vanligt.
I den terminalen skriver du (efter att ha loggat in) sudo apt-get clean (den tömmer ett cacheminne på hårddisken där paketen till uppdateringarna finns, de ligger där om du mot förmodan skulle vilja installare om dem). Du kommer frågas efter ditt lösenord igen, skriv i det och när den är färdig (det brukar ta mindre än en sekund) så kan du trycka ctrl-alt-F7 och logga in i det grafiska som vanligt.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
F1 menyn tar bara emot mitt användar namn, nar jag sedan skall slå in lösen så går ej detta, det regestreras typ ej, Så jag kommer fortf ej in, Och när jag kör normal in logg så får jag bara samma fel medelande som jag tidigare förklarat.
- Victor
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
vanligtvis visas inte lösenordet när du skriver det i en terminal, vilket du är inne i, så pröva att skriva ditt lösenord efter att du skrivit in ditt användarnamn och tryck enter. Då borde du loggas in.Petersson_tobias skrev: F1 menyn tar bara emot mitt användar namn, nar jag sedan skall slå in lösen så går ej detta, det regestreras typ ej, Så jag kommer fortf ej in, Och när jag kör normal in logg så får jag bara samma fel medelande som jag tidigare förklarat.
// So long, and thank you for all the fish
"Your Ubuntu User number is # 10448"
"Your Ubuntu User number is # 10448"
-
Hej, detta tänkte jag med, men tyvårr så är det ej så, det regestreras ej något lösenord, skriver in men ända som komer upp är att fel är inskrivet och att jag har prövar x antal gånger, Finns det inget annat vis som man kan komma in i programet för att radera vissa filer eller köra eran rensnings ide?
/T
/T
- Urban Anjar
- Kontakt:
Du råkar inte ha [CapsLock] intryckt på tangentbordet. Den tangenten är ond.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
-
Nej, allt är testat, både med och utan Capslock, vet inte vad det kan vara, när jag skriver id-så funkar det utan probl, men när ja sedan skall skriva in lösen så regestreras inget,bara när jag slår enter- å då får- att det är fel lösen,
Finns det ingen annan väg in, Typ felsäkert läge, bara för att kunna radera vissa filer, Jag har testat att logga in på alla olika sessioner, under alternativ.
Finns det ingen annan väg in, Typ felsäkert läge, bara för att kunna radera vissa filer, Jag har testat att logga in på alla olika sessioner, under alternativ.
Du kan ju alltid starta upp din LiveCD och flytta filer mellan volymerna (partitionerna) ifråga. Om du tar bort filer kolla för säkerhets skull att de inte hamnar i .Trash (papperskorgen) för din user eller root.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Men, nu vet jag inte om vi förstått varandra? När du skriver in lösenordet SKA det inte synas någonting. Det du skriver registreras av datorn ändå.
Du menar att du SKRIVER ditt lösenord och trycker på Enter, men att datorn inte accepterar lösenordet -- eller???
Om det är så illa, bör du kunna boota på live-skivan (=installationsskivan) och ta dig in den vägen.
Du menar att du SKRIVER ditt lösenord och trycker på Enter, men att datorn inte accepterar lösenordet -- eller???
Om det är så illa, bör du kunna boota på live-skivan (=installationsskivan) och ta dig in den vägen.
-
jag skriver in, inget synes, och inget registreras, skriver och trycker enter, men får då bara upp att fel lösen,
Det står bara en massa om gaya in logg, Och att det ej finns några garrantier inom Ubuntu.
Om jag skall boota från en live skiva, är det då bara att ladda ner den, och köra från den, skulle inte den med kräva lösen, eller- kommer detta att vara det lösen som jag har inlagt? Skall man ha någo spec skiva.
Sen en liten fråga till bara, så att jag är säker på att jag gör rätt? När skall man komma in i F1 mode? spelar det non roll om man innan detta har vatt/sett den virituela sidan, Nu loggar jag in så fort det går, Hoppas detta är korrekt?
/T
Det står bara en massa om gaya in logg, Och att det ej finns några garrantier inom Ubuntu.
Om jag skall boota från en live skiva, är det då bara att ladda ner den, och köra från den, skulle inte den med kräva lösen, eller- kommer detta att vara det lösen som jag har inlagt? Skall man ha någo spec skiva.
Sen en liten fråga till bara, så att jag är säker på att jag gör rätt? När skall man komma in i F1 mode? spelar det non roll om man innan detta har vatt/sett den virituela sidan, Nu loggar jag in så fort det går, Hoppas detta är korrekt?
/T
Om du kör liven så behövs inget lösenord. Har du den du installerade med så är det ok.
Dock lite skumt att du inte som root kan komma åt disken ens i felsäkert läge.
Dock lite skumt att du inte som root kan komma åt disken ens i felsäkert läge.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Hmm om du skrivit lösenordet och får fram den där texten om ingen garanti, så har du loggat in!
Under den texten bör du se en prompt som ser ut ungefär så här:
tobias@ubuntu-desktop:~$
Där kan du skriva dina kommandon
Under den texten bör du se en prompt som ser ut ungefär så här:
tobias@ubuntu-desktop:~$
Där kan du skriva dina kommandon
-
Hej
Jag har ingen skiva från när jag instalerade, men det skall la gå att ladda ner?
Jag kommer till stället där det står som ni säger typ tobias@ubuntu....
Där skriver jag in "sudo apt-get clean" som jag antar e det commando ni menar, men detta ändrar inget alls, när jag gör detta får jag skriva in lösen igen, men efter detta komme bara samma tobias@ubuntu upp igen, startar ja om och kör så blir det samma felmedelande igen.
Skall jag göra något mer, eller annat?
En annan fråga kan man köra live cd´n från USB, ty min CD spelare e inte riktigt att lite på,
/T
Jag har ingen skiva från när jag instalerade, men det skall la gå att ladda ner?
Där skriver jag in "sudo apt-get clean" som jag antar e det commando ni menar, men detta ändrar inget alls, när jag gör detta får jag skriva in lösen igen, men efter detta komme bara samma tobias@ubuntu upp igen, startar ja om och kör så blir det samma felmedelande igen.
En annan fråga kan man köra live cd´n från USB, ty min CD spelare e inte riktigt att lite på,
/T
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det som kan hända ( som hände mig) är att man blir tvungen att vanhelga sin dator med omformatering med en gammal sunkig winxp-installationsskiva.
Och sedan gör om Ubuntu-installation med en verifierad CD-bränning. Det vill säga att den ISO-image man laddat ner bränns ner felfritt. Jag brukar gå ner i brännhastighet till 4x. Det tar lite längre tid men det är det värt.
Men det här alternativet suger om det finns bättre som mina mer erfarna ubuntuvänner kan rekommendera. Eller vad säger ni?
Och sedan gör om Ubuntu-installation med en verifierad CD-bränning. Det vill säga att den ISO-image man laddat ner bränns ner felfritt. Jag brukar gå ner i brännhastighet till 4x. Det tar lite längre tid men det är det värt.
Men det här alternativet suger om det finns bättre som mina mer erfarna ubuntuvänner kan rekommendera. Eller vad säger ni?
- Urban Anjar
- Kontakt:
Förhoppningsvis har detta gjort underverk och plockat bort såpass mycket sk*t från datorn att den nu ska gå att boota och logga in i "på riktigt".Petersson_tobias skrev: Hej
...
/T
Linuxkommandon är ofta väldigt tystlåtna. Funkar allt som det ska säger de inte ett smack. Det kan vara rejält förvirrande i början, men när man får tillbaka prompten är jobbet gjort. Ja, det finns förstås en massa tankar bakom att kommandona funkar som de gör, men det är en lååång historia.
Räcker inte den här rensningen får vi fundera över mer som kan tas bort, för nu har du i alla fall ett sätt att ta dig in i burken och då kan man göra ALLT

-
Hej tyvärr hjälper det ej.
Skriver in de commandon som ni sagt, men när jag skall in igen kommer samma medelande upp igen, Finns det annat som man skulle kunna rensa undan genom commando på detta vis?
Jag har ej testat att köra men annan skiva, som någon här sa, ty vad skulle det i så fall göra? en formatering kan jag ej göra, utan måste komme åt det som är på datorn. Vad kommer det att göra för skillnad om man börjar göra men en Win skiva?
En liten fråga till, hur kan det komma sig att det ej går att komma in i datorn efter att man lyckats fylla den över sin egen kapacitet, ty det jag gjort är ett ladda över en massa bilder från Kamera till dator, sen kört dessa i vanligt program.
Skriver in de commandon som ni sagt, men när jag skall in igen kommer samma medelande upp igen, Finns det annat som man skulle kunna rensa undan genom commando på detta vis?
Jag har ej testat att köra men annan skiva, som någon här sa, ty vad skulle det i så fall göra? en formatering kan jag ej göra, utan måste komme åt det som är på datorn. Vad kommer det att göra för skillnad om man börjar göra men en Win skiva?
En liten fråga till, hur kan det komma sig att det ej går att komma in i datorn efter att man lyckats fylla den över sin egen kapacitet, ty det jag gjort är ett ladda över en massa bilder från Kamera till dator, sen kört dessa i vanligt program.
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
du ska, text läge skriva förljande.
felet beror på att din home inte klassas som din home, eftersom nåt är lite fel.
Kod: Markera allt
sudo chown -hR dittanvändarnamn:dittanvändarnamn /home/dittanvändarnamn
-
Ok, men vad kan man göra åt detta, om man ej kommer in i själva systemet,
Finns det inget annat man kan ta bort utan att behöva vara inne, eller anna väg in?
Finns det inget annat man kan ta bort utan att behöva vara inne, eller anna väg in?