Installera Flash 9 beta till Swiftfox
Jag försöker installera Flash9 betan till Swiftfox men allt jag lyckas med är att få det att funka i firefox. Någon som vet var swiftfox installeras och varifrån den tar flashpluginen. Jag har bytt ut libflashplayer.so i Mozilla-plugins mappen och i Firefox-plugins mappen, men det är ingen förändring i Swiftfox. Fast i firefox fungerar det hur bra som hellst.
Efersom beagle inte fungerar kan jag inte heller söka efter någon fler libflashplayer.so att byta ut, så jag behöver lite hjälp.
edit: Förtydligande: de libflashplayer.so filer jag bytt ut ligger i /usr/lib/firefox/plugins/ och usr/lib/mozilla/plugins/
Efersom beagle inte fungerar kan jag inte heller söka efter någon fler libflashplayer.so att byta ut, så jag behöver lite hjälp.
edit: Förtydligande: de libflashplayer.so filer jag bytt ut ligger i /usr/lib/firefox/plugins/ och usr/lib/mozilla/plugins/
Säg att du har swiftfox ligger i /opt/swiftfox.. Då har du också en plugins mapp i den (/opt/swiftfox/plugins). Då kan du antingen kopiera över libflashplayer.so till den katalogen eller också länka från /usr/lib/firefox/plugins.
Alltså:
$ sudo ln -s /usr/lib/firefox/plugins/libflashplayer.so /opt/swiftfox/plugins/libflashplayer.so
Alltså:
$ sudo ln -s /usr/lib/firefox/plugins/libflashplayer.so /opt/swiftfox/plugins/libflashplayer.so
Tack så mycket, det fungerade. Problemet jag hade var att jag inte hittade swiftfox-mappen, men den låg där du trodde.
- CrashLord
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
vart hittar man hittar man flash 9 eller för den delen flash 8 till linux???
jag har bara flash 7 från adobe och behöver minst 8 för att komma in på BBB nöje, så jag vore tacksam om jag fick reda på vart man kan uppgradera sin flash till 8 eller 9
jag har bara flash 7 från adobe och behöver minst 8 för att komma in på BBB nöje, så jag vore tacksam om jag fick reda på vart man kan uppgradera sin flash till 8 eller 9
HOWTO för Flash 9 Beta finns här: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ht=flash+9
har dock inte provat det själv än.
har dock inte provat det själv än.
- CrashLord
tack petri0 skall kolla närmare på den
( när jag är nykter vill säga
)
( när jag är nykter vill säga

- CrashLord
Detta funkade för mig
I did a (I think) simpler version.. especially for the non-terminal gui people.
First, go to
http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer9/
Download the plugin and extract to desktop. Then open the file and right-click copy gflashplayer.so
Next open your home directory, hit ctrl+h and put it in your plugins folder under Mozilla.
It works fine for me
Jag måste tillägga att howton jag länkade till är en av howton som
finns på http://ubuntuforums.org/ Den funkade för mig dock idag.
Till framtida Flash 9 -sökaren:
Nu finns det två alternativ som bevisligen fungerar, så
ge inte upp när första alternativet ger fel resultat!
finns på http://ubuntuforums.org/ Den funkade för mig dock idag.
Till framtida Flash 9 -sökaren:
Nu finns det två alternativ som bevisligen fungerar, så
ge inte upp när första alternativet ger fel resultat!

-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
SV: Installera Flash 9 beta till Swiftfox
har nu provat swiftfox, verkar bra. Men får inte igång flash. Tror det beror på att jag har 64 bitars installerad. Till vanliga firefox finns en plugin flashplugin-nonfree som verkar va den enda som funkar hyffsat. Hur får man swiftfox att hitta den pluginen?
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
SV: Installera Flash 9 beta till Swiftfox
jag löste faktiskt det helt själv, :=)
Körde
sudo gnome-commander (som är en filhanterare jag kör)
Sen kopierade jag helt enkelt filen i flashplugin-nonfree mappen libflashplayer.so till swiftfox plugin mappen.
Tyvärr verkar inte alternative flash filen funka till youtube etc.
Körde
sudo gnome-commander (som är en filhanterare jag kör)
Sen kopierade jag helt enkelt filen i flashplugin-nonfree mappen libflashplayer.so till swiftfox plugin mappen.
Tyvärr verkar inte alternative flash filen funka till youtube etc.