HAL mm
HAL mm
När jag uppgraderat från ubuntu 7.4 till 7.10 ,får jag efter program start felmedelandet:
Internal error
failed to initialize HAL
och internet hittas inte
när jag försöker manuellt konfigurera anslutningen så "fryser" programet och jag måste starta om finns inte en changs att konfigurera...vad göra??????
hans
Internal error
failed to initialize HAL
och internet hittas inte
när jag försöker manuellt konfigurera anslutningen så "fryser" programet och jag måste starta om finns inte en changs att konfigurera...vad göra??????
hans
- Erik Andrén
- Kontakt:
SV: HAL mm
Se till att du inte har några olösta paketberoenden.
Öppna upp en terminal och kör:
sudo aptitude dist-upgrade
Öppna upp en terminal och kör:
sudo aptitude dist-upgrade
Tack för hjälpenKommandot gjorde en hel del ändringar, hade visst mycket gamalt skräp, men HAL (VAD DET NU ÄR) problemet ligger kvar och hopplöst att konfigurera nätverket ,fönstret öppnar men sedan svarar inte klickningarna och jag måste stänga fönstret med "force".
Apropå nätverks anslutming ,vad betyder "roaming"(inte säker på stavningen)
Får nog återvända till ver 7.4 där funkade allt, kanske kommer uppdateringar till 7.4 som gör uppgradering till 7.10 enklare senare??????
hans
Apropå nätverks anslutming ,vad betyder "roaming"(inte säker på stavningen)
Får nog återvända till ver 7.4 där funkade allt, kanske kommer uppdateringar till 7.4 som gör uppgradering till 7.10 enklare senare??????
hans
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag har för mig att HAL står för Hardware Abstraction Layer. Det är ett gränssnitt mellan operativsystemet och hårdvaran. Det är tänk att underlätta, vad det nu var för något. Men du kanske får en ledtråd vad problemet kan bestå i.
Roaming brukar man kryssa på om man får en dynamisk IP-adress till sin dator.
Roaming brukar man kryssa på om man får en dynamisk IP-adress till sin dator.
Ok tack för info, försökte ominstallera hal via den där paketerings grunkan fick följande svar:
"hal underprocess post installation script gav felkod 1
hal-cup beroendeproblem lämnad okonfigurerad
hal device manager beroende problem lämnad okonfigurerad."
Ser också vid texten under uppstart av ubuntu att hal for inget ok tecken.
Finns något mer att göra???
hans
"hal underprocess post installation script gav felkod 1
hal-cup beroendeproblem lämnad okonfigurerad
hal device manager beroende problem lämnad okonfigurerad."
Ser också vid texten under uppstart av ubuntu att hal for inget ok tecken.
Finns något mer att göra???
hans
Får HAL-fel i 7.10 (fungerar dock i 7.04) när jag kör CONCURRENCY=shell. Finns en enkel lösning på det.
Och vad är den enkla lösningen?
::)hans
::)hans
Tack, men tyvärr fungerar inte något av kommandona, linux verkar vara lika besvärligt som det va sist jag testade ..för 13 år sedan..faktiskt funkar min gamla 5.2 ver av red hat bättre än ubuntu 7.10, så nu åter till ubuntu 7.4 där nätverk och ljud fungerar.
hans
hans
- Erik Andrén
- Kontakt:
Det händer tyvärr att uppgraderingar krånglar, precis som på andra operativsystem. Varför provar du inte att installera 7.10 rent?
Glöm inte att partitionera din /home katalog på en separat partition. Då behöver du bara blåsa systempartitionen vid en ominstallation men behåller alla dina privata filer.
Glöm inte att partitionera din /home katalog på en separat partition. Då behöver du bara blåsa systempartitionen vid en ominstallation men behåller alla dina privata filer.
Ja, exakt. Var lite för trött när jag skrev inlägget ovan och glömde ett och annat...zenbios skrev: Titta här, kanske fungerar för dig med.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3549705