Hur gamla är ni?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
sriracha

Hur gamla är ni?

Inlägg av sriracha »

Jag är 35. Har pillat med Linux i lite drygt ett år, hoppade på en utbildning. Annars kör jag mac. :)
Anything to avoid M$.
fstab

Hur gamla är ni?

Inlägg av fstab »

Man har gått och blivit 33år, synd att man inte upptäckte linux mycket tidigare. Man har lagt ner för mycket av sin tid på Windows som jag aldrig mer kommer att använda på allvar igen.
Okänd

Hur gamla är ni?

Inlägg av Okänd »

fstab: Har länge undrat om det är möjligt att redigera uppstartsalternativen tex ta bort och byta ordning som man vill utan att få problem vid uppdateringar.. ;)

Tillägg:
Nä, det skulle jag ha frågat meny.lst istället, förlåt för att jag förväxlade er :D
Användarvisningsbild
XeonMasta
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Hur gamla är ni?

Inlägg av XeonMasta »

20. 86. :D
”Abake babonani bayophine babonani phuti”
”those of us who have truly seen each other will surely see each other again”
thoase

Hur gamla är ni?

Inlägg av thoase »

Tänkte meddela ålder och höja medelåldern lite. Jag är 37år dvs 69:a, uppväxt utan datorer. Min första kontakt med datorer var i början på 80-talet och då var de hypermoderna ABC80, som gällde. Någon som har sett och lekt med en sådan? Första programmeringsspråket jag kom i kontakt med var assembler i gymnasiet i slutet på 80-talet. När jag sedan pluggade vidare var det Cobol, som gällde. Det språket kommer nog att överleva alla. Läste att 60% av kodrader i världen är Cobol. Visserligen inget jag sysslar med nu för tiden. Java och .Net är ju lite hetare nu för tiden. Förresten finns det någon möjlighet att programmera .Net i Ubuntu?
Okänd

Hur gamla är ni?

Inlägg av Okänd »

thoase: Jag programmerar inte själv så jag kanske är helt ute och cyklar men du kan ju ta en titt här: http://www.mono-project.com
Användarvisningsbild
Idéalist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Hur gamla är ni?

Inlägg av Idéalist »

Näst värst efter Broder Tuck?
Född -52, men aldrig "vuxen" (hoppas jag?). Det blir väl 54 just för tillfället. So what!!!! Eller som man numera uttrycker det på svenska: Och!!!?
Började med IBM PC med grön skärm, 2 diskettstationer, 4.77 MHZ cpu och 640kB RAM, MS-DOS 2.nå'nting för 26.000:-+moms samt COMP-CAD för att göra mönsterkortslayouter 1983. (först var faktiskt Intel MDS utvecklingsstation med ISIS O/S 1980).
Why having a large Bill, when you can have a small Tux?
Okänd

Hur gamla är ni?

Inlägg av Okänd »

[quote="thoase"]Min första kontakt med datorer var i början på 80-talet och då var de hypermoderna ABC80, som gällde. Någon som har sett och lekt med en sådan?[/quote]
10 Hej
20 print 10
30 loop 20

Hej
Hej
Hej
Hej
Hej
Hej
Hej

osv.

Nåt sånt var det väl har jag för mej? :) Jag lekte lite med nåt liknande i nian...

Apropå datorer och så, så kan jag berätt att min första egna dator var en Mac SE/30 som inköptes 89-90 nångång, och som var helt sjukt snabb på den tiden. Den användes mest för att spela Spectre på (Vektorritat spel där man körde en tank och sköt andra tanks - galet kul).
Efter den blev det lite olika 68K-Macar, sen lite PC/Win-maskiner när jag började bygga egna datorer.
En och anna Mac blev det även fortsättningsvis - G3:or och nån G4. Idag har jag en PC.
2,53 GHz, 2X160 hårddiskar, 1024 MB ram och nvidia 6600-kort, samt 19"-tft. Ubuntu Dapper med xgl och Beryl används huvudsakligen, utom när minsta dottern kör Sims 2 då det blir XP. Datorn är riktigt smutt, men jag är *bra* sugen på en intel-iMac...
Användarvisningsbild
sriracha

Hur gamla är ni?

Inlägg av sriracha »

Haha tomcat, det där fick jag också göra på en tekniklektion i åttan på det glada 80-talet :D

*plötslig flashback*
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Hur gamla är ni?

Inlägg av Daniel Nylander »

32 år ung.

Började med Linux (och Minix) på Atari Falcon030 runt 1993 (Linux version 0.99pl15).
Jobbat med Digital UNIX, HP-UX, SunOS/Solaris, *BSD, AIX med flera.
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Användarvisningsbild
Lobo

Hur gamla är ni?

Inlägg av Lobo »

född -79 så är 27 år vad jag vet. :)

Böjade med ubunutu och linux i september någongång.

//Lobo
deejam

Hur gamla är ni?

Inlägg av deejam »

25 bast. Började lite smått med Linux runt 99 har jag för mig med Slackware 4.0 (kanske tidigare). Kört den vanliga svängen med början på en C64:a. Fick internet väldigt tidigt hemma (Kajplats 305 någon?).
"If you need help with your Linux box, find a Slackware user. A Slackware user is more likely to fix the problem than a user familiar with any other distribution."
Roger Snell

Hur gamla är ni?

Inlägg av Roger Snell »

17, född -89
Ramon
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Hur gamla är ni?

Inlägg av Ramon »

20år, född 1986. Började pilla med linux för några månader sen och ja, jag fastnade direkt :D Bootar bara upp Windows då jag ska spela (vilket jag inte hinner göra så mycket nu för tiden då jag studerar på högskola...).
Användarvisningsbild
Robert Edlund
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Hur gamla är ni?

Inlägg av Robert Edlund »

Född 63, vad blir det ... 43. Började med Ubuntu 29/10 2006. Tidigare har jag kört Mac OS (1994-2003), Windows XP (2003-2006). Jag är helt nöjd med Ubuntu. Dom flesta småproblemen som jag hade i början är fixade.
Användarvisningsbild
Dante Erickzon

Hur gamla är ni?

Inlägg av Dante Erickzon »

Född 1962 när göken gol i gammelstan. Har just börjat testa Linux.
Kör Ubuntu på en virtuell maskin och har Xubuntu på väg för att möjligen ha in en gammal seg hedenhösdator. Dessutom labbar jag lite med m0n0wall och Skall testa Solaris... endera dagen.

har annars kört Wintendo sedan det kom. Började nämligen min bana med DOS.
Ju mer man lär sig ju mer inser man hur mycket man inte vet.
Loppan

Hur gamla är ni?

Inlägg av Loppan »

-88
18 år dvs.
Började använda datorer när jag var ung, eller ja yngre än jag är nu. Kanske för en 10 - 12 år sedan. Farsan hade med sig någon tegelsten från jobbet som man lekte lite med, spelade lite C64 hos en polare osv. Alltid tyckt att teknik varit roligt o leka med.
Första kontakten med linux var genom slackware, som jag körde någon vecka, sen krashade lilo, och jag fick formatera och skit, och var lagom förbannad på linux, och bestämde mig för att aldrig prova igen. Men nu sitter jag här i Ubuntu, och trivs jättebra.
Så här kommer jag att stanna.
Användarvisningsbild
Tomas Olsson

Hur gamla är ni?

Inlägg av Tomas Olsson »

Jahaja. Jag är 44 med 45 tätt inpå. Född tidigt -62.
Håller mig ung med löpning och Ubuntu.
Det senare har jag nyss börjat med.
Jag kör två av mina maskiner som rena ubuntumaskiner. (Inget windows att fuska med om problem uppstår.)
Efter lite problemlösning de första dagarna så har jag fått allt att funka.
Finns ingen anledning att stödja Pyttemjuk (Microsoft) när det finns bättre alternativ.
Divine

Hur gamla är ni?

Inlägg av Divine »

24 år!

Amiga 500 hos kusinen blev till en egen C64 med hejdundrans massa tillbehör (slängde hela rasket i containern, största misstaget i mannaminne). Efter det en 166mhz med 32mb ram som var det värsta på marknaden, farsan la ut nästan 20 lax på den...den höll riktigt bra i många år, kunde lira UT utan nämnvärda problem.
Okänd

Hur gamla är ni?

Inlägg av Okänd »

35 år med 3 barn mellan 1 - 4 år plus en underbar fru ;) (som kan ha svårt för detta med att pilla med datorer)

Startade den första egna dataerfarenheten med en Vic20. (http://www.abc80.net/Datorerna/Commodor ... odore.html) Efter någon dag så var minnet fullt efter lite programerande. Lärde mig att använda kassettband för lagring med denna men det vart allt för bökigt med det bokföringsprogrammet jag ville göra då.

Sen fortsatte jag/morsan med en Apricot (http://www.hogia.se/pcmuseum/datorer75- ... cot-45.htm) Köpte den begagnad och den fungerade väl till den dag då den dog för oss.

Efter detta så köptes det en 286Plus på hela 12MHz vid turboläge. Tror det var ca 8MHz i normalläge. Den hade 512Kb interminne som var utbyggt till 1 Mb (wow). 40Mb HDD. Innan den avvecklades så hade vi någon form av menyhantering på den fast det var inte någon tidig windowsversion. Tro det var från SPCS.

Innan 286:an gav upp så köpte vi en P166 med 16Mb minne och 2Gb HDD, Win95. Oj, vilken fart det var på den...jämfört med 286:an.
Vi tetstade att köra ett bokslut samtidigt med exakt samma programversion och bokföringsdata. Över 2 minuter för 286:an och under 20 sek. för P166. Den lever ännu även om det är ett sömnigt liv i källaren. Även 286:an skall vara funktionsduglig om man orkar ta sig an den.

Den första egna datorn var en P166MXX som genast trimmades till 233MHz med en hissnadende databuss på 83MHz. 32Mb minne och en 3,2 Gb HDD plus ett grymt grafikkort då Matrox Millenium II 16Mb... Det bästa som fanns för 2D då jag var mest intresserad av foto då. Spelade väldigt lite. Med ett VoodoII-kort så hade det varit oslagbart på den tiden.
Här började också min första kontakt med Linux i och med att jag skaffade billiga 486:or och någon P133 från jobbet. RedHat var det första jag provade då det förljde med någon tidning. Med modem var det inte roligt att ladda ner hela dist. :(
De var fortfarande struliga att configurera med X. Kan bero på svaga grafikkort i datorerna.

Efter några år så införskaffades en bärbar Fujitsu-Siemens Amilo med P800MHz 256Mb minne och 20Gb HDD. Och det är den som jag idag fortfarande använder och som fått ett nytt liv med Ubuntu. Har haft Win98, WinME, Win2000Pro, och WinXP Pro på denna men det som fungerat bäst är faktiskt Ubuntu.
Sedan jag fick denna dator så har den gamla P166 gått som server med Freesco (http://www.freesco.org/) som Linuxsystem. Men en dag så dog även denna av ålder/överhettning. Nu står den som en relik i garderoben. Har inte hjärta att slänga en gammal trotjänare :rolleyes:

Sen finns det en Acer Cel800Mhz 196Mb minne och 10Gb HDD som idag har Win2000Pro men målet är att övertyga frun om at byta och på något sätt få in Ubuntu på den. Den har redan visat på ett visst motstånd.
Barnen har en P2 på 450MHz och Win98. Den låter vi vara en tag till....
Servern bestå idag av en P2 233MHz 196Mb minne en 3Gb HDD och en på 6Gb HDD. Går som en klocka med FreeSCO 3.4

Nu drömmer vi om en nyare dator så man slipper den väntan mm som ändå förekommer. De vi har är inte så färska längre...
Både server och desktop-datorerna skulle behövas förnyas.

Hemsidor och andra nyttoprogram har alltid varit mitt intresse men sedan familjen började växa så är tiden minimal för detta. Så även ekonomin. Senaste tillskottet i kunskaper är PHP och det är ju gammalt nu ;) Finns flera versioner att välja på.
Låst

Återgå till "Ubuntu Café"