35 år med 3 barn mellan 1 - 4 år plus en underbar fru

(som kan ha svårt för detta med att pilla med datorer)
Startade den första egna dataerfarenheten med en Vic20. (
http://www.abc80.net/Datorerna/Commodor ... odore.html) Efter någon dag så var minnet fullt efter lite programerande. Lärde mig att använda kassettband för lagring med denna men det vart allt för bökigt med det bokföringsprogrammet jag ville göra då.
Sen fortsatte jag/morsan med en Apricot (
http://www.hogia.se/pcmuseum/datorer75- ... cot-45.htm) Köpte den begagnad och den fungerade väl till den dag då den dog för oss.
Efter detta så köptes det en 286Plus på hela 12MHz vid turboläge. Tror det var ca 8MHz i normalläge. Den hade 512Kb interminne som var utbyggt till 1 Mb (wow). 40Mb HDD. Innan den avvecklades så hade vi någon form av menyhantering på den fast det var inte någon tidig windowsversion. Tro det var från SPCS.
Innan 286:an gav upp så köpte vi en P166 med 16Mb minne och 2Gb HDD, Win95. Oj, vilken fart det var på den...jämfört med 286:an.
Vi tetstade att köra ett bokslut samtidigt med exakt samma programversion och bokföringsdata. Över 2 minuter för 286:an och under 20 sek. för P166. Den lever ännu även om det är ett sömnigt liv i källaren. Även 286:an skall vara funktionsduglig om man orkar ta sig an den.
Den första egna datorn var en P166MXX som genast trimmades till 233MHz med en hissnadende databuss på 83MHz. 32Mb minne och en 3,2 Gb HDD plus ett grymt grafikkort då Matrox Millenium II 16Mb... Det bästa som fanns för 2D då jag var mest intresserad av foto då. Spelade väldigt lite. Med ett VoodoII-kort så hade det varit oslagbart på den tiden.
Här började också min första kontakt med Linux i och med att jag skaffade billiga 486:or och någon P133 från jobbet. RedHat var det första jag provade då det förljde med någon tidning. Med modem var det inte roligt att ladda ner hela dist.

De var fortfarande struliga att configurera med X. Kan bero på svaga grafikkort i datorerna.
Efter några år så införskaffades en bärbar Fujitsu-Siemens Amilo med P800MHz 256Mb minne och 20Gb HDD. Och det är den som jag idag fortfarande använder och som fått ett nytt liv med Ubuntu. Har haft Win98, WinME, Win2000Pro, och WinXP Pro på denna men det som fungerat bäst är faktiskt Ubuntu.
Sedan jag fick denna dator så har den gamla P166 gått som server med Freesco (
http://www.freesco.org/) som Linuxsystem. Men en dag så dog även denna av ålder/överhettning. Nu står den som en relik i garderoben. Har inte hjärta att slänga en gammal trotjänare
Sen finns det en Acer Cel800Mhz 196Mb minne och 10Gb HDD som idag har Win2000Pro men målet är att övertyga frun om at byta och på något sätt få in Ubuntu på den. Den har redan visat på ett visst motstånd.
Barnen har en P2 på 450MHz och Win98. Den låter vi vara en tag till....
Servern bestå idag av en P2 233MHz 196Mb minne en 3Gb HDD och en på 6Gb HDD. Går som en klocka med FreeSCO 3.4
Nu drömmer vi om en nyare dator så man slipper den väntan mm som ändå förekommer. De vi har är inte så färska längre...
Både server och desktop-datorerna skulle behövas förnyas.
Hemsidor och andra nyttoprogram har alltid varit mitt intresse men sedan familjen började växa så är tiden minimal för detta. Så även ekonomin. Senaste tillskottet i kunskaper är PHP och det är ju gammalt nu

Finns flera versioner att välja på.