Min muspekare har börjat röra på sig av sig själv. Hela tiden far den åt höger/uppåt med en hastighet som kan variera lite mellan bootningar.
Hade samma problem i Windows XP och då hade en "spökmus" dykt upp, som jag kunde ta bort genom Enhetshanteraren. Har dock inte kunnat hitta något motsvarande i Kubuntu. Tittat lite i KInfoCenter, men den säger mig inte så mycket. Kunde dock inte hitta någon extra mus där.
Har testat att koppla ur alla möss (en MX518 (USB) och en trådlös Logitec(PS/2) av okänd model) men muspekaren rör sig i alla fall.
Vad göra?
Musen rymmer.
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
SV: Musen rymmer.
Fenomenet brukar dyka upp med optiska möss om man har ett "blankt" underlag där ljuset kan spegla sig i. Prova att lägga musen på en matt mörk yta och se om det fortfarande rör sig självt.ibbles skrev: Min muspekare har börjat röra på sig av sig själv. Hela tiden far den åt höger/uppåt med en hastighet som kan variera lite mellan bootningar.
Hade samma problem i Windows XP och då hade en "spökmus" dykt upp, som jag kunde ta bort genom Enhetshanteraren. Har dock inte kunnat hitta något motsvarande i Kubuntu. Tittat lite i KInfoCenter, men den säger mig inte så mycket. Kunde dock inte hitta någon extra mus där.
Har testat att koppla ur alla möss (en MX518 (USB) och en trådlös Logitec(PS/2) av okänd model) men muspekaren rör sig i alla fall.
Vad göra?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Musen rymmer.
När mina möss beter sig så beror det oftast på att ett hårstrå (eller dyl.) letat sig in mot sensorn nånstans... Underlaget kan som ovan beskrivet också spela in - även extremt upprepande (mönster) underlag kan förvilla sensorn...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<