nätverket sambastrul

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

nätverket sambastrul

Inlägg av ehnar »

Började kolla mina inställningar då jag haft strul med sambanätverket... Började med att dela mapp från dator A vilket inte fungerade, den krävde något lösenord som jag inte riktigt hittade någonstans vad det skulle vara.

Sedan testade jag att dela en mapp från dator B till dator A, vilket gick utmärkt :)

Då började jag kolla behörigheter på mapparna jag delat. Det visar sig att mappen på dator B tillhör root, medan mappen på dator A tillhör gruppen "plugdev"

Kan jag ändra behörigheten någonstans? och varifrån kommer denna grupp? Kan jag kolla någonstans vilka grupper som finns i mitt system?

Och skulle problemet kunna vara att just plugdev är ägare till mappen, som egenligen är en slavHD på dator A?
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: nätverket sambastrul

Inlägg av TicToc »

Vad är det för OS på A resp B? Båda ubuntu, stämmer det?
Om du inte har någon windowsmaskin inblandad behöver du inte använda samba.
ehnar

Inlägg av ehnar »

Båda är dualboot med XP och gutsy

Enligt vissa trådar var det enklare med SMB jmf med något annat.
TicToc

Inlägg av TicToc »

Så båda datorerna kan vara en sambaserver, båda datorerna kan vara windows.
Vem skall komma åt vad, hur har du tänkt dig det hela?
TicToc

Inlägg av TicToc »

Kod: Markera allt

sudo users-admin
eller Användare och grupper i adminmenyn.

Du kan se vad som finns där, men pilla med högsta försiktighet (det är nog inte där du skall ändra).
ehnar

Inlägg av ehnar »

Tja... Familjen är inte helt ubuntu-frälst än... Så det bör gå via samba och smb, till att börja med. Men det jag inte förstår är att det kan funka från den andra till den ena men inte från den ena till den andra. Allt är samma förutom att den ena har en mysko grupp som äger mappen/hdb1 som heter "plugdev". Jag vet inte vad det är för grupp och hur gruppen står som ägare till mappen överhuvudtaget. Hur ändrar jag den till gruppen "root" och kan jag någonstans, i någon fil finna om jag har fler grupper som äger mappar? Och hur ändrar jag grupptillhörigheten?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

ehnar skrev: Tja... Familjen är inte helt ubuntu-frälst än... Så det bör gå via samba och smb, till att börja med. Men det jag inte förstår är att det kan funka från den andra till den ena men inte från den ena till den andra. Allt är samma förutom att den ena har en mysko grupp som äger mappen/hdb1 som heter "plugdev". Jag vet inte vad det är för grupp och hur gruppen står som ägare till mappen överhuvudtaget. Hur ändrar jag den till gruppen "root" och kan jag någonstans, i någon fil finna om jag har fler grupper som äger mappar? Och hur ändrar jag grupptillhörigheten?
Grupptillhörighet kan ha med hur disken monteras, Filsystem utan *nix rättigheter, tex ntfs, specas grupptillhörighet vid montering. Plugdev gruppen får monteringar som görs via ett speciellt program (kommer inte ihåg, läste om det i en annan tråd).

Det finns ett terminalprogram chgrp som kanändra grupp på en fil/katalog. Det finns en fil /etc/group som innehåller grupper och grupptillhörighet. En användares primära grupp ligger i /etc/passwd dock. Att göra chgrp på en ntfs behöver ofta göras om man inte monterar rätt.

Jag tror inte att ditt problem beror på grupptillhörighet utan hur samba är konfigurerat...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
ehnar

Inlägg av ehnar »

Ok, men jag har samam config fil för samba, ser exakt likadana ut. Utdelningen av mappar är gjord på samma sätt, så jag får inte ihop att dator B inte kan komma åt utdelad mapp för datator A utan att behöva mata in ett lösenord som jag inte kan. Det omvända funkar felfritt utan lösenord. Båda utdelningarna är NTFS-partitioner, varav den på dator A även är en hd-slav.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Har du kört smbpasswd, för att lägga till användaren, på den ena maskinen men inte på den andra?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
ehnar

Inlägg av ehnar »

mcNisse skrev: Har du kört smbpasswd, för att lägga till användaren, på den ena maskinen men inte på den andra?
Nope har inte testat det... Ser nu att för båda ntfs-partitionerna tillhör gruppen "plugdev" Ingen av dem går att dela ut utan att det krävs lösenord.

Har även testat att dela ut en annan mapp. och det funkar finfint :)

Det gäller bara de som tillhör plugdev som inte kan delas ut utan behörighet. Vad gör jag?

Kan jag ändra grupp för dessa, eller ska jag in i samba.config, som ligger någonstans... och editera den på något sätt? Men hur?!?!
Senast redigerad av 1 ehnar, redigerad totalt 17 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"