Sweclockers.com - "Crysis får mig att må illa"

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
upnorth

Sweclockers.com - "Crysis får mig att må illa"

Inlägg av upnorth »

http://www.sweclockers.com/artikel/5988 ... tt_ma_illa
...När Directx 9 används går det nämligen inte att köra spelet på ”very high”-grafikinställningar, vilket ger avsevärt bättre bildkvalitet än lägre nivåer. En användare på Crysis-online petade runt bland filerna och kom på ett sätt att få nästan exakt lika bra bildkvalitet med gamla vanliga Directx 9. Avslöjandet innebär att utvecklarna medvetet försämrat DX9-läget för att få Microsofts nya teknik att framstå som överlägsen. Fula knep och lurendrejeri är tydligen inget som bekommer Crytek....
VÄLDIGT intressant krönika för oss grafikkåta! :D

Det var förövrigt av ren slump jag stötte på den här artikeln som publicerades 2/11. Vad jag inte förstår är varför inte alla världens speltidningar basunerat ut detta - Att bästa grafiken med Direct X 9 är spärrad för att folk ska köpa Vista!?

Texten tar också upp ett par felaktigheter med att 64-bitars processorer direkt skulle påverka grafiken i spel (för den som trodde det dvs):
Eftersom AMD var först med 64-bitars processorer i vanliga persondatorer fanns det i princip ingen mjukvara som anpassats för den nya tekniken, åtminstone inte för oss vanliga konsumenter. Därför var det svårt för företaget att på ett övertygande sätt påvisa fördelarna med fler ”bitar i processorn”. AMD var helt enkelt tvungna att övertala utvecklare att börja utnyttja den nya tekniken, och ett av målen i kampanjen var en 64-bitarsversion av Far Cry.

Uppenbarligen lyckades AMD att "övertala" Crytek. Ungefär samtidigt som Microsoft släppte 64-bitarsversionen av Windows XP dök en patch upp på AMD:s hemsida som lovade guld och gröna skogar till alla med modet att både köpa ny processor och uppgradera operativsystemet. Fördelarna med ”fler bitar i processorn” demonstrerades med skärmbilder som visade fetare explosioner och mer detaljrika texturer.
OBS! Detta handlar om demot som finns tillgängligt för allmänheten nu. Skribenten menar dock att det troligtvis inte blir någon skillnad i fullversionen.
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

SV: Sweclockers.com - "Crysis får mig att må illa"

Inlägg av Pinky »

Det där är riktigt jävla illa.
Vill man egentligen veta hur många gånger M$ dragit oss vid näsan med dylika påhitt?
Senast redigerad av 1 Pinky, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Mjo, får väl se vad de säger om fullversionen, men det här får mig att gråta mindre över min rätt outnyttjade dator iallafall ;)
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

På spelet Just Cause var det väl så att grafiken var sämre på datorn men mycket bättre på 360, men sedan fixade folk en patch eller något så grafiken blev likvärdig... Något sådant var det... :D
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Deras marknadsföring är heltigenom korrupt...
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Om man blint går efter mottot "Om det går trögt så har du för slö dator. Köp nya grejer." som gamer-världen gör så är man ganska lättlurad. Det är tur att det finns krönikörer som har ögonen med sig. Varför ska man köpa 3 way SLI när det är mjukvaran som måste optimeras?
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

BrigTSD skrev: Om man blint går efter mottot "Om det går trögt så har du för slö dator. Köp nya grejer." som gamer-världen gör så är man ganska lättlurad. Det är tur att det finns krönikörer som har ögonen med sig. Varför ska man köpa 3 way SLI när det är mjukvaran som måste optimeras?
Optimera?! Spelen måste ju ut fort så att vi snabbt som bara den kan håva in pengar!
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Kerath skrev: Optimera?! Spelen måste ju ut fort så att vi snabbt som bara den kan håva in pengar!
Jag antar att du jobbar på DICE  ;)

Spelvärlden är tyvärr så. Säkrast är det att lira på konsoll, då får man hyfsat buggfria spel iallafall.
Bild
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Jarulf skrev:
Kerath skrev: Optimera?! Spelen måste ju ut fort så att vi snabbt som bara den kan håva in pengar!
Jag antar att du jobbar på DICE  ;)

Spelvärlden är tyvärr så. Säkrast är det att lira på konsoll, då får man hyfsat buggfria spel iallafall.
Far Cry till Wii är bara ett exempel på ett buggfritt spel ;) ;D
Användarvisningsbild
Toobie

Inlägg av Toobie »

suck...
Boldly going nowhere
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Har ju en polare som är TV-spels-guru - och så har ju jag en hel del erfarenhet av 3D-biten själv - och vi har haft otaliga debatter om spelgrafik genom åren...

En sak vi kommit fram till är att dom sista spelen till en konsol på utgående alltid är mest imponerande, hur programmerarna kramar ut varendaste prestandadroppe ur hårdvaran som dom kan...

Att programmera spel till helt nya processorer är ju egentligen svårare, för att det är ju som sagt är ny teknik, ny hårdvara o.s.v... Det blir ju såklart lättare med andra, tredje, fjärde spelet o.s.v...

Att hårdvaru (och vissa mjukvaruföretag) specialskriver applikationer, spel o.s.v. för att använda den nya tekniken är naturligtvis bra i demosyfte, men när spelen skrivs för att tvinga folk att köpa ny hård- eller mjukvara (OS t.ex.) så är det ju vansinnigt - och skulle t.ex. vara olagligt enl. svensk lagstiftning ang. kartellbiten om inte annat...
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Anar en viss skepsis gentomot marknadskrafterna?
Skriv svar

Återgå till "Surftips"