Flashdiskar får sitt genombrott under 2008 tror Linus Torvalds
Linus Torvalds har inget annat att lova inför 2008 än arbete, arbete och mer arbete. Linus tror att utvecklingen kommer att kretsa en hel del kring grafikdrivrutiner, bättre stöd för trådlöst och virtualisering. Han förutspår också att flashdiskar kommer att få sitt stora genombrott nästa år.
Det är nättidskriften InformationWeek som har huggt tag i Linus Torvalds och frågat honom om hur utvecklingen av Linux kommer att se ut framöver.
På frågan om vart den stora utvecklingen kommer att ske under 2008 tror Torvalds att den kommer att ske på ett antal områden.
- Utvecklingen kommer att ske över hela spektrat. Det roliga med Linux är att olika människor har olika målsättningar. Hårdvaran förändras ju under oss också, svarar Torvalds.
- Det leder till att det största arbetet med Linuxkärnan är hårdvarurelaterat och knutet till plattformen. Större delen av arbetet med Linuxkärnan handlar om att utveckla drivrutiner och enbart det är tillräckligt för att hålla oss sysselsatta, säger Torvalds.
- Speciellt grafiken och drivrutiner för trådlösa nätverk har varit svaga punkter hos Linux. Det är nu på väg att ändras. Jag tror att mycket av den utvecklingen kommer att fortsätta under 2008.
- En sak som jag personligen är intresserad av är att gå över till flashdiskar (SSD). Jag är en stor troende när det gäller att korta ledtiderna i hårdvaran och en hel del av tillverkarna av flashdiskar håller på att förändra hela synsättet på lagring i takt med att de gör diskarna snabbare och snabbare, säger Torvalds
- Idag är de diskarna så pass dyra att de har en förhållandevis liten del av marknaden - det kommer definitivt att ändras under 2008, fortsätter Linuxgurun.
- I slutändan är alla de här bitarna rätt ointressanta var och en för sig men när man sätter ihop dom till en enhet är det väldigt intressant. Det finns inte någon genväg eller "magisk silverkula". 99 procent av det vi arbetar med idag kommer att fortsätta under 2008. Enda skillnaden är att det är mycket mer av samma sak - och det är det viktiga.
artikeln: http://www.informationweek.com/news/sho ... queryText=
Flashdiskar får sitt genombrott under 2008 tror Linus Torvalds
SV: Flashdiskar får sitt genombrott under 2008 tror Linus Torvalds
Flashdiskar drar väl då mindre ström, vilket är bra för bärbara. Någonstans läste jag om flashminnen också som gör att "ramminnet" minns vad du jobbade med då du stängde av datorn. Skulle isåfall funka som Virtualbox, att man kan stänga av den i sparat läge och vid nästa uppstart så startar allt just där du var. (om jag nu fattade rätt).
Dessutom blev det OT.
Dessutom blev det OT.

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Flashdiskar får sitt genombrott under 2008 tror Linus Torvalds
Sparar man ner ramminnet på flashdisken så borde den kunna komma ihåg vad du jobbade med då du stängde av datorn.
Flashdiskar är mycket intressant och jag skulle mer än gärna ha en så jag hoppas priset sjunker snabbt så man har råd att införskaffa en
Det bästa med flashdiskar förutom att de är snabba är att det inte finns några rörliga delar i den vilken gör den mycket mer stöttålig. Perfekt för min laptop. Att det inte finns några rörliga delar borde dessutom göra att livslängden ökar vilket alltid är positivt.
Flashdiskar är mycket intressant och jag skulle mer än gärna ha en så jag hoppas priset sjunker snabbt så man har råd att införskaffa en

Det bästa med flashdiskar förutom att de är snabba är att det inte finns några rörliga delar i den vilken gör den mycket mer stöttålig. Perfekt för min laptop. Att det inte finns några rörliga delar borde dessutom göra att livslängden ökar vilket alltid är positivt.