Ubuntu 7,10 crash
Ubuntu 7,10 crash
Hej
Sedan jag updaterade ubuntu till 7,10 den crasha då och då (några gånger i vecka). den bara fryser och man kan inte loga till den heller från någon annan dator . I crash katalogen finns ingenting . vet ni vilka logar ska jag leta efter felet ?
Tack
Frasse
Sedan jag updaterade ubuntu till 7,10 den crasha då och då (några gånger i vecka). den bara fryser och man kan inte loga till den heller från någon annan dator . I crash katalogen finns ingenting . vet ni vilka logar ska jag leta efter felet ?
Tack
Frasse
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Ubuntu 7,10 crash
i katalogen /var/log hittar du en hoper loggar. Så långt räcker mina kunskaper, föreslår att du kikar på filen user.log
det finns ingenting i den log filen. Jag har försökt gå igenom några av dem som ser interssant ut som syslog och debuglog. men det finns ingentig där heller. vet du vilka presseser som jag bör övervaka om jag ska hitta problemet ?
Tack
Frasse
Tack
Frasse
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
ok, innan man grottar ner sig i eventuella fel i OS KAN det vara bra att man säkra eventuella hårdvaruproblem. Jag har själv haft STOORA problem för att jag ej kollat upp följande:
1. Allt sitter fast i ordentligt i moderkortet
2. Det sitter inte fast för mycket damm i grafik- eller processorfläkten
som sagt så har jag alltför kort erfarenhet ( ev. för lågt iQ
) för att komma på var det kan fela mer, PM:a Hund och se om hand har fler idéer om han inte redan nu kikar på det här..
som sagt så har jag alltför kort erfarenhet ( ev. för lågt iQ

Gör du något särskilt då den crachar? Kör något program? Vid uppstart eller då du surfar? 

Tack alla för att ni försöker hjälpa mig. Jag har inte haft några problem med ubuntu innan jag upgradera till 7,10. det började efter upgradringen. Nästa alltid händer crashen när jag inte jobba på den maskinen. det fungerar nu och jag kan komma tillbacks några timmar senare och då har det fryst man kan inte göra något. När jag försöker loga in from en annan maskin då hittars det inte på min net. det här maskinen är mycke dödturbo skrev: Gör du något särskilt då den crachar? Kör något program? Vid uppstart eller då du surfar?![]()

Frasse
Tack för tipsen Jag ska öppna och titta på det men jag tror inte det är den typen problem eftersom det började i samband med updatering till 7.10.Ulsak skrev: ok, innan man grottar ner sig i eventuella fel i OS KAN det vara bra att man säkra eventuella hårdvaruproblem. Jag har själv haft STOORA problem för att jag ej kollat upp följande:
som sagt så har jag alltför kort erfarenhet ( ev. för lågt iQ) för att komma på var det kan fela mer, PM:a Hund och se om hand har fler idéer om han inte redan nu kikar på det här..
tror du att dmesg kan säga något om felet om jag kör det hella tiden och vänta till nästa crash ? Jag har svårt att tyda alla parametrar i den kommandot bara .
Frasse
Samma här. Fryser totalt. Enda som hjälper är att släcka maskinen helt med Av/På - knappen och köra upp igen. Frustrerande, då den gör det på daglig basisfrasseff skrev: Hej
Tack
Frasse
Det ser ut så att jag och du har samma problem. Om du hittar någon lösning kan du vara snäll och informera mig om det ?rtm_x skrev:Samma här. Fryser totalt. Enda som hjälper är att släcka maskinen helt med Av/På - knappen och köra upp igen. Frustrerande, då den gör det på daglig basisfrasseff skrev: Hej
Tack
Frasse
Tack Frasse
Givetvis, är inte så skicklig på *buntu, dock.
- Iceron
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Har varit med om samma problem, då var det firefox som hakade upp hela datorn successivt.
Jag tror inte att det är firefox i mitt fall. Det kan hända även när jag inte sitter vid datorIceron skrev: Har varit med om samma problem, då var det firefox som hakade upp hela datorn successivt.
Frasse
Det första jag också tänker på är ett hårdvaruproblem och då först och främst minneskretsarna. Men det kan förstås även vara mjukvara, Firefox hade tidigare minnesläckage men det ska vara fixat nu sägs det iaf.
Jag skulle nog först testa med att plocka bort RAM-korten, göra rent och stoppa in dem igen.
En annan koll är att lägga upp Systemövervakaren på panelen, kryssa i Minne och Växlingsutrymme. Om inte skärmen slockar så kan man då se och minnesbeläggningen när den fryser.
Jag skulle nog först testa med att plocka bort RAM-korten, göra rent och stoppa in dem igen.
En annan koll är att lägga upp Systemövervakaren på panelen, kryssa i Minne och Växlingsutrymme. Om inte skärmen slockar så kan man då se och minnesbeläggningen när den fryser.
Kan vara FF i mitt fall, men förtsätter även efter uppdateringar.Iceron skrev: Har varit med om samma problem, då var det firefox som hakade upp hela datorn successivt.
- Iceron
- Kontakt:
ge mig specs på din dator. så kanske vi kan hitta någon likhet imellan datorerna. enda lösningen för mig var att byta till opera, vilket inte alls var otrevligt 

- Martin Olsson
- Kontakt:
Jag var ute för det samma nyligen.
Jag uppgraderade till 7.10 ganska omgående och allt var frid och fröjd.
helt plötsligt började problemen med hängningar, Datorn kom inte längre än till inloggningsskärmen vid omstart.
Det var ett minne som var kass och felet var termiskt relaterat.
//Martin
Jag uppgraderade till 7.10 ganska omgående och allt var frid och fröjd.
helt plötsligt började problemen med hängningar, Datorn kom inte längre än till inloggningsskärmen vid omstart.
Det var ett minne som var kass och felet var termiskt relaterat.
//Martin
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
** Ubuntu user #8998 **
Sådan:Iceron skrev: ge mig specs på din dator. så kanske vi kan hitta någon likhet imellan datorerna. enda lösningen för mig var att byta till opera, vilket inte alls var otrevligt![]()
LG F1 Express Dual
Processor : Intel Core Duo Processor T2250 (1.73GHz)
Operating System : Linux / Microsoft Windows XP Home
Chipset : Intel 950GMA Express
Memory : 1GB DDR2 (667MHz)
Hard Drive : 80GB
Optical Drive : Super Multi DVD-RW Dual Layer
Audio : SRS TruSurround XT, SRS WOW XT, 5.1CH Dolby Digital, XTS Pro, 24bit High
Definition, Stereo Speakers (3W), Internal-MIC
Input/Output : 3USB, VGA, RJ11, RJ45, S-Video, IEEE 1394, Mic-in,
Line-in(S/PDIF), Headphone
AC Adapter : 90W
Weight : 2.6 Kg (with a 6 cell battery)
LCD : 15.4" WXGA, Fine Bright Screen
Graphics : Intel Integrated 900 Video
Wireless : Intel Pro/Wireless 3945ABG(802.11a/b/g
W-LAN Antenna : Dual Hexa Band Antenna
Modem : 56kbps Modem
LAN : Gigabit Ethernet
Keyboard : Full Size 103 Keys with Inlaid Numeric Keypad
Pointing Device : Touchpad with Scroll Function
Memory Card Slot : 4-in-1(SD/MMC/MS/MS Pro)
PC Card Slot : PCMCIA Type II
Standard : 6 Cell (Li-Ion)
Har en bordsdator, en Fujitsu S. med AMD 64 pros. Ubuntu 7.10 + Firefox installerat där också nyligen. Har inte använt den aktivt ännu, men skall ta den i bruk, så får vi se.
- Iceron
- Kontakt:
Hm, inte en misnta likhet mellan din å min dator. Men testa att byta till opera och se om det funkar.
Fryser också i bl.a Gimp.
Efter ny uppstart hålls systemet igång.....alltså kraschar vanligtvis bara en gång / session.
Efter ny uppstart hålls systemet igång.....alltså kraschar vanligtvis bara en gång / session.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Ta och skicka upp filen /var/log/syslog och var/log/syslog.0
Ta och kör en terminal med top någonstans och om ni märker att systemet håller på att bli instabilt, försök att få det i förgrunden och se om vad det är som händer. Bl.a. de värden som står framför wa, hi och si överst är intressanta.
Ta och kör en terminal med top någonstans och om ni märker att systemet håller på att bli instabilt, försök att få det i förgrunden och se om vad det är som händer. Bl.a. de värden som står framför wa, hi och si överst är intressanta.
More Mekaniserad at http://blippe.se.