Någon som har erfarenhet av att använda Ubuntu som multimediadator till TVn? Vid mitt första försök när jag skulle tiita på svt.se kunde jag inte få helskärm. Jag använder Real. Det löste sig dock när jag valde "Välj extern spelare". Men det största problemet är att jag kan inte välja bättre skärmupplösning än 640*480 och det blir inte så bra på en 32 tums LCD TV. Jag har provat med en Windows dator till TVn det funkade perfekt och då fick jag många valmöjligheter. När jag ansluter Ubuntu datorn till min vanliga bildskärm ViewSonic, så får jag fler varianter av skärmupplösning. Ubuntu går helt enkelt inte ihop med min TV. Någon som vet varför? Till sist har Ubuntu ett "on-screen-tangentbord"? Tacksam för hjälp
mini
Problem med skärmupplösning
- DeepThought
SV: Problem med skärmupplösning
Jag tror att onboard följer med Ubuntu från början. Testa genom att köra kommandot onboard i terminalen (Program -> Tillbehör). Annars är det bara att installera med Synaptic/apt-get.
Annars finns det ett som heter gok som kanske fungerar? Det bör gå fint att installera via Synaptic/apt-get.
Annars finns det ett som heter gok som kanske fungerar? Det bör gå fint att installera via Synaptic/apt-get.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Tack. Hur gör jag om jag vill att tangentbordet skall dyka upp automatiskt (liksom) varje gång jag startar ubuntu.
Jag har hittat en del tips här på forumet om skärmupplösning i samband med LCD TV. Det bästa hitills är att göra en reconfigure. På så vis kunde jag komma upp till 1024x768 men sen blev det stopp. Eftersom jag har en bred LCD-TV blev det breda svarta kanter på var sida om bilden (kanske det som avse med bred TV
. När körde reconfigure fick jag mängder med valmöjligheter, men hur jag än försökte så när jag startade om datorn blev det ändå 1024x768 och när jag på nytt körde reconfigure så var min ändringar borta.
Jag har en par år gammal Xcube dator med inbyggd Intel grafik. Kan det vara så att Intel inte klarar högre upplösning.
Tacksam om någon känner igen sig och kan guida mig.
mvh
MiNi

Jag har en par år gammal Xcube dator med inbyggd Intel grafik. Kan det vara så att Intel inte klarar högre upplösning.
Tacksam om någon känner igen sig och kan guida mig.
mvh
MiNi
Senast redigerad av 1 mini, redigerad totalt 16 gånger.
- DeepThought
Grafiken har jag dålig koll på, men i Ubuntu finns autostart-funktionen i System -> Preferences -> Sessions -> Startup Programs -> Add, eller någon motsvarighet på Svenska. System -> Inställningar -> Sessioner, kanske?
Jag kör inte GNOME, så jag kan inte kolla nu..
EDIT: Förresten, har du sett MythBuntu?
http://www.mythbuntu.org/

EDIT: Förresten, har du sett MythBuntu?
http://www.mythbuntu.org/
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Tack. Om jag är rätt på det så har jag ett Intel 82865 grafikchip inbyggt på moderkortet. Förmodligen krävs ett vassare grafikkort om jag skall kunna se bredbild. Någon som kan bekräfta?
mvh
MiNi
mvh
MiNi
Senast redigerad av 1 mini, redigerad totalt 17 gånger.
Tjabba!
Har med haft problem med min Ubuntu och Intel grafikkort. Det finns lite andra drivrutiner man kan testa att installera. Min fungerade i rætt bra uppløsning 1280*1024 med intel grafiikort (82845G) men varje gång jag startade om datorn så krashade den vid uppstart igen (konstig grafik på skærmen). Hittade en sida dær det står lite om problemet med intelgrafik: https://help.ubuntu.com/community/FixVi ... utionHowto
Testa den och se om inte det funkar. Fungerade før mig men jag har inte gått upp høgre æn dig sjælv i uppløsning men det kommer jag testa i dagarna... återkommer...
Har med haft problem med min Ubuntu och Intel grafikkort. Det finns lite andra drivrutiner man kan testa att installera. Min fungerade i rætt bra uppløsning 1280*1024 med intel grafiikort (82845G) men varje gång jag startade om datorn så krashade den vid uppstart igen (konstig grafik på skærmen). Hittade en sida dær det står lite om problemet med intelgrafik: https://help.ubuntu.com/community/FixVi ... utionHowto
Testa den och se om inte det funkar. Fungerade før mig men jag har inte gått upp høgre æn dig sjælv i uppløsning men det kommer jag testa i dagarna... återkommer...
Mitt problem återkom och jag tror inte jag har löst det... När Ubuntu starta xwin så hänger den sig och det blir knasiga linjer och färger över hela skärmen... Har intel 82845 grafikkort i en dell sx260 dator. Testar det mesta...bara det fungerar!
Konstigt nog så startade en korrekt då jag tryckte ctrl+alt+F1 och då fick jag se vad som laddades in. Då startade det korrekt i 1024*768. Lite surt att inte kunna köra widescreen men det kan jag klara...
Konstigt nog så startade en korrekt då jag tryckte ctrl+alt+F1 och då fick jag se vad som laddades in. Då startade det korrekt i 1024*768. Lite surt att inte kunna köra widescreen men det kan jag klara...