Får inte igång tv-out

Terranigma
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Får inte igång tv-out

Inlägg av Terranigma »

Vet inte om jag är på rätt ställe och pillar men det ända jag hittade som värkade rätt var "System-->Administration-->Skärmar och grafik". Finns förvisso inget om tv-out där men alla alternativ är utgråade vad gäller sekundär skärm så jag misstänker bristfälliga drivrutiner. Tyvärr vet jag inte vilken drivrutin jag har men det är något proprietärt från nvidia som ubuntu installerade åt mig.
Bifogade två bilder så ni kanse hur det ser ut.

Grafikkort: Asus Extreme GeForce 8600GT SILENT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
Bilagor
Skärmbild-Inställningar för skärm och grafik-1.png
Skärmbild-Inställningar för skärm och grafik.png
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Får inte igång tv-out

Inlägg av DeepThought »

Om du installerat de proprietära drivrutinerna från NVIDIA skall det inte vara några problem, men jag rekommenderar verkligen att du använder NVIDIAs program för att göra de inställingarna. Kommandot som används för att starta det är nvidia-settings, men om du vill kunna spara inställningarna till din konfigurationsfil (/etc/X11/xorg.conf) så måste du starta det med gksudo för att få rättigheter att ändra i den filen.

EDIT: Tänkte bara säga det att programmet du försöker använda är väldigt "färskt", och har bara funnits i Ubuntu i den senaste versionen (7.10, Gutsy Gibbon) och därför kan det hända att det inte har all funktionalitet och stabilitet som man kan önska av ett skärminställningsprogram. Tyvärr. Men som sagt så är det helt nytt, så förhoppningsvis blir det betydligt bättre i kommande versioner.
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 15 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"