Hej. Jag har partimage installerat och skulle vilja kunna skapa en backup av min OS partition(sda1). Backupen ska sedan placeras på sda4. När jag kör programmet så vill det att jag unmount min /dev/sda1. Hur kan man göra det?
Om det finns någon som kan ge mig en liten och fungerande guide om hur jag lyckas skapa denna backup vore jag tacksam. Jag har även provat SystemRescueCD, men det stupade på att jag inte var rätt användare .
Tack för svaret, men den länken och guiden är långt ifrån användbar. Jag har installerat partimage. Men som jag förstår det är det kanska onödigt eftersom det inte går och göra en image av den aktiva partitionen med mitt OS på.
Jag har provat att använda den andra lösningen med cd-n, men då får jag fel "user" när jag ska försöka göra min image i partimage. Hur startar jag partimage med "rätt" user?
har för mig att man kör systemrescuecd i sudo läge redan.
först och främst måste din /dev/sda4 monteras ex: /media/minbackupdisk, och sedan så måste du skapa en en mapp på den, ex: /backup, samt ge andra rättigheter att skriva i den.