Moderkortsproblem?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
di_Zazzo

Moderkortsproblem?

Inlägg av di_Zazzo »

Hej!

Har lite problem med min dator, den startar (alla fläktar går igång, det låter från hårddisken som att den läser) men sen händer ingenting, det visas inte någon bild på skärmen (skärmen går i sleep mode nästan direkt, har prövat både med dvi och vga utgångarna).

Jag har: plockat ur och satt tillbaka bios-batteriet (flera gånger), jag har använt Clear-Cmos jumpern, jag har plockat ur ram-minnena och satt tillbaka dessa.

Lite bakgrundsinfo:
(Ca 1 år gammalt)
Moderkort: ASRock ConRoe945G-DVI, Intel 965G LGA775
Processor: Pentium D 820, 2.8GHz, S775 - Dual Core
Minnen: Kingston DDR2-667, 2x1024MB, CAS 5

(Inköpt och monterat denna veckan)
Nätagg: NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W, 140mm Fan, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin
Processorkylare: Noctua NH-U9F, 4 Dual-Heat-Pipes, 92mm fläkt, socket 775/754/939/940/AM2
Hårddisk: Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Jag har som sagt köpt lite nya fläktar + hårddisk som jag satte in i datorn denna vecka. Datorn funkade 2 dagar innan detta strul började. Har kört windows xp, dock så fick jag problem, skulle börja installera beta-verisonen av xp-sp3, datorn låste sig, blev tvungen att starta om datorn manuellt, prövade igen, starta om manuellt... Sen skulle jag sätta på datorn igen och då laddas verkligen ingenting. Där står jag nu!

En detalj som tyvärr bör tilläggas är spöket moderkortet, har haft problem med tex det integrerade ljudkortet, har inte känts helt friskt.
Sen så bytte jag cpu-fläkt här i veckan, var då tvungen att montera loss den gamla för att få plats me hållarna till den ny och då råkade jag komma emot med skruvmejsel mot ett ställe på moderkortet och det blev ett litet jack (klantskalle!), jag trodde att det var totalkört, men datorn funkade ändå sen i 2 dagar efter det...

Jag har tre olika teorier om vad det kan vara:
1. Moderkortet är trasigt och måste bytas
2. Minnen är trasiga och måste bytas
3. Processor är trasig och måste bytas

(Jag har aldrig klockat varken processor eller minnen, känns högst konstigt om dess skulle tagit stryk?)

Vad tror ni? Nån som har nått förslag/varit me om liknande?

Mvh/ Tom
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Moderkortsproblem?

Inlägg av webaake »

Testa med ett annat grafikkort om du kan låna ett av nån kompis! Har du AGP?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Moderkortsproblem?

Inlägg av vulfgar »

Eftersom du varit inne och rotat så kan någon av kablarna från nätagget ha lossnat. Det stora brukar sitta där det sitter, men det finns ju den lilla som kan lossna. Annars är det bara att testa med annta grafikkort och om det ändå inte funkar så plockka ut minnen. Du kan ju också köra memtest från grub, det kanske du ska göra allra först.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"