PHP: Inloggning med sessioner

Här diskuteras programmering och utveckling
Jimbo

PHP: Inloggning med sessioner

Inlägg av Jimbo »

Jag är ny på just det här området så jag skulle behöva lite vägledning.
Mina användare får för tillfället logga in och deras inloggning sparas som en session, sen vid varje sida de ska ha åtkomst till använder jag följande kod:

Kod: Markera allt

<?php
session_start(); // Startar Sessionen

// Kontrollerar om inloggad = sessionen satt
if (!isset($_SESSION['sess_user'])) {
   header("Location: admin.php");
   exit;
}
?>
Det innebär att om de inte är inloggade med en sparad session skickas de till loginsidan.
Finns det något annat sätt att kontrollera vilka sidor användarna får ha tillgång till när de är inloggade eller måste man lägga till den kodsnutten på alla sidor?
Hoppas att ni förstår mitt problem och att jag har det under rätt del på forumet.
/Jim
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: PHP: Inloggning med sessioner

Inlägg av Prometheus »

Nja du behöver köra kollen på alla sidor du vill skydda, men du kan skapa en funktion eller hämta in från en fil.

Onödigt att skriva alla raderna om du kan göra en funktion, typ check_persmissions(). Då blir det enklare att lägga på fler funktioner i framtiden också.
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Det finns andra sätt. Du kan ju använda databaser osv. Men det finns lite sådana script att ladda ner lite varsstans efter lite googlande.
Här finns lite tips: http://www.hotscripts.com/PHP/Scripts_a ... index.html
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Jimbo

Inlägg av Jimbo »

Prometheus skrev: Nja du behöver köra kollen på alla sidor du vill skydda, men du kan skapa en funktion eller hämta in från en fil.

Onödigt att skriva alla raderna om du kan göra en funktion, typ check_persmissions(). Då blir det enklare att lägga på fler funktioner i framtiden också.
Smart idé, blir ju betydligt lättare om man bara lägger allt i en egen fil och sedan inkluderar den på varje sida man vill skydda.

HOLMEN skrev: Det finns andra sätt. Du kan ju använda databaser osv. Men det finns lite sådana script att ladda ner lite varsstans efter lite googlande.
Här finns lite tips: http://www.hotscripts.com/PHP/Scripts_a ... index.html
Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang,
jag använder mig av en databas med användare för att de ska få skapa en session, finns det något annat smart sätt att se om de är inloggade?
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"