7.10 på laptop: partition manager hittar ingenting på befintlig disk!

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
.gurkburk

7.10 på laptop: partition manager hittar ingenting på befintlig disk!

Inlägg av .gurkburk »

Kort bakgrund är att jag försökte installera ubuntu (stort steg för människan osv :-p) på min laptop för några månader sedan, men det gick åt skogen pga att jag helt enkelt inte fick igång det grafiska överhuvudtaget.
Nu, med 7.10 gjorde jag nya tag (försöker bestämt gå över till den andra sidan!).

Hinkar i 7.10-skivan, bootar up och blir överlycklig, jag får upp ett grafiskt X, dessutom verkar både touchpad och extern logitechmus fungera, bra start!
Men, till min besvikelse kan jag inte se någon av mina befintliga partitioner i installations-guiden.
Den hittar dock disken, på 120gb, fast anger att den är helt tom.
Jag prövade även med partition manager, och där ser disken också tom ut.
Det finns flertal partitioner, dels original vista-partition, en 'recovery partition' från tillverkaren,  och tre linux-partitioner som finns kvar sen mitt första försök (en boot, en swap och en root).
Dessa syns (och fungerar) om jag bootar med min gamla ubuntu-installation, även om jag inte kan få igång X kommer jag ju in i terminalen och kan se allt.. det är helt enkelt bara borta när jag kör igång 7.10 skivan.

Maskinen är en Dell XPS M1330, om det kan behövas mer information för att lista ut vad som är tokigt är det bara fråga får jag gräva fram det..
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: 7.10 på laptop: partition manager hittar ingenting på befintlig disk!

Inlägg av mcNisse »

Kan du hitta partitionerna med fdisk? Om du gör det kanske alternate skivan skulle fungera att installera från.

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

Ja sedär, tänkte faktisk inte på att köra fdisk -l även om jag använt det kommandot själv när jag meckade med partitioner och mount med mera för några månader sen  :-[
Där fanns samtliga partitioner listade ordentligt, tankar ner alternate-skivan får vi se, var ju tvungen att använda den sist i alla fall pga grafiken.
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

Hjälpte faktiskt inte, även i installations-programmet till alternate disc tror den att det är en tom enhet, får inte upp några existerande partitioner, utan den ser tom ut.
Märkligt problem?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

.gurkburk skrev: Hjälpte faktiskt inte, även i installations-programmet till alternate disc tror den att det är en tom enhet, får inte upp några existerande partitioner, utan den ser tom ut.
Märkligt problem?
Ja, mycket märkligt. Då tror jag inte att server skivan hjälper (det är samma installer och partitionerare, tror jag).
Vad är det för märke på disken? (ifall någon känner till problem med just den modellen)
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Problemet beror i ditt fall sannolikt på just det faktum att Windows och Linux inte hanterar diskar och partitioner på samma sätt. Just detta faktum kan orsaka att man kan få överlappning mellan en Windows- och Linuxpartition om de läggs intill varandra. Så en god regel är att lämna lite ledigt utrymme mellan en Windows och Linuxpartition för att undvika risken för överlappningar. Feistys version av GParted innehöll en bug som kunde resultera i överlappning och vi hade också några här i forumet som råkat ut för det. I Gustys version av GParted är detta fixat, dock ingen garanti för att det inte kan inträffa ändå.

Du kan prova med att köra kommandot

Kod: Markera allt

sudo sfdisk -l /dev/sda
som ger lite mer info än fdisk.

Får du då utskrifter som
början: (c,h,s) (1023,239,63) förväntades (758,0,1) hittades
slut: (c,h,s) (1023,239,63) förväntades (395,239,63) hittades

så är det problemområden som kan ställa till det.

Det finns också rapporterade buggar, t.ex
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/96976

Möjligen kan du komma runt problemet genom att hämta hem GParted senaste LiveCD version 0.3.4-10, bränna den och se om den visar dina partitioner.
http://sourceforge.net/project/showfile ... _id=173828

Eftersom du inte kommit speciellt långt i Feisty så försök med att ta bort Feistys partitioner. Går det inte med senaste GParted så försök med någon annan partitionshanterare, t.ex Partition Magic. Vill minnas att även Diskhanteraren i Windows kan ta bort partitioner. Det finns också ett Linuxkommando parted, t.ex vill man ta bort partition sda5 så skriver man sudo parted rm /dev/sda5.

Men det är alltid riskfyllt så innan du gör det backa upp all viktig data på disken!
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

Tänkte sitta en hel del med detta nu under 23-25 dec när man ändå är över hos släkten och en hel del "deg-tid" över.
Lagt över alla mina viktiga dokument på ett usb-minne i alla fall, vista-installationen rör mig egentligen inte i ryggen om den blir blåst, då kör jag bara in dell's skiva och rensar allt istället.

Tror jag börjar med att försöka få bort befintliga linux-partitioner och ta bort alla linux-boot alternativ på något sätt (rensa bort grub om det nu går).
Då har jag lite mer en färsk start för nya ubuntu/nya kärnan.

Vi får se hur det går, skall börja gå igenom ovanstående tips ikväll när jag varit ute med syrrans ungar o skjutit gran  ;)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"