Opera vs. IE inför EU-kommissionen!

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
upnorth

Opera vs. IE inför EU-kommissionen!

Inlägg av upnorth »

http://metro.se/se/article/2007/12/13/1 ... /index.xml
Genom att Internet Explorer följer med Windows dominerar Microsoft webbläsarmarknaden illegalt menar skaparna bakom Opera, rapporterar Reuters.
...och så fick snöbollen ännu ett lager ;D
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Opera vs. IE inför EU-kommissionen!

Inlägg av mcNisse »

Det är ju redan dömda för det i USA.
(Opera är bra men inte lika bra som konqueror...)
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Gissningsvis sjunker MS Explorer igen, f låt jag menar MS Internet Explorer.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:Gissningsvis sjunker MS Explorer igen, f låt jag menar MS Internet Explorer.
*lol*
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Urban Anjar skrev: Gissningsvis sjunker MS Explorer igen, f låt jag menar MS Internet Explorer.
;D

Men nog har du rätt i det. Om de vart tvingade att ta bort WMP så är det nog ännu större chans att de lär ta bort IE. Är ju ännu tätare integrerade och konkurrensen är ju större.
Något bra med EU iallafall. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Lars

Inlägg av Lars »

Det där med att de inte ska få skicka med viss programvara med Windows fungerade ju inte så bra med MS Media Player, så jag hoppas att de inte gör om den tabben. Men att helt ta bort IE och ersätta Microsoft Update med något liknande Synaptic skulle ju kunna fungera.

Att de ska tvingas följa standarder är kanske något som kan hjälpa. Hur är det med Frontpage, Word, Excel m.m., producerar de korrekt HTML4? Eller är det några speciella brister i IE de menar? Att ta bort IE:s egna utökningar till HTML är nog för sent vid det här laget, alldeles för många förlitar sig på dem.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Emil.s skrev:Men nog har du rätt i det. Om de vart tvingade att ta bort WMP så är det nog ännu större chans att de lär ta bort IE. Är ju ännu tätare integrerade och konkurrensen är ju större. Något bra med EU iallafall. :)
Jo men vid första Windows-update'n så plockar alla hem WMP 11 på halv-automatik ändå - och så lär det bli med IE7 också... Så enl. mig är ändrar det ändå ingenting... Då är bundlingsupproret 1000ggr viktigare (enl. mig då, hehe)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Kan någon svara på en sak som jag har undrat över:

Microsoft blir, upprepat antal gånger, mer eller mindre tvingade att t.ex. inte skicka med WMP, och nu kanske IE. Detta för att det skulle snedvrida konkurrensen och missgynna utveckling och mångfald (eller vad man nu kan tänkas hävda). Vi njuter givetvis, och lite skadeglädje kanske strålar hos någon. Dessutom försöker vi smida när kråset är varmt, och propagerar för Ubuntu som ett vettigt alternativ. Som säljargument används att det är gratis, det är fritt, det fungerar, det finns otroligt många bra fria och gratis program att tillgå och - det är här jag tappar bort mig - det levereras med en hel arsenal med förinstallerade program.

Ubuntu kommer med ett helt officepaket förinstallerat, en webläsare, mediaspelare, bildbehandlingsprogram etc. etc.

Givetvis går det att installera andra alternativ efteråt, men om jag har förstått det rätt så är det man invänder mot i Microsofts tillvägagångssätt att just att mjukvaran är förinstallerad, inte sant? :-\ Jaja, jag får inte ihop det iallafall. Kan någon förklara, för jag är i ärlighetens namn väldigt nyfiken på hur det ligger till?

Om Ubuntu hade haft 90% av världsmarknaden, hade man då tvingats att leverera det utan GNOME, utan Totem, utan Firefox o.s.v.?
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

DeepThought skrev: Kan någon svara på en sak som jag har undrat över:

Microsoft blir, upprepat antal gånger, mer eller mindre tvingade att t.ex. inte skicka med WMP, och nu kanske IE. Detta för att det skulle snedvrida konkurrensen och missgynna utveckling och mångfald (eller vad man nu kan tänkas hävda). Vi njuter givetvis, och lite skadeglädje kanske strålar hos någon. Dessutom försöker vi smida när kråset är varmt, och propagerar för Ubuntu som ett vettigt alternativ. Som säljargument används att det är gratis, det är fritt, det fungerar, det finns otroligt många bra fria och gratis program att tillgå och - det är här jag tappar bort mig - det levereras med en hel arsenal med förinstallerade program.

Ubuntu kommer med ett helt officepaket förinstallerat, en webläsare, mediaspelare, bildbehandlingsprogram etc. etc.

Givetvis går det att installera andra alternativ efteråt, men om jag har förstått det rätt så är det man invänder mot i Microsofts tillvägagångssätt att just att mjukvaran är förinstallerad, inte sant? :-\ Jaja, jag får inte ihop det iallafall. Kan någon förklara, för jag är i ärlighetens namn väldigt nyfiken på hur det ligger till?

Om Ubuntu hade haft 90% av världsmarknaden, hade man då tvingats att leverera det utan GNOME, utan Totem, utan Firefox o.s.v.?
Haha, det är ju det som är det fina med Open Source, är ju bara att välja en avskalad dist att bygga vidare på! ;)
Till skillnad mot Vista så finns det fler än 6 konfigurationer av Linux, till och med av ubuntu (tror jag) ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

I det här fallet har storleken betydelse.

Hade Ubuntu haft >90% av marknaden hade vi inte kunnat skicka med allt vi gör utan att få domstolarna på oss. Möjligen kunde vi komma undan med att alternativen finns i förråden och att exempelvis inte Firefox är i hopbyggt med GNOME utan att det lätt kan tas bort och ersättas med Opera eller vad man nu kan vilja ha i stället.  Det finns ju heller inget som hindrar att HP levererar Ubuntu med Opera som standardläsare och att Lenovo skickar med Netscape och att Dell drar i Lynx och att Fujitsu-Siemens väljer att inte skicka med någon webbläsare alls. Jo, vid närmare eftertanke hade det nog hållit om vi hade haft hyfsade advokater.

Hade Windows haft 1% av marknaden hade å andra sidan ingen brytt sig om att detta lilla udda OS hade byggt ihop sig med en udda webbläsare som inte följer standard och inte finns att få till någon respektabel plattform.

Bekymret är när man missbrukar dominansen på ett område för att skaffa sig dominans på alla andra.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Låter rimligt, Urban. Jag misstänkte/antog att det förhöll sig ungefär så :)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Min teori om varför inte Microsoft ska ha bundlade program men ex. Ubuntu.

Microsoft bundlar bara egna program som tillhör Microsoft, alltså konkurrenshämmande.
Ubuntu bundlar programvaror som inte tillhör någon, utan är opensource, ex. Gimp, Firefox m.m.

Om däremot Microsoft hade lagt in programvaror som inte tillhörde Microsoft (givetvis med tillstånd från ägaren av programmet om inte opensource) så hade inte det blivit ett sådant rabalder.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Problematiken ligger dock i att M$ försvar på sätt & vis är helt korrekt - en mediaspelare, en webbläsare, anti-"skadlig kod"-program o.s.v. är saker som konsumenten vill ha i systemet från början... Sedan, om man t.ex. skulle tvinga M$ att folk skulle få välja programmen i "listor" (för så var det ju ett tag med Netscape), så hamnar man med problematiken om vilka program som skall finnas i dom där "välj din webbläsare"- och/eller "välj din mediaspelare"-listorna... Sedan stöder ju inte alla mediaspelare alla format heller... Och, om fabrikanterna skulle få välja, så skulle det bli "vem ger bäst bonus"-tävling mellan programtillverkarna vilket inte heller gynnar konkurrensen eftersom dom med mest pengar (idag M$ & Mozilla på webbläsare, VLC, RealPlayer & QT på mediaspelare) skulle vinna i dom flesta budgivningar - för dom är störst...

Nej, jag står fortfarande fast vid att det här inte är det stora problemet utan bundlingen måste stoppas... Stoppa bundlingen & hoppas på att Jobs att släpper OS X till "vanlig PC" då jä"#¤%lar skall ni få se att det kommer hända grejer på alla plan - och allt till fördel för konsumenten!  ;D
Lars

Inlägg av Lars »

Visst är det ett problem att Microsoft använder sin Windows-dominans för att dominera webbläsarmarknaden. Men trots allt så använder 26,1% av svenskarna Firefox istället för IE, och andelen ökar. Än har vi kanske inte vunnit, men vi är på god väg helt utan EU-kommissionen.

Jag tycker att Microsofts dominans på operativsystem och kontorssviter är ett större problem. Om myndigheterna standardiserade på ODF skulle vi vinna mycket, men att döma till böter och liknande tror jag faktiskt inte så mycket på.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Lars skrev:Jag tycker att Microsofts dominans på operativsystem och kontorssviter är ett större problem. Om myndigheterna standardiserade på ODF skulle vi vinna mycket, men att döma till böter och liknande tror jag faktiskt inte så mycket på.
Ja var det inte så att Holland hade nån omröstning i parlamentet nu och vill välja ODT som standard inom hela landet? M$ fick spatt eftersom deras produkter inte stöder ODT, hehe...  ;D
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

farmfield skrev:
Lars skrev:Jag tycker att Microsofts dominans på operativsystem och kontorssviter är ett större problem. Om myndigheterna standardiserade på ODF skulle vi vinna mycket, men att döma till böter och liknande tror jag faktiskt inte så mycket på.
Ja var det inte så att Holland hade nån omröstning i parlamentet nu och vill välja ODT som standard inom hela landet? M$ fick spatt eftersom deras produkter inte stöder ODT, hehe...  ;D
Ändå så säger Mr.Information att MS Office stödjer ODT ;)
(Mr. Information kommenterar emot allt som är till Microsofts nackdel på <a class="postlink" href="http://www.idg.se">http://www.idg.se</a>)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ZX Spectrum skrev:Ändå så säger Mr.Information att MS Office stödjer ODT ;)
(Mr. Information kommenterar emot allt som är till Microsofts nackdel på <a class="postlink" href="http://www.idg.se">http://www.idg.se</a>)
Jodå, har allt sett denna !"#¤%&'s poster på IDG... Han & Hund dustar väl ihop där till & från, hehe..?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

ZX Spectrum skrev:
farmfield skrev:
Ändå så säger Mr.Information att MS Office stödjer ODT ;)
Han argumenterar då sjukt mycket bättre än många som är mot Microsoft, även om han är väl positiv till vad det företaget frambringar...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

upnorth skrev:Han argumenterar då sjukt mycket bättre än många som är mot Microsoft, även om han är väl positiv till vad det företaget frambringar...
Det är nåt lurt med någon som påstår sig aldrig haft problem med att Windows krashar hehe... xD

Nä jag själv har svårt att hålla mig lugn i windows vs linux debatter numera och skulle säkert lätt kunna uppfattas som lite av en "fanboy" för linux - lite som f.d. rökares syn på rökare och röklukt, hehe...

Sitter på WinXP just nu ute hos päronen & blundar mentalt inför detta faktum - sitter iaf på Firefox, alltid nåt...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Ja, är det någon som har varit flummig på idg.se senaste tiden så är det kebabbert och han är faktiskt för linux.
Otroligt dryg figur som har ord som "ljugaren ***" och "Micros~1" på agendan varje gång han kommenterar.
men han har en jättebra utbildning. fil. professor eller vad det nu var och så har han ALLTID bevis för det han säger, enligt han själv.
farmfield skrev:
ZX Spectrum skrev:Ändå så säger Mr.Information att MS Office stödjer ODT ;)
Jodå, har allt sett denna !"#¤%&'s poster på IDG... Han & Hund dustar väl ihop där till & från, hehe..?
Nyfiken på vad Hund har för alias på idg?
Bild
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"