Edgy - pixliga fula bokstäver
- Retardedpope
Jag har tittat på bilder på Edgy och bokstäverna ser pixliga ut. Det ser ungefär lika illa ut som i Windows XP, om inte värre.
Jämför:
http://shots.osdir.com/slideshows/origi ... 38&slide=8
http://shots.osdir.com/slideshows/origi ... 18&slide=8
Jag syftar på bokstäverna i firefox, i övrigt ser ju bokstäverna lika dana ut.
Varför är det inte samma fina bokstäver som vi är vana vid i dapper och även tidigare versioner?
Är det en bugg eller har man medvetet bytt till fult typsnitt i firefox?
Jämför:
http://shots.osdir.com/slideshows/origi ... 38&slide=8
http://shots.osdir.com/slideshows/origi ... 18&slide=8
Jag syftar på bokstäverna i firefox, i övrigt ser ju bokstäverna lika dana ut.
Varför är det inte samma fina bokstäver som vi är vana vid i dapper och även tidigare versioner?
Är det en bugg eller har man medvetet bytt till fult typsnitt i firefox?
Är inte Firefox ganska så rå beta än så länge? Man kan inte ens importera bookmarks.
- Retardedpope
petri0: så du menar att det är en bugg i firefoxbetan?
Jag kör 2:an i Windows, SR2 och den är inte riktigt så skarp men typsnittet är väldigt skarp så jag tror nog att det skall se ut så.
[quote="Retardedpope"]petri0: så du menar att det är en bugg i firefoxbetan?[/quote]
Jag vet inte om det är en bugg, menar bara att FF2.0 är inte färdig. Verkar vara långtifrån färdig, skulle inte den ha en senare release-datum än Edgy?
Jag fixade bättre typsnitt till det men har glömt bort hur
antagligen via ubuntuforums.org coh Edgy avdelningen där.
Jag vet inte om det är en bugg, menar bara att FF2.0 är inte färdig. Verkar vara långtifrån färdig, skulle inte den ha en senare release-datum än Edgy?
Jag fixade bättre typsnitt till det men har glömt bort hur

Retardedpope: För mej ser det bra ut. Hur är det på andra sidor? Kanske du skulle ta dej en titt på vald standardfont i Firefox eller typsnitt på inställningar i Ubuntu. Annars vet jag inte. Jag har förresten platt skärm, och du har..?
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
För mig ser det också fint ut i edgy, inget att klaga på här! 
*nästan lite trist*

*nästan lite trist*
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Denna tråd hör väl hemma i Program & spel?
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Sant. *flyttar*
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
- Retardedpope
sebastean: du misstolkade mitt inlägg. Jag har inte installerat edgy, jag har bara sätt skärmdumparna som jag länkade till och undrade vad det var för fel. Om något, så borde det ju se bättre ut i edgy och inte sämre. Jag har alltså inget problem med firefox, så jag tror tråden låg rätt från början...

Retardedpope:
Jo jag missförstod. Såg en liknande tråd i ubuntuforums.org för några månader sen och då såg en skärmdump fint ut för mej och några till, medan den blev suddig för andra. Vad det berodde på var tydligen vilken skärm man hade, kan ha varit olika för LCD och CRT, jag är inte säker. Kommer jag ihåg rätt var detta en fråga om inställningar för utjämning av fonter, där det går att välja flera i Ubuntus inställningar, kommer däremot inte ihåg om detta var enkelt fixat för den med skärm som gjorde det suddigt.
Var hittade du bilderna och för hur länge sedan postades dom.. ?
Jo jag missförstod. Såg en liknande tråd i ubuntuforums.org för några månader sen och då såg en skärmdump fint ut för mej och några till, medan den blev suddig för andra. Vad det berodde på var tydligen vilken skärm man hade, kan ha varit olika för LCD och CRT, jag är inte säker. Kommer jag ihåg rätt var detta en fråga om inställningar för utjämning av fonter, där det går att välja flera i Ubuntus inställningar, kommer däremot inte ihåg om detta var enkelt fixat för den med skärm som gjorde det suddigt.
Var hittade du bilderna och för hur länge sedan postades dom.. ?
Passar den ändå inte här.. ?Program och spel
Användning, lägga till & ta bort
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=275421
citat: "Here is a trick to make fonts look beautiful in Edgy. Type in a terminal
sudo dpkg-reconfigure fontconfig-config
then choose "autohinter", then choose "always", then choose "no".
The trick is to use both autohinter and subpixel rendering.
Notice that autohinter without subpixel rendering looks very fuzzy under Edgy (it didn't under Dapper), and no autohinter (i.e. bytecode interpreter) looks smudgy (and is unfortunately the default)."
citat: "Here is a trick to make fonts look beautiful in Edgy. Type in a terminal
sudo dpkg-reconfigure fontconfig-config
then choose "autohinter", then choose "always", then choose "no".
The trick is to use both autohinter and subpixel rendering.
Notice that autohinter without subpixel rendering looks very fuzzy under Edgy (it didn't under Dapper), and no autohinter (i.e. bytecode interpreter) looks smudgy (and is unfortunately the default)."
uppgraderade till edgy häromdan... wow! alla teckensnitt blev mycket finare än i dapper (gäller för firefox också).. hade inte teckensnittutjämning i dapper men nu funkar det finemang 
hmm.. måste ställa in svenska i firefox stavningskontroll nu
(edit: nej det gick inte.. antingen engelska eller inget :/)

hmm.. måste ställa in svenska i firefox stavningskontroll nu