Användare och grupper

BlueAce

Användare och grupper

Inlägg av BlueAce »

Råkade eller, jag trodde att om man ändra i användare och grupper tog bort att man får administrera det, behövde logga in, så jag klickade bort det. Men nu så kan jag inte komma in på system > användare och grupper. Hoppas ni fattar vad jag menar !: )

Tack på förhand!

::)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Användare och grupper

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Starta om datorn om när grub hojtar till starta i "recovery mode".

Sedan kommer du till en terminal skriv nano /etc/group och leta reda på raden som börjar med adm (den bör se ut såhär adm:x:SIFFRA:) lägga till ditt användarnamn i slutet av raden: adm:x:SIFFRA:BlueAce tryck ctrl-o för att spara filen, ctrl-x för att avsluta nano, skriv reboot för att starta om, och håll tummarna. :D
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Du har alltså tagit bort dig från "admin" gruppen (så att du inte kan anvnäda sudo)?

I såfall så är det bara att starta i "recovery mode" och lägga till dig i "admin" gruppen.

Öppna /etc/group med "nano /etc/group". Leta reda på en rad som ser ut som följande:
admin:x:12345: (siffrorna kan skilja)

Och ändra till "admin:x:12345:BlueAce" (BlueAce ska såklart bytas till dit inloggningsnamn). Spara och starta om. :)

EDIT, ah, MekAp han före. :P
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Kan det vara så att du har tagit bort dig själv från admin gruppen?

Isåfall starta om i recoverymode. Det görs genom att trycka på esc innan grub laddar operativsystemet.

Editera filen /etc/group
nano /etc/group

Lägg till dig i admin gruppen.
Byt ut johan mot ditt loginnamn

Kod: Markera allt

admin:x:109:johan
Edit: Jag måste lära mig att skriva snabbare :)
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
BlueAce

Inlägg av BlueAce »

Man får tacka så mycket det funkade! :)

Han inte skriva klart tråden riktigt, undrar hur man ändrar så man inte kan göra detta.

Man ska inte kunna:

Ladda hem saker
Ändra Skrivbordsbakrund
Installera program/spel 

Jag jobbar på en ungdoms gård och vi hade tänkt och byta ut alla våra datorer med windows till ubuntu så detta är viktigt att ha. Har inte riktigt hittat några alternativ för det.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ok, finns säker någon finare lösning, men men, detta bör funka, testa. ;)

1. Skapa en ny användare, "nisse". Nisse får då hemkatalogen /home/nisse.
Logga in och gör alla nödvändiga ändringar.

Administratören heter "root" i GNU/Linux. Ägaren av en fil får göra vad som hellst med den, oavsett hur rättigheterna är satta. Men om man ändrar ägare på allt, så är det rätt kört. Alltså:
2. "sudo chown root:root -R /home/nisse/"
Nu äger root alla filer. Förmodligen kan man inte logga in, men det är ett senare problem. :P Om mna väl kommer in så kan man iallafall knappast ändra på något alls.

3. Kör "sudo chown nisse /home/nisse/* -R". Nu kommer nisse att äga (och därmed få ändra) i alla "vanliga" kataloger (Skrivbord, Musik, Biler osv...) som finns i hemkatalogen.
Alltså kan man ladda ner tex bilder musik osv...
Men de dolda katalogerna som innehåller inställningarna för ALLA program kommer fortfarande att vara ägda av root, och därmed oskrivbara.

Tänk på att sätta ett lösenord för root också. Annars är det bara att starta i recovery mode och återställa allt. ;)
"sudo passwd root".
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"