Efter som att min gamla installation av ubuntu helt plötsligt glömde hur man avnänder mountade iso filer så har jag formaterat och sitter med "ubuntu 7.10 + wine 0.9.50". Den här gången är det inte iso mountningen som strular utan det är DirectX / DirectDraw som tydligen inte fungerar/finns..
Förra gången jag installerade Diablo II + Lod så funkade det utan att jag behövde pilla med DirectX eller DirectDraw. Hur får jag igång dom båda?
PS. Använder kanske ett integrerat grafikkort. Vet ej, Fick en gammal laptop av min bror.. Men det funkade att spela med förut så jag ser inga skäl varför det inte skulle funka nu.
Diablo II - DirectX/Draw - Problem..
SV: Diablo II - DirectX/Draw - Problem..
Några snabba frågor. Vilken version av wine körde du innan du formaterade? Vilken använder du nu? Har du senaste drivrutinerna till ditt grafikkort installerat?
Boldly going nowhere
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jag kika det på winehq sidan, där stod något oroande om just DDraw . Jag fick inte ens igång Diablo 1..det blev bara svart.
Diablo 1 är cp för alla ubuntu/wine användare. Men diablo 2 ska funka för alla med något halv nytt wine.Ulsak skrev: jag kika det på winehq sidan, där stod något oroande om just DDraw . Jag fick inte ens igång Diablo 1..det blev bara svart.
Jag laddade ner ubuntu 7.10 från den engelska sidan och brännde. Ubuntu är väääldigt annorlunda om man installerar 7.10 direkt från CDn istället för att installera 7.04 och uppdatera till 7.10. Det funkar nu.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Diablo 1 är cp för alla ubuntu/wine användare. Men diablo 2 ska funka för alla med något halv nytt wine.

jag förstår vad du menar, jag skulle uppskatta att vi inte använder CP som en negativ markör. De som har den sjukdomen är våra medmänniskor också. Jag har också svårt att vänja av mig sånt så jag dömer inte dig.