Laptop "media"-knappar

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
brumpa

Laptop "media"-knappar

Inlägg av brumpa »

Tjo!

Installerade Ubuntu i oktober och trivs som fisken.  Men har ett störande moment jag irriterar mig lite på. Min laptop (Dell Inspiron 6400) har knappar på fronten för att höja/sänka volym, play, next, pre, och stop.

Höja/sänka och mute fungerar fint from scratch. Men de andra knapparna vill inte fungera.

Några tips på hur jag kan få play etc att fungera som de är menade att göra??

mvh
Senast redigerad av 1 brumpa, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

SV: Laptop "media"-knappar

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

I Inställningar->Tangentbord kan du ställa in önskad "action" och trycka in knappen, klart!
Annars kan man använda en tangentbords-ommappning med hjälp av skript. Vilken mediespelare använder du?
brumpa

Inlägg av brumpa »

använder mig av Amarok.. Har försökt ställa in de aktuella knapparna i amarok men programmet vägrar registrera att knapparna ens trycks in.

I inställningar-->Tangentbordsgenvägar  registreras  tex mute som "XF86AudioMute" medans de icje fungerande knapparna får adresser som 0xa4, 0xa2, 0x90, 0x99.

Varför så helt olika adresser?  Kan det vara något drivrutinsrelaterat?

mvh
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Om det inte fungerar, eller du bara stör dig på att det inte står XF86AudioPlay när du trycker på spela-knappen kan du testa nedanstående:

Startar en terminal och kör kommandot xev, så skall du få upp en ruta. Om du för in muspekaren i rutan kommer det dyka upp massor med info i terminalen, så vänd upp och ner på den, eller låt bli din touchpad. Tryck sedan på en knapp, så bör du få output liknande denna:
KeyRelease event, serial 31, synthetic NO, window 0x3200001,
    root 0x13a, subw 0x0, time 3506855545, (-100,-99), root:(611,433),
    state 0x0, keycode 234 (keysym 0x0, NoSymbol), same_screen YES,
    XLookupString gives 0 bytes:
    XFilterEvent returns: False
För t.ex. din mute-knapp bör det se lite annorlunda ut (jag är dock osäker på detta). Försäkra dig sedan om att dina media-knappar faktiskt ger någon output alls. Notera siffran som står efter keycode (rödmarkerat i exemplet ovan). Sedan kan du öppna filen /usr/share/X11/XKeysymDB, så finns där en bit ned en lista på namn liknande det för mute (XF86Mute). Notera några som verkar stämma in på funktionerna hos dina mediaknappar (t.ex. XF86AudioPlay, XF86AudioStop, XF86AudioPrev, XF86AudioNext).

Skapa sedan en fil som heter .Xmodmap och som ligger i din hemkatalog (glöm inte punkten!). Den filen skall innehålla rader liknande dessa:
keycode 178 = XF86WWW
keycode 236 = XF86ScreenSaver
Fast med dina keycodes (som du får från xev) och dina XF86-alternativ.
Jag vet inte om xmodmap är installerat, så kör för säkerhets skull följande kommando:
sudo apt-get install xmodmap

Se till att kommandot xmodmap .Xmodmap körs varje gång du startar (t.ex. genom att lägga till det i Sessioner, eller vad det heter i GNOME).

Hoppas att jag inte missat något..

EDIT: Jag kom på en sak! :D Starta Amarok och gå in i menyn Verktyg -> Scripthantering och klicka sedan på Hämta fler script. Någonstans där i listan finns ett script som heter "Gnome Multimedia Keys". Installera det! ;D Tror att det kan hjälpa! Se bara till att installera alla beroenden:
sudo apt-get install python python-dbus libdbus-glib
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 13 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Amarok, bra. Då finns några sätt att få in knapparna på :)

Prova att lägga in XF86AudioPlay, XF86AudioStop, XF86AudioPrev och XF86AudioNext direkt i Amarok.

Om det inte funkar kan du gå den långa vägen och göra globala keybindings för dessa knappar...
Öppna terminal och installera xbindkeys genom sudo apt-get install xbindkeys xbindkeys-config. Sen kan du antingen använda xbindkeys-config och lägga in knapparna manuellt, eller göra ett skript: Skapa ett nytt textdokument. Kopiera och klistra in detta:

Kod: Markera allt

# xbindkeys configuration

#MediaDirect-knappen
"amarok"
    m:0x0 + c:237
    NoSymbol 

#Spela upp/Paus
"dcop amarok player playPause"
    m:0x0 + c:162
    XF86AudioPlay 

#Förra
"dcop amarok player prev"
    m:0x0 + c:144
    XF86AudioPrev 

#Nästa
"dcop amarok player next"
    m:0x0 + c:153
    XF86AudioNext 

#Stopp
"dcop amarok player stop"
    m:0x0 + c:164
    XF86AudioStop 

#
# End of xbindkeys configuration
Spara dokumentet som /home/dittanvändarnamn/.xbindkeysrc.
Sen kan du lägga in xbindkeys som en ny post i System->Inställningar->Sessioner så laddas konfigurationen vid varje uppstart. Borde funka  :)

Edit: DeepThought hann före :)
DeepThought skrev:
EDIT: Jag kom på en sak! :D Starta Amarok och gå in i menyn Verktyg -> Scripthantering och klicka sedan på Hämta fler script. Någonstans där i listan finns ett script som heter "Gnome Multimedia Keys". Installera det! ;D Tror att det kan hjälpa! Se bara till att installera alla beroenden:
sudo apt-get install python python-dbus libdbus-glib
Du måste nog installera python-dcop också om detta ska funka, då Amarok använder sig av KDE-libs och DCOP istället för GNOMEs DBUS.
Senast redigerad av 1 Eric Tranehag, inAbsurdum, redigerad totalt 13 gånger.
brumpa

Inlägg av brumpa »

nice :)

tackar för hjälpen...  synd att det gick så snabbt att fixa bara.. nu måste jag hitta ny tentaflykt :)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"