Mitt ubuntu 7.10 vägrar starta. Värt att nämnas är att jag endast har 2 dagars erfarenhet av linux.
Jag har försökt ändra skärmupplösningen på datorn samt min LCD tv inkopplad via vga. Men har inte lyckats. Utan varje gång jag startat om blir upplösningen omöjlig och hamnar till sist på 640 x 400.
Fast ny helt plötsligt klarar inte datorn av att starta upp. Den fastnar på "GNOME display manager" och stängs av...
Kan man starta någon sorts felsäkertläge eller återställningskonsoll?
Display manager problem [LÖST]
Display manager problem [LÖST]
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 17 gånger.
SV: Display manager problem
Hej och välkommen till forumet!
Har jag förstått det hela rätt att du har kopplat din dator till lcd-tvn? (eller tvärtom kanske
)
När datorn startar, titta upp i vänstra hörnet. Där står "starting grub, press esc for menu" eller liknande. Tryck på "esc" så får du upp startmenyn. Där kan du välja "recovery mode".
När datorn sedan kört färdigt, hamnar du i en terminal (återställningskonsoll) som root (administratör).
Väl där skriver du,
Då körs inställningsrutinen för det grafiska programmet om. När programmet är färdigt skriver du
betyder - stäng ner, starta om, nu
Datorn startas om och förhoppningsvis har du en miljö med bild nu.
Har jag förstått det hela rätt att du har kopplat din dator till lcd-tvn? (eller tvärtom kanske

När datorn startar, titta upp i vänstra hörnet. Där står "starting grub, press esc for menu" eller liknande. Tryck på "esc" så får du upp startmenyn. Där kan du välja "recovery mode".
När datorn sedan kört färdigt, hamnar du i en terminal (återställningskonsoll) som root (administratör).
Väl där skriver du,
Kod: Markera allt
dpkg-reconfigure xserver-xorg -phigh
Kod: Markera allt
shutdown -r now
Datorn startas om och förhoppningsvis har du en miljö med bild nu.
Verkade fungera! Tack tack
Senast redigerad av 1 fkplm, redigerad totalt 13 gånger.
Det var ju finemang!