DualScreen? (datorskärm + TV)

Lulle
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

DualScreen? (datorskärm + TV)

Inlägg av Lulle »

Hej!
Jag har ett geforce 8400 GS.
Har kopplat datorn till tvn via en dvi > hdmi kabel.
Pixelmappning på tvn: 1920x1080@60hz
Datorskärmen: 1440x900 har jag för mig @ 75hz

Vill kunna köra dualscreen dvs jag vill kunna se det som händer på min datorskärm samtidigt som jag ser samma sak på min lcd tv.
Sjävlklart vill jag ha olika upplösningar på min skärm och min lcdtv för bäst pixelmapping.
När jag har försökt själv så har allt blivit mongo, te.x så har filmer laggat när jag har kollat på dom på min tv.
Det ser lixom ut som att bilden inte hänger med när dom byter kamera vinkel.
Hälst så skulle jag vilja ha så att jag te.x kan dra över mplayer till min tv så kan jag kolla på film där samtidigt som jag kan te.x surfa på min datorskärm.

Har sökt osv men jag kan inte finna en bra guide så jag kna få det att fungera klockrent.
Tänkte om någon som har kunskap innom detta kunde göra en bra guide?

Sedan så tänkte jag höra med er om ni kunde rekomendera några bra kunskapsböcker för ubuntu, har redan beställt den där boken som är gjord av en svensk kommer inte ihåg namnet.

Sedan så stog jag i duschen och funderade så kom jag fram till detta:
När folk säger att det är aldrig datorns fel utom det är fel på den som sitter framför den så stämmer det bara på linux/linux dist användare.
Medans det är tvärtom för windows, det är windows fel hela tiden iaf nästan.

Har användt ubuntu nu i 2 dagar och nu sitter jag på sambons dator med windows xp.
Och jag håller faktist på att spy, konstigt att man kna vänja sig så snabbt med unbuntu.
Kan erkänna att jag va imot det ganska länge när polarna sa: fan byt till någon linux dist osv.
Men sedan så tvingade en polare mig att sätta mig ner och testa Debian(?) tror jag det hette på hans dator.
Och jag blev frälst direkt nästan, och sedan så blev jag rekomenderad att starta med ubuntu.
Och nu är jag fast i det hehe...
Får se om man kanske går över till någon annan dist sedan när man har lärt sig lite mer.
Men som sagt, linux fick en windows älskare att gå över.....
Så snart har nog alla gått över till någon form av linux dist.
Har övertalat sambon att jag ska få installera ubuntu på hennes dator direkt när jag har fått min dator att fungera bra med ubuntu.

oj, nu gick jag lite från trådenshandling hehe, men som sagt så handlar denna tråd om dualscreen.

Tack iaf för att detta forum finns då jag har funnit många lösningar här.
Ubuntu Scripts:
http://www.tinicorp.se/
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: DualScreen? (datorskärm + TV)

Inlägg av DeepThought »

Här följer en liten kort genomgång för vad du kan göra med NVIDIAs proprietära drivrutiner i kombination med inställningsprogrammet nvidia-settings (som du måste starta med gksudo för att kunna spara ändringarna). Givetvis kan du även göra det genom att ändra i xorg.conf direkt, om du vet hur.

Se till att alla skärmar och tv-apparater är inkopplade och igång. Starta sedan nvidia-settings och gå in under "X Server Display Configuration". Tryck eventuellt på "Detect Displays" så att båda skärmarna dyker upp.

Ett förslag är att ta en kopia på xorg.conf efter att du gjort inställningarna, så kan du bara enkelt växla mellan dina olika konfigurationsfiler när du vill byta konfiguration.

Samma bild på båda skärmarna
För att få samma bild på båda skärmarna skall du göra följande: Ställ in de båda skärmarna (tv+skärm) i läget "Separate X-screen". Se till att det är samma upplösning på båda skärmarna. Du skall nu kunna välja "clone" i listan som normalt sett bara innehålller höger/vänster om etc. Spara och starta om X-servern.

Båda skärmarna som en bred arbetsyta (TwinView)
För det här läget ställer du bara in båda skärmarna i TwinView, så får du ett enda stort skrivbord över båda skärmarna. Nackdelen är att t.ex. paneler sträcker sig över båda, samt att om man kör olika upplösning (i "höjdled") så kan det bli lite konstigt när man går från en skärm till en annan. Dessutom blir fullskärm och maximerade fönster lite konstigt.

Båda skärmarna som en bred arbetsyta (Xinerama)
Det här läget påminner om TwinView, men har vissa andra för-/nackdelar. För att få Xinerama ställer du in skärmarna som "Separate X-screen", och kryssar sedan i rutan "Xinerama". Du kan utan problem ha olika upplösningar, och du kan dra fönster mellan skärmarna. Men det är fortfarande så att det är separata X-screens, så vissa program kan bete sig lite underligt. Detta går att komma runt, men jag har tyvärr inga bra länkar att skicka, och det skulle ta lite tid att reda ut hur det fungerar.

Båda skärmarna som separata arbetsytor, utan möjlighet att dra fönster mellan
Som ovan, men kryssa inte i "Xinerama". Fördelen här är att båda skärmarna beter sig som om de vore separata skärmar, och du slipper vissa problem gällande maximering/fullskärm/paneler etc. Dock måste du veta lite om hur du styr program att starta på olika skärmar.

En liten genomgång av "X-screens", och hur du kan komma runt vissa problem
Som du märkt strular det lite ibland, och inget verkar kanske "perfekt". Dock finns det ett par små knep man kan använda sig av för att underlätta arbetet. De flesta filmspelare med någon slags ambition och självaktning har inställningar för just "X-screen", så att man t.ex. kan köra spelaren och spelarfönstret på en skärm, men se på filmen på den andra. Jag vet inte hur man gör det i mplayer (kolla inställningarna!), men i VLC gör du följande: gå till Inställningar -> Video -> Utmatningsmoduler. Här kan du kryssa i en ruta för avancerade inställningar. Välj sedan vilken utmatningsmodul du vill använda, och när du valt så går du in i inställningarna för den modulen. För de flesta moduler finns där sedan en inställning som heter "Skärm för helskärmsläge" eller liknande, där du kan välja vilken skärm du vill använda (0,1,2,...).

Du kan också få program att starta på olika skärmar genom att starta dem tillsammans med variabeln DISPLAY. Två exempel:
DISPLAY=:0.0 vlc
DISPLAY=:0.1 firefox

Ett förslag är att starta en panel, terminal, docka eller liknande på den andra skärmen (t.ex. DISPLAY=:0.1 gnome-panel) för att lätt kunna starta program på den skärmen.

Fråga om det är något mer du undrar, eller om jag missade något, eller om något är oklart!

P.S. Compiz brukar kunna ta illa upp när man kör dubbla skärmar, men det finns guider för vissa av fallen om du vill köra det. D.S.

EDIT: Först och främst kom jag på att det nödvändigtvis inte är exakt som jag sa (jag kan komma ihåg fel, och kan inte kolla nu). Sedan så kom jag på att om du kör höga upplösningar (1920x1080+1440x900) så kräver det en del grafikminne. Jag vet inte exakt vilka specifikationer ditt kort har, men ett grafikkort med lite minne kan faktiskt bli en ordentlig flaskhals om du kör höga upplösningar.
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 10 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Lulle
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Lulle »

Jag har 512mb minne på mitt grafikkort så det lär inte vara något problem eller?
Senast redigerad av 1 Lulle, redigerad totalt 12 gånger.
Ubuntu Scripts:
http://www.tinicorp.se/
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Lulle skrev: Jag har 512mb minne på mitt grafikkort så det lär inte vara något problem eller?
Nej, det räcker mer än utmärkt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"