Dubbla ljudkort
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Dubbla ljudkort
Jag har ett integrerat ljudkort i moderkortet och ett USB-headset i min dator och skulle vilja ha reda på hur man gör (om det går) att alternera mellan de båda ljudkorten på ett smidigt sätt.
Alltså, vad jag vill uppnå är att kunna ställa in så att alla program använder mitt USB-headset istället för det integrerade ljudkortet på kvällar och nätter när grannarna sover. I WinXP kunde man göra det hyfsat smidigt genom att gå in i Sounds i kontrollpanelen och helt enkelt välja headsetet som standard (och sen välja ljudkortet när man var klar givetvis).
Finns det något sätt att göra detsamma i ubuntu? Har varit och tittat lite i ljudkonfigurationen i preferences, men det verkar inte göra någon skillnad vad jag än väljer.
(I vissa program såsom ljuduppspelare och videospelare kan man lyckas byta om man krånglar lite i programmets menyer och inställningar, men det är långtifrån vad jag försöker göra här.)
Alltså, vad jag vill uppnå är att kunna ställa in så att alla program använder mitt USB-headset istället för det integrerade ljudkortet på kvällar och nätter när grannarna sover. I WinXP kunde man göra det hyfsat smidigt genom att gå in i Sounds i kontrollpanelen och helt enkelt välja headsetet som standard (och sen välja ljudkortet när man var klar givetvis).
Finns det något sätt att göra detsamma i ubuntu? Har varit och tittat lite i ljudkonfigurationen i preferences, men det verkar inte göra någon skillnad vad jag än väljer.
(I vissa program såsom ljuduppspelare och videospelare kan man lyckas byta om man krånglar lite i programmets menyer och inställningar, men det är långtifrån vad jag försöker göra här.)
SV: Dubbla ljudkort
Okej, någon kan väl åtminstone säga om det är möjligt eller inte så att jag inte letar i onödan.
Ett annat störsmål jag har är att jag bara verkar kunna ha ljud från ett program åt gången. Spelar jag upp musik i audacious kan jag inte titta på en video i firefox med ljud, exempelvis. Inte heller kan jag lyssna på musik medan jag spelar, vilket antagligen är det mest irriterande.
Jag vet inte om det
1) ska vara såhär och det finns inget att göra åt saken
2) är normalt men går att fixa
3) nånting är fel i min installation och det är lika bra att mata datorn till en flock hungriga vargar
men lite upplysande kommentarer vore hjälpsamt.
Jag vet inte om det
1) ska vara såhär och det finns inget att göra åt saken
2) är normalt men går att fixa
3) nånting är fel i min installation och det är lika bra att mata datorn till en flock hungriga vargar
men lite upplysande kommentarer vore hjälpsamt.
Senast redigerad av 1 fuzzy, redigerad totalt 29 gånger.
- Konservburk
Jag hade ett cron-job som gjorde något liknande... DVS stängde avfuzzy skrev: vad jag vill uppnå är att kunna ställa in så att alla program använder mitt USB-headset istället för det integrerade ljudkortet på kvällar och nätter när grannarna sover.
baslådan och sänkte volymen på de andra högtalarna på nätterna.
Det borde även gå att byta vilket ljudkort som änvänds.
Det går att fixa. Jag vet inte om det borde fungera från början.fuzzy skrev: jag bara verkar kunna ha ljud från ett program åt gången.
Mitt ljudkort ordnar sådant i hårdvaran, så jag märker inte om det
fungerar i mjukvaran som standard.
Bleh, varit och pillat i asoundconf och försökt mig på esd som en del guider pekar på men jag fattar ju ingenting så det känns bara hopplöst. "Alsa" och "oss" hit och dit - vad är det för fel på att bara ha en enkel, smidig drivrutin till varje ljudkort och sen en liten inställningsruta där man väljer ljudkort?
Går ju säkert att fixa liksom men jag pallar inte sitta och skriva massa i terminalen och ändra på massa konfigurationsfiler jag inte fattar vad de ska vara bra för för att få något så fundamentalt självklart som att flera program ska kunna spela upp ljud samtidigt. Det är när man håller på med sånt här man förstår varför Windows är standard på marknaden...
Går ju säkert att fixa liksom men jag pallar inte sitta och skriva massa i terminalen och ändra på massa konfigurationsfiler jag inte fattar vad de ska vara bra för för att få något så fundamentalt självklart som att flera program ska kunna spela upp ljud samtidigt. Det är när man håller på med sånt här man förstår varför Windows är standard på marknaden...
- Konservburk
Men det är väl ännu smidigare om ljudkortet kan bytas automatiskt varjefuzzy skrev: vad är det för fel på att bara ha en enkel, smidig drivrutin till varje ljudkort och sen en liten inställningsruta där man väljer ljudkort?
kväll? Så slipper du komma ihåg att göra det manuellt.
Någon som vet ifall det ska fungera från början får svara på det.fuzzy skrev: Går ju säkert att fixa liksom men jag pallar inte sitta och skriva massa i terminalen och ändra på massa konfigurationsfiler jag inte fattar vad de ska vara bra för för att få något så fundamentalt självklart som att flera program ska kunna spela upp ljud samtidigt. Det är när man håller på med sånt här man förstår varför Windows är standard på marknaden...
Nja, jag vill helst kunna byta helt fritt. Spel gör sig bättre i hörlurar även på dagen och ibland har man fest och då vill man inte att musiken helt plötsligt byter till hörlurarna när man är jättefull och inte någon koll på hur man löser det.Men det är väl ännu smidigare om ljudkortet kan bytas automatiskt varje
kväll? Så slipper du komma ihåg att göra det manuellt.
Jag har genom en massa konfigurerande lyckats få ljud från två program samtidigt och lyckats byta ljudkort, men det är en jävla röra med grejer. För att få ljud i hörlurarna när jag spelar Quake får jag typ ändra något i asoundconf, bläddra runt i ljudinställningar och ändra på grejer, starta om xservern och köra igång. För att kunna ha musik på samtidigt får jag ändra ytterligare grejer i audacious och pilla som en tok och ändå funkar det inte optimalt. Quakeljudet blir jättetaskig kvalitet av någon anledning, och när jag spelat klart och vill byta till högtalarna får jag ändra på massa grejer - oftast kraschar jag hela systemet en tre-fyra gånger innan jag fått tillbaka allt som jag vill ha det.
Kan inte någon snälla reda ut hur allt sånt här med ljud fungerar i linux för mig och presentera ett smidigt sätt att sköta det här på? Jag har försökt söka efter lösningar men det är ju skitsvårt att söka på såna här problem i diverse forum... "sound from one program only", "two soundcards switching" ger ju inga resultat överhuvudtaget. Får bara upp folk som inte har något ljud alls.
Kan inte någon snälla reda ut hur allt sånt här med ljud fungerar i linux för mig och presentera ett smidigt sätt att sköta det här på? Jag har försökt söka efter lösningar men det är ju skitsvårt att söka på såna här problem i diverse forum... "sound from one program only", "two soundcards switching" ger ju inga resultat överhuvudtaget. Får bara upp folk som inte har något ljud alls.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
är väl något sen att svara på detta men om du öppnar system>inställningar>ljud
testa byt standardmixerspår alternativt testa o byt lite inställningar där.
testa byt standardmixerspår alternativt testa o byt lite inställningar där.
Vet inte om det är något liknande du är ute efter.
men kolla om du kan byta dem så här snabbt o lätt.
skriv detta i terminal
så ska du se vad du har för några tillgängliga ljud kort.
sätt det kortet du vill ha för tillfället med
ljudkortet byter du ut mot vad du fick för namn på det
med första komandot.
men kolla om du kan byta dem så här snabbt o lätt.
skriv detta i terminal
Kod: Markera allt
asoundconf list
sätt det kortet du vill ha för tillfället med
Kod: Markera allt
asoundconf set-default-card ljudkortet
med första komandot.