Problem med Orinoco PCMCIA Silver 11Mbit wireless
-
Problem med Orinoco PCMCIA Silver 11Mbit wireless
Hej!
Är ny på Ubuntu men en van datoranvändare. Har installerat Ubuntu 7.10 på en äldre Thinkpad A21m med 256 Mb RAM utan problem. Fungerar utmärkt för mina syften.
Kopplar upp datorn mot nätverket med ett Orinoco PCMCIA Silver 11Mbit wireless. Det fungerar men det krävs lite arbete.
Har försökt köra kortet i läget roaming och då fungerar det ibland. Vissa gånger när jag loggar in får jag en ip-adress direkt, andra gånger fungerar det inte alls.
För bäst funktionalitet har jag ställt in kortet på en manuell konfiguration där jag anger essid men tilldelning av ip via DHCP. Detta fungerar efter att jag gått till terminalen och kört sudo dhclient -lf eth1. Ibland räcker det men ett försök, andra gånger måste jag köra sudo dhclient -r innan det fungerar.
Däremot fungerar det inte om jag stänger av datorn och sedan sätter på den igen. Omöjligt att få en ip-adress tilldelad. Då är det bara att stänga av dator x antal timmar och göra ett nytt försök och då fungerar det.
Någon som har några ideer om hur jag kan få roaming att fungera varje gång ELLER manuell konfiguration och köra sudo dhclient en gång att fungera (då kan man ju köra det varje gång man loggar in).
DHCP delas ut av min Linksys-router.
/ Patrik
Är ny på Ubuntu men en van datoranvändare. Har installerat Ubuntu 7.10 på en äldre Thinkpad A21m med 256 Mb RAM utan problem. Fungerar utmärkt för mina syften.
Kopplar upp datorn mot nätverket med ett Orinoco PCMCIA Silver 11Mbit wireless. Det fungerar men det krävs lite arbete.
Har försökt köra kortet i läget roaming och då fungerar det ibland. Vissa gånger när jag loggar in får jag en ip-adress direkt, andra gånger fungerar det inte alls.
För bäst funktionalitet har jag ställt in kortet på en manuell konfiguration där jag anger essid men tilldelning av ip via DHCP. Detta fungerar efter att jag gått till terminalen och kört sudo dhclient -lf eth1. Ibland räcker det men ett försök, andra gånger måste jag köra sudo dhclient -r innan det fungerar.
Däremot fungerar det inte om jag stänger av datorn och sedan sätter på den igen. Omöjligt att få en ip-adress tilldelad. Då är det bara att stänga av dator x antal timmar och göra ett nytt försök och då fungerar det.
Någon som har några ideer om hur jag kan få roaming att fungera varje gång ELLER manuell konfiguration och köra sudo dhclient en gång att fungera (då kan man ju köra det varje gång man loggar in).
DHCP delas ut av min Linksys-router.
/ Patrik
What we do in life ehoes in eternity
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
SV: Problem med Orinoco PCMCIA Silver 11Mbit wireless
Hittade denna sida http://www.hpl.hp.com/personal/Jean_Tou ... inoco.html
Som jag förstår det så finns det inte mindre än 3 drivrar för ditt nätverkskort.
Ta reda på vilken som är laddad med
ladda ur den med
där xxx är modulen som är laddad
ladda en annan med där yyy är en annan modul
fungerar någon annan bättre kan man alltid blacklista den dåliga och tvångsladda den som funkar.
Som jag förstår det så finns det inte mindre än 3 drivrar för ditt nätverkskort.
Ta reda på vilken som är laddad med
Kod: Markera allt
lsmod
sudo rm xxx
där xxx är modulen som är laddad
ladda en annan med
sudo modprobe yyy
fungerar någon annan bättre kan man alltid blacklista den dåliga och tvångsladda den som funkar.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
har själv ett precis likadant nätverkskort i min bärbara dator, men har absolut inte fått igång någon av drivarna.
Så skulle vara jättetrevligt om någon skulle vilja förklara ingående hur man installerar drivrutinerna ?
Mvh Micke
Så skulle vara jättetrevligt om någon skulle vilja förklara ingående hur man installerar drivrutinerna ?
Mvh Micke
//Mikael
-
har du testat alla 3?
om ingen funkade kan man alltid leta upp drivrutiner för windows xp och testa köra kortet via ndiswrapper
om ingen funkade kan man alltid leta upp drivrutiner för windows xp och testa köra kortet via ndiswrapper
-
har provat alla dem 3, men förstår inte hur man får in dom, kan även säga att jag inte är någon höjdare på linux.
Ndiswrapper funkar garanterat inte, har provat flera olika windows driver men ingen vill fungera
Ndiswrapper funkar garanterat inte, har provat flera olika windows driver men ingen vill fungera
//Mikael
-
om du inte vet om du fått in dem har du nog inte testat dem....
först måste man ta reda på vilken av dem som är laddad vilket man gör med lsmod och sen använda rmmod för att ladda ur den, därefter kör man modprobe för att ladda en ny modul. som jag beskrev ovan. Vet dock inte om alla finns i ubuntu från början eller om man måste lägga till dem i systemet.
Var ju tragiskt att inte ndiswrapper funkar... brukar ju annars vara lösningen när allt annat slagit fel....
först måste man ta reda på vilken av dem som är laddad vilket man gör med lsmod och sen använda rmmod för att ladda ur den, därefter kör man modprobe för att ladda en ny modul. som jag beskrev ovan. Vet dock inte om alla finns i ubuntu från början eller om man måste lägga till dem i systemet.
Var ju tragiskt att inte ndiswrapper funkar... brukar ju annars vara lösningen när allt annat slagit fel....
-
okej, ska testa igen under dagen så får man se.
Jo Ndiswrapper är ju annars är enkel lösning, synd bara att den inte funkar.
Tack för dina svar förresten
Jo Ndiswrapper är ju annars är enkel lösning, synd bara att den inte funkar.
Tack för dina svar förresten

//Mikael
-
Har nu försökt med orinoco-0.15.
När jag sedan skriver lsmod syns modulen som ja laddade, hermes och orinoco.
Laddade modulen orinoco, då dök automatiskt hermes upp. Men kortet vill inte hoppa igång ändå.
Någon som vill vägleda en vilsen människa
När jag sedan skriver lsmod syns modulen som ja laddade, hermes och orinoco.
Laddade modulen orinoco, då dök automatiskt hermes upp. Men kortet vill inte hoppa igång ändå.
Någon som vill vägleda en vilsen människa

//Mikael
-
När ja skriver följande får ja resultat: lspcmcia -v | less
Socket 0 Bridge: [yenta_cardbus] (bus ID: 0000:00:0a.0)
Configuration: state: on ready: unknown
Voltage: 5.0V Vcc: 5.0V Vpp: 5.0V
Socket 0 Device 0: [-- no driver --] (bus ID: 0.0)
Configuration: state: on
Product Name: Agere Systems Wireless PC Card Model 0110
Identification: manf_id: 0x0156 card_id: 0x0003
function: 6 (network)
prod_id(1): "Agere Systems" (0x33103a9b)
prod_id(2): "Wireless PC Card Model 0110" (0xe175b0dd)
prod_id(3): --- (---)
prod_id(4): --- (---)
Socket 0 Bridge: [yenta_cardbus] (bus ID: 0000:00:0a.0)
Configuration: state: on ready: unknown
Voltage: 5.0V Vcc: 5.0V Vpp: 5.0V
Socket 0 Device 0: [-- no driver --] (bus ID: 0.0)
Configuration: state: on
Product Name: Agere Systems Wireless PC Card Model 0110
Identification: manf_id: 0x0156 card_id: 0x0003
function: 6 (network)
prod_id(1): "Agere Systems" (0x33103a9b)
prod_id(2): "Wireless PC Card Model 0110" (0xe175b0dd)
prod_id(3): --- (---)
prod_id(4): --- (---)
//Mikael
-
Denna tråd har varit inaktiv ett tag nu, men har surfat och försökt funnit en lösning. Nu har jag iaf hittat människor som fått igång det med denna drivrutin ""wl_lkm_722_abg"". Källa ""http://www.linuxquestions.org/questions ... 10-114289/""
Sen kika längst ner i tråden. Sidan hänvisar även till en "howto" till sida ""http://questier.com/howto.html#Proxim"". Människorna som använt drivrutinen har följande kort :
Details card
* Outside labels
Proxim IEEE 802.11b PC-Card Orinoco Silver
Model 8241-WD
Proxim Corporation 8420-WD, 842X Agere Systems 0110-PC
FCC-ID: IMRPC2411B
* Identified by cardmgr (cardctl ident) as
product info: "Agere Systems", "Wireless PC Card Model 0110", "", ""
manfid: 0x0156, 0x0003 function: 6 (network)
Vilket stämmer helt och hållet med mitt, frågan är, hur installerar jag drivrutinen
?
Hoppas någon kunnig person snubblar på tråden.
Tacksam för svar, försökt få gång detta kort snart ett år.
Mvh Micke
Sen kika längst ner i tråden. Sidan hänvisar även till en "howto" till sida ""http://questier.com/howto.html#Proxim"". Människorna som använt drivrutinen har följande kort :
Details card
* Outside labels
Proxim IEEE 802.11b PC-Card Orinoco Silver
Model 8241-WD
Proxim Corporation 8420-WD, 842X Agere Systems 0110-PC
FCC-ID: IMRPC2411B
* Identified by cardmgr (cardctl ident) as
product info: "Agere Systems", "Wireless PC Card Model 0110", "", ""
manfid: 0x0156, 0x0003 function: 6 (network)
Vilket stämmer helt och hållet med mitt, frågan är, hur installerar jag drivrutinen

Hoppas någon kunnig person snubblar på tråden.
Tacksam för svar, försökt få gång detta kort snart ett år.
Mvh Micke
//Mikael
-
kan även notera att i tidigare versioner var man tvungen att ha pcmcia-cs, vilket man inte behöver nu. Drivrutinen som skall aktiveras heter wlags49. Drivrutinen finns patchad till 2.6 kernel. Men som sagt, vet inte hur man installerar, Ingen som har någon susning ?
//Mikael
bump! Vill också veta hur man aktiverar drivarna!