Det visade sig nu att den andra datorn jag fått låna går att koppla upp på nätet - men det är en del strul med den med - fast man borde kunna ladda ner en fil kan jag tycka.
Jag var i en liknande situation för nån vecka sedan och räddade mina gamla filer med en Ubuntu LiveCD och en usb-hårddisk. först fick jag, som folk har vart inne på, ändra i bios. När man startar datorn så kommer det först lite text som man inte orkar läsa och sen kommer XP-logotypen upp och windows laddas. Medans den här texten i första början visas ska man trycka på en tangent för att gå in i BIOS. Det brukar stå i nederkant på skärmen vilken tangent det är, DELETE är det på min ena dator och F2 på de andra så det varierar. När man kommit in i BIOS ska man ändra BOOT-ordning. Man kan säga att man ska bestämma i vilken ordning datorn ska leta efter ett operativsystem. Se till så att CDn kommer före hårddisken. Om man tror att man ändrat nånting man inte borde ha ändrat i BIOS så kan man för det allra mesta välja att avsluta BIOS utan att spara ändringar.
När man ä klar i bios är det bara att starta datorn med LiveCDn. Jag använde den senaste (Ubuntu 7.10) och hade inga problem med NTFS. Bara kopplade in USBhårddisken och kopierade över filerna. Använder man LiveCDn så ändras inget på datorn, om man inte själv tar bort nån fil.
Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 10 gånger.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.