Hur starta Ubuntu på kraschad dator?

Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Hur starta Ubuntu på kraschad dator?

Inlägg av mcNisse »

Det visade sig nu att den andra datorn jag fått låna går att koppla upp på nätet - men det är en del strul med den med - fast man borde kunna ladda ner en fil kan jag tycka.

Var på nätet hittar man den filen?
http://www.hiren.info/pages/bootcd
Kan man ladda ner den direkt på en cd - eller ska man först ta den till datorn och sen bränna den?
Ladda ner den först. Bränningen är beroende av att ha en konstant ström av data skriva.
Vad kan man göra med hjälp av den sen?
Kolla länken ovan. Det var en himla massa recovery program på den.
Den lånade datorn har bara 56 MB RAM - så tror ni jag kan koppla in den kraschade disken där i nödfall - eller kollapsar det hela då?
Det beror inte på minnet. Den måste ha en ledig plats att koppla in disken.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Charlotte

Inlägg av Charlotte »

Det är något jätteskumt som händer - igår var det 392 MB RAM - idag är det nere på 261 MB!!!

Snart går det väl inte att komma in i datorn alls om det fortsätter så här.

Den nyare datorn alltså.

Vad jag menade med den på 56 MB är att den inte kan hantera externa 500 GB-disken. Vilket behövs för att jag ska kunna spara saker.
Senast redigerad av 1 Charlotte, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Charlotte skrev: Det är något jätteskumt som händer - igår var det 392 MB RAM - idag är det nere på 261 MB!!!

Snart går det väl inte att komma in i datorn alls om det fortsätter så här.

Den nyare datorn alltså.

Vad jag menade med den på 56 MB är att den inte kan hantera externa 500 GB-disken. Vilket behövs för att jag ska kunna spara saker.
Det spelar ingen roll. Bara datorn startar så går det bra med 56MB.

Skynda dig att fixa en skiva innan ramminnet äts upp av kakmonstret ;)
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Charlotte

Inlägg av Charlotte »

Nu har jag kollat in en del av allt man kan göra på sidan du hänvisade till. Det var inte lite....!

Men vad ska man välja av alla dessa program?

Inget laddas väl ner på disken medan man använder cd'n?

Jag är rädd att filer jag vill ha tag på och rädda redan kan ha skrivits över av webbrowsern och annat som jag installerat på nytt...

Ska försöka fixa en cd från den lånade datorn - med den trasiga funkar det inte att bränna något.

Hur gör jag sen?

Går in i BIOS och bootar från cd?
Charlotte

Inlägg av Charlotte »

Jag hittar ingenstans på sidan där man laddar ner boot-cd'n....

Sen verkar det som att man inte ska köra den direkt på den skadade disken, utan via en annan hårddisk - för att saker inte ska skrivas över.

Så jag måste ändå flytta disken till en annan dator och göra detta som det verkar.
Användarvisningsbild
8301

Inlägg av 8301 »

*Bort*

Den använder RAM el. swap minnet när den kör ifrån BIOS så den skall inte skriva något på din dator.

Du vet vad som gäller ang upphovrättsskyddat material på detta forum. Mvh Hund.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 9 gånger.
Det är mänskligt att fela. För att göra riktigt stora fel krävs en dator.
Bill Vaughan
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag var i en liknande situation för nån vecka sedan och räddade mina gamla filer med en Ubuntu LiveCD och en usb-hårddisk. först fick jag, som folk har vart inne på, ändra i bios. När man startar datorn så kommer det först lite text som man inte orkar läsa och sen kommer XP-logotypen upp och windows laddas. Medans den här texten i första början visas ska man trycka på en tangent för att gå in i BIOS. Det brukar stå i nederkant på skärmen vilken tangent det är, DELETE är det på min ena dator och F2 på de andra så det varierar. När man kommit in i BIOS ska man ändra BOOT-ordning. Man kan säga att man ska bestämma i vilken ordning datorn ska leta efter ett operativsystem. Se till så att CDn kommer före hårddisken. Om man tror att man ändrat nånting man inte borde ha ändrat i BIOS så kan man för det allra mesta välja att avsluta BIOS utan att spara ändringar.
När man ä klar i bios är det bara att starta datorn med LiveCDn. Jag använde den senaste (Ubuntu 7.10) och hade inga problem med NTFS. Bara kopplade in USBhårddisken och kopierade över filerna. Använder man LiveCDn så ändras inget på datorn, om man inte själv tar bort nån fil.
Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 10 gånger.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"