Konstiga fel efter datorn stått igång ett tag

RickeT

Konstiga fel efter datorn stått igång ett tag

Inlägg av RickeT »

Felsymptomen är följande.

Efter att datorn stått igång ett tag, jag kan ha arbetat på den under tiden, kan även ha stått helt orörd så inträffar följande-

Firefox dör
kan ej högerklicka på skrivbordet
Skärmen blinkar till, datorn börjar tänka, och jag får upp loginscreen. <-- Har hänt 1 gång bara.

Firefox kan även dö helt spontant när jag sitter och arbetar, kanske snurrar på kuben eller något och firefox bara lägger ner.

Är ej såpass inne i det hela än så jag kan hitta och förstå loggfiler, så ni får gärna skriva vilka loggar det är jag måste få fram för att förstå mig på felet, samt hur jag tar fram dem.

-------------------------

Kan även lägga till nu att platser --> dator resulterar i "startar dator" kommer upp men det startas aldrig
Filer jag laddar ner för att spara på skrivbordet laddas ned, men sen ligger där inga filer på skrivbordet
Senast redigerad av 1 RickeT, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: Konstiga fel efter datorn stått igång ett tag

Inlägg av HOLMEN »

Gå in i System menyn > Admin > Systemloggar, så finns de där att läsa. Du kan ju posta det som sker precis innan allt dör, om det nu gpr.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
RickeT

Inlägg av RickeT »

Dec 10 17:21:12 rick-ubuntu kernel: [  23.916000] NET: Registered protocol family 10
Dec 10 17:21:12 rick-ubuntu kernel: [  23.916000] lo: Disabled Privacy Extensions
Dec 10 17:21:12 rick-ubuntu kernel: [  23.916000] ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready
Dec 10 17:24:39 rick-ubuntu kernel: [  233.516000] UDF-fs: No VRS found
Dec 10 17:26:36 rick-ubuntu syslogd 1.4.1#21ubuntu3: restart.
Dec 10 17:41:03 rick-ubuntu -- MARK --

Någon minut efter detta startar datorn om sig, det hela skedde när jag låtit datorn stå 10 minuter och sen kom och satte mig igen och försökte rotera kuben.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Det där var syslog va? Det finns fler loggar. Kolla Xorg
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"