Picasa nu för Linux
Picasa nu för Linux
Jag såg på IDG att det är möjligt att installera betan av Picasa på Linux. http://www.idg.se/2.1085/1.135514
Jag undrar bara allmänt: Hur lång tid brukar det ta innan man når tex Picasa i Lägg till/Ta bort program? Till nästa release av Ubuntu eller tidigare?
Jag undrar bara allmänt: Hur lång tid brukar det ta innan man når tex Picasa i Lägg till/Ta bort program? Till nästa release av Ubuntu eller tidigare?
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
SV: Picasa nu för Linux
men fanns inte picasa tidigare redan? 
ändring: okej ... det var visst kanske PCLinuxOS som hade det ...
en sak jag tycker är lite dumt, och som jag RENSADE BORT det första jag gjorde var att picasa under PCLinuxOS i alla fall lade till en automatisk symbolisk länk till /! / blev länkat som z: ...
och paranoid som jag är vill jag inte ha att wine-program ska skriva i NÅGOT annat än sin lilla sandlåda (.wine och WINE) ...

ändring: okej ... det var visst kanske PCLinuxOS som hade det ...
en sak jag tycker är lite dumt, och som jag RENSADE BORT det första jag gjorde var att picasa under PCLinuxOS i alla fall lade till en automatisk symbolisk länk till /! / blev länkat som z: ...
och paranoid som jag är vill jag inte ha att wine-program ska skriva i NÅGOT annat än sin lilla sandlåda (.wine och WINE) ...
Senast redigerad av 1 alatariel, redigerad totalt 10 gånger.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
- ThinLizzy
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jodå, den sk linuxversionen är inget annat än en gammal window$version genom wine. då är det bättre att hämta den senaste versionen för window$ och köra den själv via wine. då kan man t. o. m ladda upp webalbum.
Den nya ska vara en äkta Linuxversion. Man ska inte behöva använda Wine. Jag har inte provat själv, jag har inte bråttom, väntar tills den stabila versionen kommer.
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
njae ... han som skrev artikeln fick backa där - det ÄR fortfarande genom wine ...SoftLan skrev: Den nya ska vara en äkta Linuxversion. Man ska inte behöva använda Wine.
Uppdaterad: Picasa 2.7 körs precis som tidigare 2.2 under Windows-motorn Wine. Det handlar alltså inte om någon äkta Linux-klient som det felaktigt stod tidigare.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
OK, jag såg det nu. Det var synd. Kör FSpot tills vidare, den är bra den med.
Nån som vet?Jag undrar bara allmänt: Hur lång tid brukar det ta innan man når tex Picasa i Lägg till/Ta bort program? Till nästa release av Ubuntu eller tidigare?
Finns version för ubuntu på länken nedan.
http://picasa.google.com/linux/download.html
Funkar 100!
Mvh Janne
http://picasa.google.com/linux/download.html
Funkar 100!
Mvh Janne
Picasa 2.2 finns också att hämta med
- Synaptic
eller
- sudo apt-get install picasa
men som sagts den baseras på Wine som ingår i paketet.
- Synaptic
eller
- sudo apt-get install picasa
men som sagts den baseras på Wine som ingår i paketet.