Hej.
Min fläkt går hela tiden. Även när jag inte gör något speciellt tungt. Verkar skumt. Har kollat runt lite på forumet (här och på .com) och hittar folk med samma problem, men ingen lösning. Hittade t.ex. http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,2863.0.html , verkar som det fanns nån bugg men vet inte om det är fixat. Är det någon känner till det här eller om vad lösningen kan vara? Jag har en HP Pavilion dv2000 laptop och kör Ubuntu 7.10 AMD64.
Jag la till "Övervakare av hårdvarusensorer" till panelen för att se om datorn kanske är överhettad. Får upp processorns temp på 55 C och Corel temp på 54 C. Det är väll ganska normalt, eller? Får inte upp mer info i panelen..
I nvidia-settings står det att Core Temp (för grafikkortet antar jag) är 86 C. Är inte det ganska högt?
fläkt som går hela tiden
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: fläkt som går hela tiden
Jag tror, men är inte helt säker på, att det styrs av BIOS och inte Linux (det är kanske olika på olika datorer?). Min bärbara har liknande problem ibland och då brukar det hjälpa att rensa kylflänsen, om den är full med damm så kyler den inte ordentligt även om fläkten går på högvarv.
Min processortemperatur pendlar mellan 50 °C (då fläkten stannar) och 60 °C (då fläkten går igång).
Min processortemperatur pendlar mellan 50 °C (då fläkten stannar) och 60 °C (då fläkten går igång).
86 grader på grafikkortet är mycket.. hade nog gjort som Lars sa och gjort ren kylflänsarna.
Gotus sum, Cave cornua
- maxim.
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
ska försöka göra rent kylflänsen. måste först bara klura ut hur jag ska komma åt den..
tack för hjälpen!
tack för hjälpen!