Jag har ett problem som jag tycker känns konstigt. När jag startar upp datorn och skall ansluta till internet med mitt trådlösa nätverk måste jag gå in i nätverksinställningar, ta bort den dnsserver som står där (ip till min router) och skriva in samma ip igen. Efter denna procedur går allting som smort. Två funderingar:
-Vad beror detta på?
-Vad kan jag göra åt det?
DNS problem
- gothenburg
- Kontakt:
DNS problem
Kan du inte bara starta om ditt trådlösa nätverk när den connectat då?
Jag är bannad i #ubuntu-se !
DNS problem
Lägg in DNS-servrarna (för hand) i din router och kontrollera att DNS-cache (el proxy) är aktiverad! Problemet borde då åtgärdas.
Routern har troligtvis en DNS-cache som sparar resultatet för de senaste förfrågningarna om domännamn som konverteras till IP-adresser. Detta för alla anrop från ditt lokala nätverk. När router delar ut en en IP-adress via DHCP då får klienten också annan information som t ex nätmasken til din LAN, gateway, och DNS-servrar.
Routern har troligtvis en DNS-cache som sparar resultatet för de senaste förfrågningarna om domännamn som konverteras till IP-adresser. Detta för alla anrop från ditt lokala nätverk. När router delar ut en en IP-adress via DHCP då får klienten också annan information som t ex nätmasken til din LAN, gateway, och DNS-servrar.
/M