Det är så att jag har smygit mig över till open source program i windows och nu ska jag ta det stora steget till ubuntu tänkte jag.
Har några frågor , skriver även ner hur jag hade tänkt mig att ha allt. Kommentera osv så att mina kunskaper kan öka

Jag är inte helt handikappad bakom targentboirdet, jag är en avancerad användare innom windows miljö.
Hanterar även delphi och html väldigt bra.
Jag hade tänkt att köra x86 versionen av ubuntu för jag har fått för mig att x64 versionen inte fungerar så jätte bra?
Vart kan jag ladda ner en bra version av unbuntu?
Min dator:
Amd 64 2x 6000+ 3,0ghz
2000mb ddr2 533mhz
Geforce 8400 GS
40" samsung lcdtv skärm som är kopplad med dvi > hdmi kabel.
5.1 ljud högtalare (Ljudkort realtek, står följande i windows : Realtek High Defenition Audio)
250gb hdd
80gb hdd usb 2.0
Ändamål med datorn:
Lite programering
Kolla på film/tv seirer (.img/.iso/.avi/.mvk filer)
Surfa
Maila
Följande program hade jag tänkt mig till ubuntu.
surfa: Firefox
Film/tv: VLC
Mail: Thunderbird
skriva: open office
Så här har jag min hdd idag:
delat i 2 partioner.
Partion 1: windows
Partion2: nerladdade saker och övrigt.
Bägge är ntfs diskar.
Jag vill inte röra partion 2, kan jag läsa ntfs disk i unbuntu?
Är det relativt lätt att få grafikkortet att flyta på och att få ljudet att flyta på?
Min OS partion är på 40gb.
Hade tänkt mig en swap(?) disk på 1gb fall om jag skulle behöva mer än 2gb i växling/minne?
Så hade jag tänkt mig root på 39gb som jag har ubuntu och övriga program på.
Så kör jag allt viktigt på ntfs disken, som te.x dokument osv.
En /home behöver jag inte då jag kommer ha allt som jag vill spara på ntfs disken dvs partion 2.
Vilket ska jag köra istället för ntfs på OS partionen?
Innan jag har svaren på dom där frågorna så vågar jag inte ta bort windows helt.
Så skulle vara kanon att få dom svaren så kan jag köra in ubuntu och ta bort windows helt.