Nu ska jag gå över till open Source

Lulle
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Nu ska jag gå över till open Source

Inlägg av Lulle »

Hej!
Det är så att jag har smygit mig över till open source program i windows och nu ska jag ta det stora steget till ubuntu tänkte jag.
Har några frågor , skriver även ner hur jag hade tänkt mig att ha allt. Kommentera osv så att mina kunskaper kan öka :)
Jag är inte helt handikappad bakom targentboirdet, jag är en avancerad användare innom windows miljö.
Hanterar även delphi och html väldigt bra.
Jag hade tänkt att köra x86 versionen av ubuntu för jag har fått för mig att x64 versionen inte fungerar så jätte bra?
Vart kan jag ladda ner en bra version av unbuntu?

Min dator:
Amd 64 2x 6000+ 3,0ghz
2000mb ddr2 533mhz
Geforce 8400 GS
40" samsung lcdtv skärm som är kopplad med dvi > hdmi kabel.
5.1 ljud högtalare (Ljudkort realtek, står följande i windows : Realtek High Defenition Audio)
250gb hdd
80gb hdd usb 2.0

Ändamål med datorn:
Lite programering
Kolla på film/tv seirer (.img/.iso/.avi/.mvk filer)
Surfa
Maila

Följande program hade jag tänkt mig till ubuntu.
surfa: Firefox
Film/tv: VLC
Mail: Thunderbird
skriva: open office

Så här har jag min hdd idag:
delat i 2 partioner.
Partion 1: windows
Partion2: nerladdade saker och övrigt.

Bägge är ntfs diskar.
Jag vill inte röra partion 2, kan jag läsa ntfs disk i unbuntu?

Är det relativt lätt att få grafikkortet att flyta på och att få ljudet att flyta på?

Min OS partion är på 40gb.
Hade tänkt mig en swap(?) disk på 1gb fall om jag skulle behöva mer än 2gb i växling/minne?
Så hade jag tänkt mig root på 39gb som jag har ubuntu och övriga program på.
Så kör jag allt viktigt på ntfs disken, som te.x dokument osv.
En /home behöver jag inte då jag kommer ha allt som jag vill spara på ntfs disken dvs partion 2.

Vilket ska jag köra istället för ntfs på OS partionen?

Innan jag har svaren på dom där frågorna så vågar jag inte ta bort windows helt.
Så skulle vara kanon att få dom svaren så kan jag köra in ubuntu och ta bort windows helt.
Ubuntu Scripts:
http://www.tinicorp.se/
Emil.s
Kontakt:

SV: Nu ska jag gå över till open Source

Inlägg av Emil.s »

Tjenare! Med de behov du har så komer Ubuntu att passa perfekt. För att börja uppifrån.

Ubuntu laddar du ner här:
http://ubuntu.com ;)

Du har helt rätt i att du ska använda x86 versionen. 64bit på desktop kommer bara att leda till problem.

Program och så hade du ju redan klart för dig, så det antar jag att det inte är något bekymmer?

Hur ljudkortet funkar vet jag inte. Men vad jag vet är det bara Creative X-FI eller vad de nu heter som inte funkar. Grafikkortet är det knappast några problem med då det är Nvidia.

Ubuntu kan både läsa och skriva NTFS, men med riktigt dålig prestanda om man jämmför med "riktiga" filsystem.

Och då du har 2GB RAM så kan du lika gärna strunta i swap. Kanske ~150MB så kan Linux spara ner lite "skräp" iallafall. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Beta

Inlägg av Beta »

Hej,
kan inte svara på många av dina frågor tyvärr, men om du undrar om din hårdvara och ubuntu funkar bra ihop är det smart att testa en liveCD. Du bootar datorn från den, och kör ubuntu utan att ändra nåt på datorn. Det blir visserligen segare än att köra ubuntu på riktigt, men du lär se om det kommer att bli stora problem med hårdvaran.

lycka till!

/beta
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Hej Lulle! Grattis till beslutet, och välkommen till Ubuntu-SE! Vi är många som trivs alldeles utmärkt i open source-världen och på forumet, och förhoppningsvis kommer du göra detsamma!

Nåväl, till dina frågor:

Du borde nog använda 32bits-x86-versionen, ja. x64-versionen fungerar, men har tyvärr sämre stöd för vissa drivrutiner och även vissa problem med vanligen förekommande program. Dessutom är det endast en mycket marginell prestandaskillnad mellan versionerna.
Nedladdningssida

Grafikkortet borde inte vara några problem att få igång ordentligt, det finns bra nvidia-drivrutiner. Borde heller inte vara några problem med displayen. Jag ser inte att ljudkortet skulle ge några större problem heller, då Linux har bra stöd för de flesta onboard-kort, bl.a. Realteks, även om jag inte vet något om just ditt kort.

Angående filsystemen så klarar Linux att använda NTFS-diskar nästan fullt ut, det enda som inte fungerar är viss krypteringshantering. Du kan dock inte köra NTFS på systemdisken. Ubuntus standardfilsystem är ext3 (finns andra för speciella ändamål, men de flesta normalanvändare kör ext3).

Swap behöver du knappast om du har 2GB RAM. Du kan skapa en ändå, men håll den till absolut max 1GB.

Jag skulle nog rekommendera att du gör en separat /home ändå, eftersom det är där alla program-inställningar/preferenser, allt på skrivbordet och annat personligt sparas (då har du kvar allt även vid en ominstallation av systemet). Dessutom tar Ubuntus grund inte upp mer än max 3-4GB plus de program du installerar. En ganska vanlig sättning är 16GB till systemet (Då har du dessutom plats för eventuella virtuella operativsystem, om du vill köra XP "i-en-ruta" till exempel) och resten till /home.

Som sagt, välkommen hit,  och dra dig inte för att ställa fler frågor, enkla som komplicerade! Vi brukar med gemensam kraft fixa det mesta som kan uppstå när det gäller datorkonfigurationer... :)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

"Kolla på film/tv seirer (.img/.iso/.avi/.mvk filer)"

Jag antar att du vill har ett program liknande Daemon tool för att montera iso och img?
mvk vet jag inte vad det är för något.
Finns ett program som heter gmountiso till ubuntu där man kan montera iso-filer. Vill du montera en img-fil så döper du om "img" till "iso" i filnamnet så fungerar det.
Sen så har du ett program som heter Xine i ubuntus arkiv som liknar PowerDVD för att titta på filmerna.
För att bränna iso och img-filer så fungerar brännarprogrammet k3b utmärkt.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Lulle

Inlägg av Lulle »

Tack för alla svar :)

Vilket filsystem ska jag köra? Fanns ju skit många.
Vilket är bäst?
Ubuntu Scripts:
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Lulle skrev: Tack för alla svar :)

Vilket filsystem ska jag köra? Fanns ju skit många.
Vilket är bäst?
ext3 som är standard i ubuntu är ett bra val. stabilt och effektivt.
J0nt!

Inlägg av J0nt! »

Lulle skrev: Hej!
Det är så att jag har smygit mig över till open source program i windows och nu ska jag ta det stora steget till ubuntu tänkte jag.
Har några frågor , skriver även ner hur jag hade tänkt mig att ha allt. Kommentera osv så att mina kunskaper kan öka :)
Jag är inte helt handikappad bakom targentboirdet, jag är en avancerad användare innom windows miljö.
Hanterar även delphi och html väldigt bra.
Jag hade tänkt att köra x86 versionen av ubuntu för jag har fått för mig att x64 versionen inte fungerar så jätte bra?
Vart kan jag ladda ner en bra version av unbuntu?

Min dator:
Amd 64 2x 6000+ 3,0ghz
2000mb ddr2 533mhz
Geforce 8400 GS
40" samsung lcdtv skärm som är kopplad med dvi > hdmi kabel.
5.1 ljud högtalare (Ljudkort realtek, står följande i windows : Realtek High Defenition Audio)
250gb hdd
80gb hdd usb 2.0

Ändamål med datorn:
Lite programering
Kolla på film/tv seirer (.img/.iso/.avi/.mvk filer)
Surfa
Maila

Följande program hade jag tänkt mig till ubuntu.
surfa: Firefox
Film/tv: VLC
Mail: Thunderbird
skriva: open office

Så här har jag min hdd idag:
delat i 2 partioner.
Partion 1: windows
Partion2: nerladdade saker och övrigt.

Bägge är ntfs diskar.
Jag vill inte röra partion 2, kan jag läsa ntfs disk i unbuntu?

Är det relativt lätt att få grafikkortet att flyta på och att få ljudet att flyta på?

Min OS partion är på 40gb.
Hade tänkt mig en swap(?) disk på 1gb fall om jag skulle behöva mer än 2gb i växling/minne?
Så hade jag tänkt mig root på 39gb som jag har ubuntu och övriga program på.
Så kör jag allt viktigt på ntfs disken, som te.x dokument osv.
En /home behöver jag inte då jag kommer ha allt som jag vill spara på ntfs disken dvs partion 2.

Vilket ska jag köra istället för ntfs på OS partionen?

Innan jag har svaren på dom där frågorna så vågar jag inte ta bort windows helt.
Så skulle vara kanon att få dom svaren så kan jag köra in ubuntu och ta bort windows helt.
Ja kör också med nividia 8400 GS de funkar fin fint :D
World of warcraft entusiast :D
Lulle

Inlägg av Lulle »

Sådär nu har jag inget med windows att göra längre förutom mitt xbox 360 :o

Har fått allt att fungera, va inte så svårt som jag trodde.
Ända jag inte har fått att fungera är mitt 5.1 ljud, jag hör bara i högtalarna i fram och subben.
Kör filmer genom vlc.
Någon som vet hur man fixar till det?

Så enligt ubuntu så kör jag ut 1920x1080 i 57hz som är max.
Men när jag kollar vad tvn tar imot för singal så tar den imot 19230x1080 i 60hz.

Så  antar att det är en bugg i ubuntu?
Ubuntu Scripts:
Lulle

Inlägg av Lulle »

Kollat på amd's hemsida och fann dom här som man kan köra till linux dister, men nu är det en fråga bara kommer dom fungera till ubutu?
AMD Athlon™ 64 X2 Dual-Core Cpufreq Driver for Linux 2.10.00

till mitt realtek hd ljudkortt så laddade jag ner och installerade drivare som det stog så här om:
Linux driver (2.4 or 2.6)
4.07a
Senast redigerad av 1 Lulle, redigerad totalt 9 gånger.
Ubuntu Scripts:
Lulle

Inlägg av Lulle »

Mitt nvidia grafikkort fick jag igång genom att installera det genom: Något som startade första gången jag startade ubut.
Så gav dom mig rekomederade drivrutiner.
Ubuntu Scripts:
Användarvisningsbild
zenbios

Inlägg av zenbios »

Emil.s skrev: Men vad jag vet är det bara Creative X-FI eller vad de nu heter som inte funkar.
Dem fungerar efter väldigt mycket pillande o ny kärna.
Men kanske inte det man vill göra för att få igång kortet.
men det kommer väl snart så dem fungerar direkt här med nu när det släppts beta drivar.

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,19184.0.html
Bild
Lulle

Inlägg av Lulle »

För er som har 5.1 ljud och bara får ut 2.1 öppna terminalen och skriv: alsamixer

sedan så kan du bara öka där i dvs öka ljudet :)

Fungerade klockrent för mig :) Har fått det att fungera superbra nu :)

NU är det bara det här med grafikkortet, ska jag köra med dom drivare som ubuntu rekomenderar eller ska jag ladda ner drivarna från nvidias hemsida och installera dom?
Vad ger bäst resultat?
Ubuntu Scripts:
Lulle

Inlägg av Lulle »

Håller på att försöker hitta nvidia kontrollpanelen, ska få så jag har dualview till min tv.

Fick följande felmedelande när jag startade upp ubuntu :
Ett fel inträffade vid start av GNOME-inställningsdemonen.

En del saker såsom teman, ljud eller bakgrundsinställningar kanske inte kommer att fungera korrekt.

Det senaste felmeddelandet var:

Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.

GNOME kommer fortfarande att försöka starta om inställningsdemonen nästa gång du loggar in.

vad menas med det?

Fick inte felmedelandet nu när jag tog bort nvidia tv-out tilllgäss programet
Senast redigerad av 1 Lulle, redigerad totalt 9 gånger.
Ubuntu Scripts:
ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av ehnar »

nvidia inställningarna hittar du genom att öppna ett terminal fönster och skriva nvidia-settings, så kommer de upp.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ehnar skrev: nvidia inställningarna hittar du genom att öppna ett terminal fönster och skriva nvidia-settings, så kommer de upp.
Lägg till gksudo framför kommandot om du vill kunna spara inställningarna. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
cain

Inlägg av cain »

Tjena

Jag har en AMD64 och har installerat 64bits 7.10. Ibland upplever jag att jag har hängningar lite
här och där, ibland nätet, ibland i andra applikationer.
Är det som ni skriver ovan i inlägget problem med 64bits varianten och att x86 går bättre?

cain
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Jag tror att det kan vara problem med vissa maskinkonfigurationer med 64 -bits version. För att vara på säkra sidan är det tydligen 32-bits versionen som gäller.

En person som har en enhetligt sammansatt maskin kan ha problem att komma igång med sitt OS medan andra ( som jag ) kan ha en maskin som är ett hopplock av slumpvisa delar kan få den funka perfekt. För mig som har relativt låga kunskaper i sambandet maskinvara och OS är det ett mysterium..
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"