Får inte igång Compiz effekterna. Radeon x1650 [LÖST]

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
pakitor

Får inte igång Compiz effekterna. Radeon x1650 [LÖST]

Inlägg av pakitor »

Hejsan. Jag har lite problem här med compiz. Jag har föjt denna guiden (http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18161.0.html) och även andra.

När jag högerklickar på skrivbordet => byt skrivbord =>Visuella effekter och väljer Anpassade/Normala/Extra så får jag en helt vit skärm och jag ser bara min mus. Jag trycker Alt+Tab automatiskt och ser gigantiska ikoner av Firefox och två kostymer (?) så jag trycker Alt+F4 så är jag tillbaka till Visuella Effekter med "Inga" markerat.

Vad ska jag göra för att få compiz att fungera? Jag har varit inne i System/Inställningar/Advanced Desktop Effects Settings och kollat runt där lite, men jag kan inte använda effekterna, som sagt.

Jag har Radeon x1650 grafikkort och laddade ner x1600 drivrutiner (x1650 fanns inte)

Hjälp mig snälla =(

Jag har gjort det mesta jag är kapabel till att göra. Jag är helt ny till ubuntu världen, men jag är inte helt korkad. Jag har följt många guider och gjort allt som man ska göra, men antingen kommer den "vita skärmen" upp eller "Desktop effects could not be enabled".

Kan någon instruera mig till hur jag ska göra? Jag kan ominstallera ubuntu om underlättar en guide.
Compiz verkar ju vara så roligt =)

Tack,
pakitor
Senast redigerad av 1 pakitor, redigerad totalt 9 gånger.
mipalla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Får inte igång Compiz effekterna. Radeon x1650

Inlägg av mipalla »

Kan nämna att jag har precis samma problem med samma grafikkort, använder dom senaste drivrutinerna som finns på ati:s hemsida. För mig så är även grafiken i spel HELT svart.
Kan inte se på film heller, då rutan blir helt svart även där.

Även jag tacksam för hjälp.
//Mikael
pakitor

Inlägg av pakitor »

Ingen som har en aning vad jag kan göra? Funkar det inte alls med x1650 eller? Jag hade uppskattat vilket svar som helst, då jag är villig att försöka med det mesta för att få compiz att fungera.. Verkar vara rikigt coolt =)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ATI kan jag aboslut ingenting om. Men har du prövat att installera drivrutinerna med Envy?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Med den nya drivarn som heter 7-11 gick allt igång direkt efter ja installerade med envy.
o det var både på ett 1600 o ett 1900 kort. dock var det segt som sirap o dåligt i glxgears.
så ja gick tillbaka till 8.40.4 och xgl. men med den nya ska det fungera för dig.
testa o köra in det med envy. gick här som sagt.

http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/ ... u1_all.deb

PS: du kan välja både den nya eller om du vill köra med 8.40.4 om
du väljer manuel längst ner istället.

Edit: om du väljer 8.40.4 så måste du installera xgl efter åt oxå,
först vara säker på att drivarn är inne. sen xgl.
Senast redigerad av 1 zenbios, redigerad totalt 9 gånger.
Bild
pakitor

Inlägg av pakitor »

Okej tack så mycket för svaren! Jag är inte hemma just nu så jag kan inte testa. Ska hem imorgon dock så då ska jag testa tills det fungerar. Den här .deb filen hur och vad gör jag med den? Ska ja spara på disk och installera på något vis? Hur i så fall? Jag är jätten00b på ubuntu :-[

Ska jag avinstallera mina nuvarande ati drivrutiner innan jag installerar .deb-filen?

Funderar på att köpa ett nytt grafikkort, något tips där kanske? Runt 1000-1500 kr nypris kan jag tänka mig. nVidia helst :P

Ja, men tack så mycket för svaren som sagt.. ha de fint.
pakitor
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

En DEB-fil fungerar ungefär som en EXE-fil. Du dubbeklickar på den, får upp en ruta som frågar om du vill installera paketet, ett par musklick senare och du är klar. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
pakitor

Inlägg av pakitor »

okej tack perfekt :D jag postar här sen när jag testat! =)
pakitor

Inlägg av pakitor »

Det funkade fint med Envy länken som du skicka zenbios, men det är lite lagg ibland. Bl.a. funkar inte video uppspelningar så jättelyckat. Jag ska testa med en annan drivrutinversion och se vad som händer.

Tack så mycket för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Bild"