Installation av grafikkortsdrivrutin [LÖST]

RickeT

Installation av grafikkortsdrivrutin [LÖST]

Inlägg av RickeT »

Tjenare !

Nybliven ubuntu anvandare som man ar, sa har jag stott pa ett problem. Har precis uppdaterat fran 7.04 till 7.10, vid omstarten efter uppdateringen sa forblev skarmen svart. Vid uppdateringen sa installerade jag aven en annan drivrutin for grafikkortet for att komma at alla 3D effekter.

Detta ar vad jag lyckas fa ut.

Failed to initialize the nvidia kernel module. Please ensure that there is a supported nvidia GPU in this system, and that the nvidia device files been created properly.

Screens found, but none have a usuable configuration.

Fatal server error
No screens found

Var inne pa <a class="postlink" href="http://www.albertmilone.com">http://www.albertmilone.com</a> (tidigare installerade jag envy via wget fran hans sida) och forsokte gora om samma procedur, men jag kan inte anvanda mig wget utan att fa felmeddelande.

Som ni nog redan har markt ar jag i princip sa gron man kan bli pa att anvanda detta OS, som faktiskt verkar otroligt bra (nar man val har lart sig nagot). Sa jag hoppas att eventuella svar blir steg for steg, da jag forsokt googla fram information for att ta mig ur sittsen, men inget av det har funkat.
Senast redigerad av 1 RickeT, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Installation av grafikkortsdrivrutin

Inlägg av zenbios »

Envy finns i synaptic med, eller tanka här.
testa om det går lättare så.
http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/ ... u1_all.deb
Bild
RickeT

Inlägg av RickeT »

Nar jag forsoker wget http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/ ... u1_all.deb
sa blir det bara -Failed name or service not known-.

Nagra tipps pa hur jag ska gora ?.

Och nar man startar sa kan man ju trycka ESC efter GRUB loading, da dyker dar upp flera alternativ, blir fler for varje gang tycker jag, i nulaget finns foljande alternativ.

Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-14 -generic
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-14 -generic recoverymode
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-16 -generic
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-16 -generic recoverymode
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-15 -generic
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-15 -generic recoverymode
Memtest86+
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Dra hem DEB-filen med din webbläsare istället.

Det är olika versioner av kärnan. Anledningen till att det finns flera är att risken finns att den nya du installerade inte fungerar, då har du valmöjlighet att välja den föregående som fungerar.

Memtest är ett program som kontrollerar ditt RAM-minne.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
RickeT

Inlägg av RickeT »

Jag har nu provat installera alla mojliga nvidia drivrutiner, bade deb filen ovan och direkt fran nvidias hemsida, men nu nar jag gar in pa visuella effekter och valjer extra sa blir skarmen helt vit, maste ctrl alt f3 och sen tillbaka in i visuellt for att jag ska fa grafikigen, allt blir som normalt efter detta, dock sa stor jag mig ju pa att jag inte kan kora dessa omtalade 3D effekter.

Kan ju saga som sa att sen traden skapades har jag suttit och googlat, samt letat i detta forum, har nu haft alla problem som jag tidigare last om, far hoppas att detta ar det sista.

Sen kanns det lite som om jag kladdar till min installation med alla dessa drivisar etc som jag sitter och meckar med, men man lar ju aldrig sig om man inte provat ?,

Finns manga fina guider har som man lar sig mycket av, sa nu atergar jag till mitt sokande for att atgarda denna vita skarm, samt sa maste jag fixa tillbaka mitt tagentbord >(.
RickeT

Inlägg av RickeT »

Då så, ska jag försöka förklara lite bättre, svårt så här sent när man suttit ett antal timmar och kladdad med allt.

Jag vill alltså aktivera "extra" under visuella effekter.

Då jag provar göra detta så får jag förfrågan om jag vill aktivera drivrutinen som är proprietär.

om jag väljer Aktivera Drivrutinen samt startar om datorn får jag upp en ruta, där normalt inloggningsrutan kommer, där jag ombeds att konfigurera skärm samt drivrutin. Jag letar upp min skärm, samt provar med vesa, då delas skärmen vågrät på mitten och 5 lodräta kolumner uppstår där jag har 5 muspekare (precis som 5 klonade skärmar i miniatyrformat), och det går ju inte över huvudtaget. Om jag istället för vesa väljer 8800, samt startar om datorn, så är bilden helt normalt, bara det att när jag kommer in i den grafiska miljön och kollar på den proprietära drivrutinen så är denna ej aktiverad, så lite moment22 är det, jag kan inte aktivera drivrutinen och varje gång jag har provat med vesa har det slutat med omkonfiguration av X samt reboot av systemet.

Jag har provat Envy, samt senaste drivrutinen från Nvidia,com, där jag gjorde som man skulle, satte mig i lvl3 och stängde av X med, <sudo /etc/init.d/gdm stop>. Jag har även provat scriptet som jag hittade via en länk här i forumet, en guide som en bossieman(?) skrivit, gjorde exakt som det stod och såvitt jag försått så gick allt som det skulle. Även provat <sudo apt-get nvidia-glx-new> och säkert en heeel del massa annat som jag hittat.

Så frågan är hur i gatan jag ska bära mig åt för att få ta del av kuben, och allt annat som verkar suveränt.

Sen om ni kikar uppåt i denna tråden så ser ni följande.

Och nar man startar sa kan man ju trycka ESC efter GRUB loading, da dyker dar upp flera alternativ, blir fler for varje gang tycker jag, i nulaget finns foljande alternativ.

Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-14 -generic
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-14 -generic recoverymode
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-16 -generic
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-16 -generic recoverymode
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-15 -generic
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-15 -generic recoverymode
Memtest86+

Ska det verkligen vara såhär med 14-15-16 ?, såvitt jag vill minnas var det inte såhär från början.

Nu känns det iofs som om man har mycket bättre grepp om det hela, när jag installerade det hela så hade jag aldrig provat något annat än windows tidigare. Och jag måste säga att detta verkar suveränt om jag bara hade fått igång det här sista.

Nu när jag kladdat omkring såhär mycket med diverese drivrutiner e.t.c, man ska inte ta och installera om hela alltet när man ändå inte har lagt in så mycket på datorn ?.
RickeT

Inlägg av RickeT »

Nu är allting löst, var en hård natt men det funkar till slut.

Kan bara tillägga att änsålänge är det såååååå otroligt smidigt att arbeta i denna miljö. Fan bytte man inte tidigare för.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Installation av grafikkortsdrivrutin [LÖST]

Inlägg av zenbios »

Tråkig start för dig dig bara, men skönt att det löste sig
o hoppas du kommer trivas med ubuntu i fortsättningen.  :)
Bild
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"