FÖR stor upplösning, ändra tillbaka? (når inte menyn) [LÖST]
FÖR stor upplösning, ändra tillbaka? (når inte menyn) [LÖST]
Hej.. pillade lite med olika upplösningar, råkade då trycka ok på en upplösning som är för stor, så nu kommer jag inte åt menyn längre. (firefox ikonen tar typ 25% av 21-tums skärmen)
hur ändrar jag lättast till en "standard upplösning"?

Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 11 gånger.
SV: FÖR stor upplösning, ändra tillbaka? (når inte menyn)
Hmm. Enda jag kan komma på är att konfiguera om hela X.
Tryck på Ctrl + Alt F1 för att komma till det textbaserade läget och skriv det där.sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kommer du inte ens åt panelen där uppe?
Om du kan så högerklicka där uppe och lägg till "menyrad".
Om du kan så högerklicka där uppe och lägg till "menyrad".
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kan man inte använda sig av ctrl, alt och + eller - ?
Senast redigerad av 1 Recordable, redigerad totalt 9 gånger.
Hund: Vad försvinner då? Mail i thunderbird? Hem-mappen?
ZX Spectrum: Nej, ser inte den längre.
Recordable: Det hände inte så mkt med det
Tjena
tryck ALT och F2
Då öppnas ett fönster som du kan starta program med.
Sedan skriver du gnome-control-center som ett ord och med bindestrecken i det nya fönstret.
Då startas "kontrollpanelen" där finns en ikon där det står skärmupplösninge eller nåt liknande
klicka på den; där kan du välja en ny upplösning.
tryck ALT och F2
Sedan skriver du gnome-control-center som ett ord och med bindestrecken i det nya fönstret.
Då startas "kontrollpanelen" där finns en ikon där det står skärmupplösninge eller nåt liknande
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
gick inte att öppna "kontrollpanelen". ?? Ja, just det jag kör ju Xubuntu då är det ju inte gnome.. eller?gasol skrev: Tjena
tryck ALT och F2
testade att skriva: xfce-control-center.. hände inte så mkt
Senast redigerad av 1 wolf426, redigerad totalt 9 gånger.
Nej du konfiguerar om X. Dvs grafiken, tangentbordslayouten och det.wolf426 skrev: Hund: Vad försvinner då? Mail i thunderbird? Hem-mappen?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- DeepThought
Eftersom du kör Xubuntu kan du trycka Alt-F2 och köra xfce-setting-show för att få fram inställningshanteraren. Där kan du välja upplösning.
Med Alt-F2 kan man också, med fördel, starta en terminal (t.ex. med kommandot xterm eller xfce4-terminal).
Själv kör jag med inställningen att jag får fram menyn genom högerklick på skrivbordet (Inställningar -> Inställningar för skrivbordet, Fliken Beteende och kryssa i rutan Visa skrivbordsmeny vid högerklick), vilket kan vara mycket smidigt, t.ex. i situationer som din.
Med Alt-F2 kan man också, med fördel, starta en terminal (t.ex. med kommandot xterm eller xfce4-terminal).
Själv kör jag med inställningen att jag får fram menyn genom högerklick på skrivbordet (Inställningar -> Inställningar för skrivbordet, Fliken Beteende och kryssa i rutan Visa skrivbordsmeny vid högerklick), vilket kan vara mycket smidigt, t.ex. i situationer som din.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Det roliga va att när jag fick upp fönstret med Alt-F2 så kunde jag inte skriva i fältet, för den låg utanför skärmen. =/ Så jag körde sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg, så nu är det fixat.. Tack för hjälpen.DeepThought skrev: Eftersom du kör Xubuntu kan du trycka Alt-F2 och köra xfce-setting-show för att få fram inställningshanteraren. Där kan du välja upplösning.

Senast redigerad av 1 wolf426, redigerad totalt 11 gånger.