Xp på usb drive

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
8301

Xp på usb drive

Inlägg av 8301 »

Körde igång ett projekt för ett par dagar sen "kan man köra xp'n på en USB drive?".

Saken är den att jag måste ha programmet Sonicstage för att lägga över mina mp3'or till mp3spelaren.

Jag hade 2 gig's Windows partition på den interna hårddisken och installerade en xp lite version, sonicstage ville inte starta  :-[ Installerade om till riktiga home edition och såg att windows skiter i om jag har ett annat os på burken så den hade skrivit över MBR eller va det nu heter.

Det slutade med att det inte gick och få igång Ubuntu (Testade lite olika guider över att få igång grub igen men utan framgång). Jag tröttnade  >:(.  Jag letade runt lite över hur man kan kicka ut Windows helt och hållet.

Det jag hittade var en guide över att lägga Xp'n på en usb drive el liknande flash minne. Programmerade om Xp installationen så att den skall boota från usbn, brännde ut skivan installerade den ommodifierade Xp.

Tog ut hårddisken och satte den i usb burken och meddelade till Bios att starta från "USB drive" sparade och startade om....

Svart ruta och "NTLDR is missing"

Jag vet att man kan göra en Boot diskett eller Usb minne men skriver den över mina inställningar i Bios?

Jag vill att när jag inte Bootar från USB'n så ska det gå som klockan rätt in i Ubuntu inte sitta och pilla i bios varje gång men flickvän skall sitta framför datorn.

Är det någon som vet hur man kan lösa detta???
Det är mänskligt att fela. För att göra riktigt stora fel krävs en dator.
Bill Vaughan
jonasbjork
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

SV: Xp på usb drive

Inlägg av jonasbjork »

Måste du ha Sonicstage för din MP3-spelare? Vad heter den? Finns det inget stöd alls för den i Linux?
Användarvisningsbild
8301

Inlägg av 8301 »

[quote="jonasbjork "]
Måste du ha Sonicstage för din MP3-spelare? Vad heter den? Finns det inget stöd alls för den i Linux?
[/quote

]Nw-a3000

Jaghittar iallafall inget program som stödjer överföring av musik till den spelaren :( Har du något?
Bill Vaughan
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Min sambo har en network walkman som jag fått att funka med Symphonic som finns på http://sourceforge.net/projects/symphonic/. Ett tips är väl att först kolla lite om din enhet stöds, det funkade klockrent för mig iaf (efter att det tagit nåt år av svordomar över den kassa lösningen med SonicStage).

Tipset är att lägga programmet på själva spelaren (är en .jar-fil), och köra det därifrån, så har du det alltid med dig. Dessutom verkar det funka bättre då.
Senast redigerad av 1 HellRat, redigerad totalt 9 gånger.
Max 350; tecken återstår: 321
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Du kan ju alltid installera Virtualbox eller Vmware och lägga OS-image-filen på stickan annars.
Användarvisningsbild
8301

Inlägg av 8301 »

HellRat skrev: Min sambo har en network walkman som jag fått att funka med Symphonic som finns på http://sourceforge.net/projects/symphonic/. Ett tips är väl att först kolla lite om din enhet stöds, det funkade klockrent för mig iaf (efter att det tagit nåt år av svordomar över den kassa lösningen med SonicStage).

Tipset är att lägga programmet på själva spelaren (är en .jar-fil), och köra det därifrån, så har du det alltid med dig. Dessutom verkar det funka bättre då.
;D  :'(  ;D :'(  ;D :o

FAN bästa dagen det här året TACK TACK

Du hitta det jag sökte efter i veckor TACK  :'( Du anar inte hur tacksam ja är
Bill Vaughan
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Hehe! Jo, jag blev rätt glad när jag hittade det oxå. =) Säg till om det är nåt du inte får att funka.
Max 350; tecken återstår: 321
Användarvisningsbild
8301

Inlägg av 8301 »

Funkar fint att lägga över låtar men IDE tagarna blir helt fel men det tror jag är pågrund av att programmet inte har 100 % support till min mp3spelare.  ::)

Men det är bara att vänta tills dom kommer ut med en uppdaterad version slängde iväg ett mail till programmerarna med lite önske mål.
Bill Vaughan
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"