Photoshop
Photoshop
Hej!
Saknar photoshop eftersom jag har stor erfarenhet av detta program. Testade att installera wine. Det konstiga är att när jag sen installerar Photoshop cs2 så funkar det bra och programmet startar fint EN gång. När jag nästa gång skall starta Photoshop kommer ett medelande; Unable to continue because of a hardware or system error. Sorry, but this error is unrecoverable.
Har testat cs1 och får samma problem. Fattar inte att programmet kan starta fin en gång och aldrig mer.
Kan någon hjälpa mig med detta problem
//Nike
Saknar photoshop eftersom jag har stor erfarenhet av detta program. Testade att installera wine. Det konstiga är att när jag sen installerar Photoshop cs2 så funkar det bra och programmet startar fint EN gång. När jag nästa gång skall starta Photoshop kommer ett medelande; Unable to continue because of a hardware or system error. Sorry, but this error is unrecoverable.
Har testat cs1 och får samma problem. Fattar inte att programmet kan starta fin en gång och aldrig mer.
Kan någon hjälpa mig med detta problem
//Nike
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Photoshop
Jag har valt bort Wine utan använder XP i VirtualBox för Windows-applikationerna och det fungerar kanon... Jag själv har jobbat i PS sedan v1.0 så föstår precis hur det känns...
Vad gäller Gimp så kan man för det första installera "GimpShop" vilket arrangerar menyerna precis efter Photoshop. Sedan kan man ladda ner en fil som heter PS-Menurc (som man plockar ner & sparar i home/ditt anv.namn//.gimp.v# (v#=versionsnummer) och den gör att alla tgt/kortkommandon blir samma som i PS - så då blir gimp en hyfsad PS-klon...
Det ryktas att i.o.m. nästa verson som kommer Gimp gå på PS menyer och kortkommandon i original eftersom dom flesta efterfrågar det ändå... Vill du testa det redan nu så gör du följande:
Gimpshop: http://rapidshare.com/files/70408711/gi ... 1_i386.deb (högerklicka på länken, välj spara länk som, välj öppna med gdebi och installera filen efter gdebi öppnat den)
PS-Menyrc: http://epierce.freeshell.org/gimp/ps-menurc (högerklicka, spara som - var du nu vill ha den - öppna din anv.namn-mapp, gå upp till visa menyn och välj visa dolda filer, lokalisera .gimp-mappen och kopiera sedan ps-menurk till den mappen så har du PS tgt/kortkommandon.
Vad gäller Gimp så kan man för det första installera "GimpShop" vilket arrangerar menyerna precis efter Photoshop. Sedan kan man ladda ner en fil som heter PS-Menurc (som man plockar ner & sparar i home/ditt anv.namn//.gimp.v# (v#=versionsnummer) och den gör att alla tgt/kortkommandon blir samma som i PS - så då blir gimp en hyfsad PS-klon...
Det ryktas att i.o.m. nästa verson som kommer Gimp gå på PS menyer och kortkommandon i original eftersom dom flesta efterfrågar det ändå... Vill du testa det redan nu så gör du följande:
Gimpshop: http://rapidshare.com/files/70408711/gi ... 1_i386.deb (högerklicka på länken, välj spara länk som, välj öppna med gdebi och installera filen efter gdebi öppnat den)
PS-Menyrc: http://epierce.freeshell.org/gimp/ps-menurc (högerklicka, spara som - var du nu vill ha den - öppna din anv.namn-mapp, gå upp till visa menyn och välj visa dolda filer, lokalisera .gimp-mappen och kopiera sedan ps-menurk till den mappen så har du PS tgt/kortkommandon.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det största problemet är väl inte att menyerna sitter lite olika utan att Gimp saknar en massa funktioner och gör annat på onödigt krångligt sätt?alatariel skrev: du kan ju annars ta och testa gimpshop?
Tex saknas lagerfoldrar vilket kan vara mer än ett litet irritationsmoment om du har uppåt hundra lager. Macron saknas så tröttsamma arbetsmoment måste göras för hand om och om och om och om igen...
Nu har det ju i senste Gimp kommit justerbara penslar, men eftersom Gimp är gimp så valde de den absolut krångligaste lösningen de kunde komma på, du ändrar inte pixelstorleken utan skalar fasta penslar så du kan ha en 11px-pensel som i själva verket är 27px, men du kan inte på något sätt få reda på hur stor penseln egentligen är, om du till äventyrs skulle vilja göra om ett liknande streck nångång senare...
Det var bara några exempel, fler finns att ösa ur min hink.
Ber om ursäkt för att jag kidnappade tråden lite men jag börjar bli ganska trött på standardsvaret här på forumet till folk som gärna vill använda photoshop.
Gimpshop må se ut som photoshop men det är fortfarande gimp.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Har någon pravat krita? Tänkte passa på när tråden har halkat in på alternativ till photashop.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Älskar Photoshop, hatar Gimp, verkligen hatar Gimp!!!!!
Gimp är inte ett alternativ till Photoshop!
En gång om året skickar jag ett mail till Adobe och frågar dem när de ska porta Photoshop till Linux. Svaret har varit det samma sedan 1997.
We do not have any plan to support Linux at this moment.
Maila Adobe och övertyga dem om att porta Photoshop.
De portade en annan mindre produkt för några år sedan (mins inte vilken) men ingen var intresserad av den, så vi PS freaks får lida av det.
Gimp är inte ett alternativ till Photoshop!
En gång om året skickar jag ett mail till Adobe och frågar dem när de ska porta Photoshop till Linux. Svaret har varit det samma sedan 1997.
We do not have any plan to support Linux at this moment.
Maila Adobe och övertyga dem om att porta Photoshop.
De portade en annan mindre produkt för några år sedan (mins inte vilken) men ingen var intresserad av den, så vi PS freaks får lida av det.
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Det tycker jag att det är, efter ganska många års Photoshop-användande både privat och i jobbet. Det fungerar dock inte exakt likdant, precis som Linux inte fungerar exakt likadant som Windows - dvs man får tänka om.frippe skrev: Gimp är inte ett alternativ till Photoshop!
/ Mattias från designbilder.se
Ok helt plötsligt har allt självlagat sig. Det är man banne mig inte van vid här i livet.
Tack för all svar och synpunkter om gimpshop
//Nike
Tack för all svar och synpunkter om gimpshop
//Nike