Nerladdningsprogram

J0nt!

Nerladdningsprogram

Inlägg av J0nt! »

Hejsan har precis börjat med ubuntu för 3 dagar sen. Jag undrar om de finns något bra program man kan ladda ner musik med ?

Mvh John
World of warcraft entusiast :D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Nerladdningsprogram

Inlägg av Hund »

Hej och välkommen! :)

Det brukar man kunna göra direkt via tjänsten man köper sin musik av. Om det behövs annan mjukvara så borde det stå något om det på hemsidan.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag skippar debatten laglig kontra olaglig nedladdning och svarar helt enkelt på frågan om program. Dom tre största fildelningssystemen är ju Gnutella, Bittorrent och Direct Connect. Lagliga såväl som olagliga nedladdninger går såklart att göra från alla dessa.

Bittorrentklienten jag personligen använder är Ktorrent som enkelt går att installera genom Synaptic

Gnutellaklienter finns också flera stycken, Frostwire tillhör en av de bättre. Innan installation av Frostwire installera Sun Java 5+6 som finns tillgängliga i Synaptic. Frostwire själv hittar du som deb-paket här: http://www.frostwire.com/download/?os=ubuntu

Direct Connect har jag själv aldrig använt & kan inget om det, men klienten DC++ finns även den i Synaptic.
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

farmfield skrev: Dom tre största fildelningssystemen är Gnutella, Bittorrent och Direct Connect.

Bittorrentklienten jag personligen amvänder är Ktorrent som enkelt går att installera genom Synaptic

Gnutellaklienter finns också flera stycken, Frostwire tillhör en av de bättre. Innan installation av Frostwire installera Sun Java 5+6 som finns tillgängliga i Synaptic. Frostwire själv hittar du som deb-paket här: http://www.frostwire.com/download/?os=ubuntu

Direct Connect har jag själv aldrig använt & kan inget om det, men klienten DC++ finns även den i Synaptic.
Finns det lagliga musiktjänster via BT och DC?
CenterN
Kontakt:

Inlägg av CenterN »

Hund skrev:
farmfield skrev: Dom tre största fildelningssystemen är Gnutella, Bittorrent och Direct Connect.

Bittorrentklienten jag personligen amvänder är Ktorrent som enkelt går att installera genom Synaptic

Finns det lagliga musiktjänster via BT och DC?
Finns musik som sprids lagligt via BT och DC ja, vissa artister tillåter ju nedladdning av sin musik:) Men ingen musiktjänst vad jag vet...
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
J0nt!

Inlägg av J0nt! »

Man tackar så mycket! :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

På <a class="postlink" href="http://www.last.fm">http://www.last.fm</a> finns det en massa gratis musik att tillgå. Den sidan är beroendeframkallande då man alltid hittar på en massa nytt. :)
J0nt!

Inlägg av J0nt! »

Hund skrev: På <a class="postlink" href="http://www.last.fm">http://www.last.fm</a> finns det en massa gratis musik att tillgå. Den sidan är beroendeframkallande då man alltid hittar på en massa nytt. :)
Gratis musik är ju aldrig fel :D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Finns det lagliga musiktjänster via BT och DC?
Man skall såklart inte uppmuntra till olaglig fildelning men frågan hur och/eller vilket program man skall använda för fildelning tycker iaf jag man kan svara på utan att lägga in fildelningsdebatten... Jag t.ex. laddar ner en massa amerikanska TV-serier vilket är inte är olagligt eftersom TV-bolagen inte satt sig emot spridningen - lite beroende på att serierna är finansierade & har gått med vinst efter första visningen i US, allt utöver det är ren vinst... ;D Det blir ju så när det är reklamfinansierat...

Musik & film laddar jag inte längre, musik pga radio och film eftersom allt å så dåligt nu för tiden ändå så när det kommer nåt bra kan se det på bio eller hyra filmen i videobutiken runt hörnet...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:
Hund skrev:Finns det lagliga musiktjänster via BT och DC?
Man skall såklart inte uppmuntra till olaglig fildelning men frågan hur och/eller vilket program man skall använda för fildelning tycker iaf jag man kan svara på utan att lägga in fildelningsdebatten... Jag t.ex. laddar ner en massa amerikanska TV-serier vilket är inte är olagligt eftersom TV-bolagen inte satt sig emot spridningen - lite beroende på att serierna är finansierade & har gått med vinst efter första visningen i US, allt utöver det är ren vinst... ;D Det blir ju så när det är reklamfinansierat...

Musik & film laddar jag inte längre, musik pga radio och film eftersom allt å så dåligt nu för tiden ändå så när det kommer nåt bra kan se det på bio eller hyra filmen i videobutiken runt hörnet...
Fasiken, nu fick jag mig själv. :P Självklart behöver det inte röra sig om upphovsrättsskyddat material.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

farmfield skrev:
OT: Hur vet man vilka TV-bolag (serier) som inte sätter sig emot spridningen? Eller gäller det alla amerikanska (reklamfinansierade) serier som har gått med vinst? Och hur det med reklamfinansierade amerikanska dokumentärer, är det ok att ladda ner sådana? Detta var nåt helt nytt för mig. Snacka om gråzoner... :o
känn dig själv!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hylas skrev:OT: Hur vet man vilka TV-bolag (serier) som inte sätter sig emot spridningen? Eller gäller det alla amerikanska (reklamfinansierade) serier som har gått med vinst? Och hur det med reklamfinansierade amerikanska dokumentärer, är det ok att ladda ner sådana? Detta var nåt helt nytt för mig. Snacka om gråzoner... :o
Sant, jag pratar som vanligt "i stort" vilket såklart inte inkluderar allt & alla vilket tekniskt innebär att några program jag plockar ner kan vara olagligt nerplockade, dock gör jag inte sådana hårklyverier - precis som jag sällan håller exakt rätt hastighet på vägarna - utan försöker hålla mig så långt det är möjligt att vara laglig.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

farmfield skrev:
Hylas skrev:OT: Hur vet man vilka TV-bolag (serier) som inte sätter sig emot spridningen? Eller gäller det alla amerikanska (reklamfinansierade) serier som har gått med vinst? Och hur det med reklamfinansierade amerikanska dokumentärer, är det ok att ladda ner sådana? Detta var nåt helt nytt för mig. Snacka om gråzoner... :o
Sant, jag pratar som vanligt "i stort" vilket såklart inte inkluderar allt & alla vilket tekniskt innebär att några program jag plockar ner kan vara olagligt nerplockade, dock gör jag inte sådana hårklyverier - precis som jag sällan håller exakt rätt hastighet på vägarna - utan försöker hålla mig så långt det är möjligt att vara laglig.
Jag menade inte på något sätt att vara kritisk mot dig. Jag har min bestämda uppfattning i frågan men det hör inte hemma i den här tråden. Det är mest för att peka på hur förvirrande det kan vara med fildelning. När gör man fel? Gråzoner som sagt.
känn dig själv!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hylas skrev:Jag menade inte på något sätt att vara kritisk mot dig. Jag har min bestämda uppfattning i frågan men det hör inte hemma i den här tråden. Det är mest för att peka på hur förvirrande det kan vara med fildelning. När gör man fel? Gråzoner som sagt.
Nej du har helt rätt, och jag tog det inte personligen alls, visst finns frågeställningar runt det här som man allt kan diskutera vidare om... Vad gäller tråden dock, så anser jag iaf att det är upp till var och en och vid frågeställning vilket program man kan använda till t.ex. torrents så känns det onödigt att dra igång fildelningsdebatten varje gång...  :-[
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

farmfield skrev: Vad gäller tråden dock, så anser jag iaf att det är upp till var och en och vid frågeställning vilket program man kan använda till t.ex. torrents så känns det onödigt att dra igång fildelningsdebatten varje gång...  :-[
Sant!  :)
känn dig själv!
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Passus ang. amerikanska TV-bolag och fildelade TV-program:
Representanter för de "stora" nätverken som ABC, CBS, NBC och Fox har ett flertal gånger sagt att de inte är ute efter att aktivt motverka rippning och fildelning av deras program, av rent ekonomiska skäl (de tjänar tillräckligt med reklampengar på första sändningen och påföljande syndikeringar och de påstår sig inte ha märkt några större förluster i försäljning av DVD-boxar p.g.a att materialet ligger ute på fildelningsnätverk, snarare tvärtom). NBC till exempel sänder ju dessutom nästan alla sina program on-demand gratis på nbc.com/video (Heroes, Scrubs, Jay Leno, Conan O'Brien, Chuck, Las Vegas m.fl.). Däremot är bolag som t.ex. HBO (Sopranos, Entourage, Six Feet Under, Sex & The City m.fl.) kritiska till fenomenet (de är inte reklamfinansierade, utan är betalkanaler och får sina intäkter från abonnenter och försäljning av DVD-boxar).

Med andra ord kan man anta att fildelningsdebatten inte är någon copyright-principfråga för många rättighetsinnehavare som till exempel MPAA och RIAA påstår, utan har ett rent businessfundament.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

inAbsurdum skrev:Sopranos, Entourage, Six Feet Under, Sex & The City m.fl.
Och lustigt nog är väl jag den enda som inte följt just dessa - (än) - har iof planerat länge att se Sopranos & Entourage så småningom, hehe, men har inte haft tid...
J0nt!

Inlägg av J0nt! »

Hej igen , nu när ja har laddat ner gnutella så funkade de dom 4 första gångerna , men nu när ja försöker starta programet händer ingenting :(

Nån som vet vad de är ?

Mvh John
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

J0nt! skrev: Hej igen , nu när ja har laddat ner gnutella så funkade de dom 4 första gångerna , men nu när ja försöker starta programet händer ingenting :(

Nån som vet vad de är ?

Mvh John
Du kan pröva att starta det via terminalen, du kanske får något intressant meddelande då?
J0nt!

Inlägg av J0nt! »

Hund skrev:
J0nt! skrev: Hej igen , nu när ja har laddat ner gnutella så funkade de dom 4 första gångerna , men nu när ja försöker starta programet händer ingenting :(

Nån som vet vad de är ?

Mvh John
Du kan pröva att starta det via terminalen, du kanske får något intressant meddelande då?
Tack så mycket men kan tyvärr inte kommandot xD
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"