Först måste jag som ny Linuxanvändare säga att jag känner mig mycket nöjd. Det mesta fungerar mycket bra. Dock finns lite småproblem.
Varje gång jag loggar in fungerar det inte att skriva in åäö i texten, t.ex när jag skriver mail. Jag måste då först gå in under tangentbordslayout och återigen välja samma tangentbord som redan är inskrivet och sedan trycka på apply. Sedan fungerar det. Varför är det så? Hur ska jag göra för att slippa detta?
Tangentbordslayout
SV: Tangentbordslayout
Först och främst kan du prova starta tangentbordsegenskaperna som root genom att skriva (i terminalen):
gksudo gnome-keyboard-properties
Och ställa in det så.
Om det inte funkar så kan du skriva(Notera att det är skillnad på stora och små bokstäver, ):
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Sedan letar du upp stycket som ser ut liknande detta:
Säg till om detta var en allt för krånglig förklaring så ska jag försöka förklara bätte!!
gksudo gnome-keyboard-properties
Och ställa in det så.
Om det inte funkar så kan du skriva(Notera att det är skillnad på stora och små bokstäver, ):
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Sedan letar du upp stycket som ser ut liknande detta:
Sedan kan du se efter om den sista raden finns med och vad det står på den. Om den inte finns med eller om det står något annat än "se" så ändra annars kan du prova skapa denna rad. Var dock försiktig med vad du gör i denna fil. Det är lätt att man förstör mycket om man gör fel saker. Men om du bara gör denna ändring så borde inte något jätte farligt kunna hända.Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "se"
Säg till om detta var en allt för krånglig förklaring så ska jag försöka förklara bätte!!