Bredbandskollen

SoftLan

Bredbandskollen

Inlägg av SoftLan »

Hej alla,

Är det någon som har provat Bredbandskollen och fått bra resultat? Jag har 100Mbit/s fiber och får uselt resultat.
Skicka: 13.91 Mbit/s.
Ta emot: 18.69 Mbit/s. 

Jag har trådbunden uppkoppling. Datorn är ca 7 år gammal (1.7GHz) men förut när jag testade med Tptest med Windows så fick jag i alla fall 60-70 Mbit/s. Hur vet jag hur mycket mitt nätverkskort klarar? Det står i Anslutningsinformationen: Hastighet: 100Mbit/s.
Har det något med Ubuntu att göra?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Bredbandskollen

Inlägg av Hund »

Det ska råda delade meningar om bredbandskollen.

Jag har 30 Mbit och enligt den sidan hade jag idag 58 Mbit.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av tann »

har troligen med servern du testar mot att göra.

du har säkert 100 mbit om du betalar för det, men ifall du har t.ex. BBB och deras server står på labans internet-hosting ab så kanske kopplingen mellan BBB och deras server är dålig. enda gången jag kommer i närheten av bra hastighet med mitt 100 mbit BBB så är det inom BBBs eget nät.
Jag är Linux-, UNIX- och OpenVMS-räv.
Blog: http://www.nickebo.net
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

SoftLan skrev: Hej alla,

Är det någon som har provat Bredbandskollen och fått bra resultat? Jag har 100Mbit/s fiber och får uselt resultat.
Skicka: 13.91 Mbit/s.
Ta emot: 18.69 Mbit/s. 

Jag har trådbunden uppkoppling. Datorn är ca 7 år gammal (1.7GHz) men förut när jag testade med Tptest med Windows så fick jag i alla fall 60-70 Mbit/s. Hur vet jag hur mycket mitt nätverkskort klarar? Det står i Anslutningsinformationen: Hastighet: 100Mbit/s.
Har det något med Ubuntu att göra?
Testade just och fick aningen bättre siffror än du. Runt 18 för både skicka och ta emot med Firefox. Ta emot gick något snabbare med Opera, runt 19, men Ta emot fungerade inte alls med denna webbläsare.

Testet skedde med Ubuntu Studio 7.10 med rt-kärnan.
Har inte testat med Windows XP. Blir så trött varje gång jag startar den skiten, så jag vägrar oftast.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Min erfarenhet är att (i Gbg iaf) så har man tur får man ner html och ftp + torrents på 1-2 mbyte/sek på allt över ("upp till") 8Mbit eftersom det är andra sidan mer en den egna uppkopplingen det handlar om... Att få ut 100Mbit är ju en grej om man håller sig inom ett univeristets-, stadsnät eller en förening (som jag sitter på nu ute hos mina päron) men internationellt finns inte den bandbredden förutom i teorin... (eller?)

Och nätleverantörernas "Upp till XX Mbit" kommer förbjudas snart ändå verkar det...
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

Äntligen nöjd med min bredbandshastighet! Se bild. Skämt åsido...inte bara Bredbandskollen som är opålitlig verkar det som.

Jag hittade TPtest för Linux här: http://sourceforge.net/project/showfile ... p_id=55924
Ska jag ladda ner  tptest5_0_2-source.tgz för TPtest 5? Hur installerar man? Och måste jag kompilera? Jag har bara installerat program via Lägg till/Ta bort program förut.

När jag provade Bredbandskollen så var det inte direktanslutning utan med kabel via en router så det slöar ner en del antar jag.
Bilagor
Skärmbild.png
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag hämtade tptest här:

http://www.datanom.net/tptest-gui/download.html

"7.04 - Feisty Fawn" fungerar även till 7.10
Tycker att tptest 3 duger gott och väl istället för den senaste versionen.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
nosscire

Inlägg av nosscire »

Använt TPTest och testa istället, som några andra pratar om. Testa sedan mot någon riktigt höghastighetsserver, exempelvis SUNET. Då bör du få bättre resultat.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hund skrev: Det ska råda delade meningar om bredbandskollen.

Jag har 30 Mbit och enligt den sidan hade jag idag 58 Mbit.
Sidan visade faktiskt inte fel. Jag får lustigt nog ut 58-60 Mbit. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

26.18 mbit upp och 12.95 ner.  Adamo stadsnät.  Betalar för 10 upp och ner (om de inte har ändrat nyss)  239kr mån.
pagu66

Inlägg av pagu66 »

Hej!

Har en liten fråga ang. TPtest 3:

När man körprogrammet så testas både UDP och TCP, i mitt fall får jag stora skillnader i resultat mellan dessa protokoll.
Skall det vara så? Skillnad alltså!

Det är bara vid UDP som testen överensstämmer med "betald uppkoppling Comhem 24M/8M".

TPC 3.5Mbit/5Mbit
UDP 23.9M/8.01M

/P
viggedi

Inlägg av viggedi »

Sist jag kollade passerade jag runt 10 MB/s med mitt 10Mbit från Bahnhof. Det var då uppladdning. Nedladdning var högre, även om jag inte har kvar siffrorna i detalj.
Jag tror att det har en del att göra med vilken kvalité som finns i nätet. Som Bahnhofkund och sittandes i en stad som är en nationell knutpunkt så har jag en mycket bra hastighet mot stora delar av Europa.
Användarvisningsbild
Sorken
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Sorken »

pagu66 skrev: Hej!

Har en liten fråga ang. TPtest 3:

När man körprogrammet så testas både UDP och TCP, i mitt fall får jag stora skillnader i resultat mellan dessa protokoll.
Skall det vara så? Skillnad alltså!

Det är bara vid UDP som testen överensstämmer med "betald uppkoppling Comhem 24M/8M".

TPC 3.5Mbit/5Mbit
UDP 23.9M/8.01M

/P
En enkel förklaring varför värdena skiljer sig åt, tagen från tptests hemsida.

När mätningen är klar anges i delfältet "Tillgänglig bandbredd" TCP-värdet dividerat med UDP-värdet i procent (TCP-värdet/UDP-värdet x 100). Procentvärdet anger hur stor del av UDP-kapaciteten som vid mätningstillfället kan användas för sådana tillämpningar som använder TCP-protokollet, det vill säga hur mycket som kan användas för exempelvis webbtrafik (surfning), filöverföring och e-post.

Och en förklaring av protokollen, tagen från http://unix.se/

TCP
TCP är ett transportprotokoll som bl.a. ser till att segmenten sätts ihop i rätt ordning på mottagarsidan, samt att förlorade eller fördärvade paket skickas igen.

UDP
Till skillnad från TCP har UDP ingen funktion för att sända om paket ifall de har gått förlorade någonstans på vägen. Det används ofta när man ska strömma musik eller för spel
Janérik

Inlägg av Janérik »

Hej!
Jag är ny här och måste väl svara i denna tråd eftersom just Bredbandskollen var anledningen till att jag testar Ubuntu.
Jag har Riksnet 100 Mbps via Umeå Stadsnät och fick med Windows slumpartade resultat mellan 5 och 25 Mbps. Då jag pratade med Supporten på Riksnet bad han mej titta på hans dator (jag var alltså in till dem) då han kör Bredbandskollen, han låg över 90 Mbps. Han förklarade då nånting jag inte riktigt förstod om Windows men slutkontentan var att det inte fungerar mot Bredbandskollen då det gäller högre hastigheter.
Då jag kom hem drog jag hem live-cd:n med Ubuntu och körde den, låg på över 80 Mbps även om jag gick genom en billig switch, hade igång en dator till på linan samt hade ip-telefonin inkopplad på samma lina.
Sedan dess har jag försökt vänja mej med att kra med Ubuntu men har väl några småproblem att lösa fortfarande.

Mvh Janérik
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

Då får vi ta och hälsa dig välkommen och hoppas du kommer trivas och en dag gå över helt! :)

Janérik skrev: Hej!
Jag är ny här och måste väl svara i denna tråd eftersom just Bredbandskollen var anledningen till att jag testar Ubuntu.
Jag har Riksnet 100 Mbps via Umeå Stadsnät och fick med Windows slumpartade resultat mellan 5 och 25 Mbps. Då jag pratade med Supporten på Riksnet bad han mej titta på hans dator (jag var alltså in till dem) då han kör Bredbandskollen, han låg över 90 Mbps. Han förklarade då nånting jag inte riktigt förstod om Windows men slutkontentan var att det inte fungerar mot Bredbandskollen då det gäller högre hastigheter.
Då jag kom hem drog jag hem live-cd:n med Ubuntu och körde den, låg på över 80 Mbps även om jag gick genom en billig switch, hade igång en dator till på linan samt hade ip-telefonin inkopplad på samma lina.
Sedan dess har jag försökt vänja mej med att kra med Ubuntu men har väl några småproblem att lösa fortfarande.

Mvh Janérik
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"