Antivirus

viggedi

SV: Antivirus

Inlägg av viggedi »

Det finns en godtrohet bland många som använder linux som primärt operativsystem idag. Visst är andelen virus specifikt för linux försvinnande liten (finns det några kända exempel?), men det betyder inte på något sätt att vi inte riskerar att smitta andra datorer som har Windows eller Mac. Viruset behöver inte kunna aktiveras på just DIN dator för att det ska föras vidare om du skickar en fil till någon med ett annat operativsystem. Därför är det alltid bra och rekommenderat att faktiskt ha ett antivirusprogram om det finns att tillgå, även i Linux.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

viggedi skrev: Det finns en godtrohet bland många som använder linux som primärt operativsystem idag. Visst är andelen virus specifikt för linux försvinnande liten (finns det några kända exempel?), men det betyder inte på något sätt att vi inte riskerar att smitta andra datorer som har Windows eller Mac. Viruset behöver inte kunna aktiveras på just DIN dator för att det ska föras vidare om du skickar en fil till någon med ett annat operativsystem. Därför är det alltid bra och rekommenderat att faktiskt ha ett antivirusprogram om det finns att tillgå, även i Linux.
Men å andra sidan: Windowsfolket har ju ALDRIG brytt sig om Linuxanvändarna, så varför ska Linuxfolket och Linuxanvändarna bry sig om vad Windowsanvändarna händelsevis kan råka ut för? Att använda Windows är ju nästan som att be om virus, så varför inte unna alla Windowsanvändare några riktigt saftiga sådana? Det är ju det de vill ha innerst inne... Fast som jag ser det så är Windows ett virus i sig.

Och snälla, ta nu inte allt jag skrev bokstavligt och på blodigt allvar! Klart att man försöker låta bli att skicka virus de stackars Windowsfångar man känner.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Jag har aldrig hört talas om något som räknas som ett tvätt äkta virus för Linux burkar. Jag anser risken är minimal i dagsläget. Det är också som nämnts innan att de kommersiella antivirus bolagen har ett vinst intresse. Att då säga att de inte finns virus för Linux är inte bra inför eventuell ökning av Linux användare.  Men vad som är riktigt är att det tillverkas mer diverse skit för Mac. Därför ser jag med både glädje och lite oro för Ubuntus framgång. Desto fler vi blir, gör oss till mer intressant objekt för diverse tråkigheter. Jag har också bekanta som är kunniga Linux och Unix användare de har aldrig haft något problem med sina Linux burkar även om de har varit lite oaktsamma i bland.  :)

M.v.h

Klurig

http://antispyware.ownit.nu/
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Men kör man dual-boot och flyttar över musik, blider, pdf m.m från Linux till Windows så finns risken att man sprider virus till sig själv.  Ett bra antivirus-program i Windows fixar emellertid problemet.    :)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

turbo skrev: Men kör man dual-boot och flyttar över musik, blider, pdf m.m från Linux till Windows så finns risken att man sprider virus till sig själv.  Ett bra antivirus-program i Windows fixar emellertid problemet.    :)
Ja, jag vet inte, men när jag hade Windows använde jag visserligen antivirusprogram, men jag upplevde ändå att det kändes onödigt. De få virus de larmade för hade jag redan hittat INNAN antivirusprogrammet hittade det. Det kändes hela tiden som att bästa vapnet mot virus var att låta bli att vara dum i huvudet.

Däremot brukade mina antispyware-program hitta spyware i datorn, så det kanske är något som man borde ha i Linux också. Någon som vet något om sådna program och om huruvida de behövs i Linux eller inte? Finns det spyware som skrivna för Linux?
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 9 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
lord

Inlägg av lord »

Däremot brukade mina antispyware-program hitta spyware i datorn, så det kanske är något som man borde ha i Linux också. Någon som vet något om sådna program och om huruvida de behövs i Linux eller inte? Finns det spyware som skrivna för Linux?
Jag vill också veta svaret på dessa frågor!
Okänd

Inlägg av Okänd »

lord skrev:
Jag vill också veta svaret på dessa frågor!
Dom flesta spyware program är ju skriven för att kunna användas i just windows.
Dom kommer aldrig att vara aktiva i en Linux distribution.
LJ
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Johnny Rosenberg skrev:
Däremot brukade mina antispyware-program hitta spyware i datorn, så det kanske är något som man borde ha i Linux också.
De antispyware-program jag har kört på datorn har hittat "farliga" tracking cookies. Aldrig något riktigt spyware-program.
lord

Inlägg av lord »

Jag gillar inte tracking cookies...
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Rensa cookies vid varje avslut så är det problemet ur världen.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Beer skrev: Rensa cookies vid varje avslut så är det problemet ur världen.
Jo, och det kan man ju göra automatiskt med både Opera och Fire/Swift-fox. Bara att inte glömma att göra den inställningen, för jag tror inte att den är "på" som standard i någon av dessa webbläsare.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"