Vilket språk kör du Ubuntu på?

Vilket språk kör du Ubuntu på?

Engelska
23
26%
Svenska
66
73%
Norska
0
Inga röster
Danska
1
1%
Annat
0
Inga röster

Antal röster: 90

Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Vilket språk kör du Ubuntu på?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Rasmus skrev:
Johnny Rosenberg skrev: Jag kör ju Ubuntu Studio (7.10) och den verkar vara på svengelska. Exempelvis System→Inställningar→Main Menu... och en massa annat i samma stil.

Man kan ju byta språk vid inloggningssidan, så det är väl bara att byta till engelska om man vill ha support från engelskspråkiga Ubuntuanvändare. Eller det kanske inte fungerar så? Har inte provat, faktiskt.

J.R.
Gå in i System>administration>Språkstöd för att installera fullständigt språkstöd :D
Ha ha... allvarligt? Men du hade rätt! Och nu står det "Huvudmeny" istället för "Main menu". Undrar vad tanken är att man får den på svengelska om man, så att säga, "inte gör något". Varför finns en fullständig översättning tillgänglig parallellt med en INTE fullständig översättning? Låter ju oerhört korkat, men det finns säkert en förklaring som är så bra att ALLA i fortsättningen kommer att göra likadant...
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Johnny Rosenberg skrev:
Rasmus skrev:
Johnny Rosenberg skrev: Jag kör ju Ubuntu Studio (7.10) och den verkar vara på svengelska. Exempelvis System→Inställningar→Main Menu... och en massa annat i samma stil.

Man kan ju byta språk vid inloggningssidan, så det är väl bara att byta till engelska om man vill ha support från engelskspråkiga Ubuntuanvändare. Eller det kanske inte fungerar så? Har inte provat, faktiskt.

J.R.
Gå in i System>administration>Språkstöd för att installera fullständigt språkstöd :D
Ha ha... allvarligt? Men du hade rätt! Och nu står det "Huvudmeny" istället för "Main menu". Undrar vad tanken är att man får den på svengelska om man, så att säga, "inte gör något". Varför finns en fullständig översättning tillgänglig parallellt med en INTE fullständig översättning? Låter ju oerhört korkat, men det finns säkert en förklaring som är så bra att ALLA i fortsättningen kommer att göra likadant...
Förklaringen är enkel, det får heltenkelt inte plats på cdn ;)
Om man har tillgång till internet under installationen så installeras fullständigt språkstöd automagiskt. :D
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Rasmus skrev: Förklaringen är enkel, det får heltenkelt inte plats på cdn ;)
Om man har tillgång till internet under installationen så installeras fullständigt språkstöd automagiskt. :D
Sen kan man alltid diskutera HUR fullständigt språkstödet är. När man loggar in efter att någon gjort "Växla användare", måste man mata in sitt lösenord två gånger, varav andra gången i en annan ruta som inte likar den första. I denna ruta finns fyra knappar varav bara två är översatta. En av de icke översatta knapparna är "Switch user".
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Blake

Inlägg av Blake »

PÅ svenska!
tweeek

Inlägg av tweeek »

Svenska.

Installerade Ubuntu för ett par veckor sedan och jag valde att ladda ner Nordic Remix CDn. Fungerar bra och jag är nöjd :]
Uppskattar allt översättningsarbete och den tid du lägger ner på översättningen!
viggedi

Inlägg av viggedi »

För tillfället är det engelska som är aktuellt. Körde svenska ett tag, men det var bara förvirrande för mig.

Både mitt XP och Vista är dock på svenska.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Engelska, men jag blir glatt överaskad över att så många väljer att köra på svenska :)
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Barre skrev: Engelska, men jag blir glatt överaskad över att så många väljer att köra på svenska :)
Själv är jag ju stolt över mitt svenska modersmål. Ett språk som, tvärt emot vad man kan tro, faktiskt varit inblandat i att forma dagens världsspråk, engelskan. Detta skedde ju som bekant för ca tusen år sedan då vikingarna "landade" i mellersta England (där än idag hundratals byar heter något som slutar på "by", exempelvis "Grimsby"). Hundratals vanliga och ofta använda ord kommer ursprungligen från fornnordiskan (det fanns inget rent svenskt språk på den tiden på samma sätt som idag, men fornnordiskan är ju en del av grunden för dagens svenska språk). Visst har vi några få moderna ord också som engelskan tagit efter, som de allmänt kända "smorgasbord" och "ombudsman", kanske även "moped", men där är jag osäker, men vanligare ord än så har "kopierats" till engelskan. "Take" kommer från fornnordiskans "taka" som sedan på svenska blivit "taga" och till sist bara "ta". I svenskan har, som synes, ordet utvecklats, i motsats till engelskan, så vi svenskar är alltså mer innovativa... eller kanske bara mer lata...

Andra ord som vi gladeligen skänkt till våra engelskspråkiga bröder och systrar:
  • Husbonde (husband)
  • Gap
  • Flat
  • Vindöga (window - heter fortfarande vindu eller vindue, osäker på stavningen där, på norska och danska)
  • Stek (Steak)
  • Fucka, focka (fuck) - ett ord som än idag lever kvar i några svenska dialekter i olika form bland de äldre invånarna. Världens vanligast använda ord idag?
  • Igen (again)
  • Dö (die)
  • Rot (root)
Som synes inga ovanliga och udda ord precis. Enligt uppgift lär det finnas drygt 900 ord som vi nordbor lånat ut till just engelskan.

Ett udda ord, som många nog inte vet existerar alls i engelskan, är ordet "bradgard". Det är ett ord på utgående som betyder "#". Ett tecken som har många namn beroende på sammanhang, både på svenska och engelska. Ett av de många svenska namnen på tecknet är då givetvis "brädgård". Men som sagt, frågar man en engelsktalande om "bradgard" är det inte alls säkert att ordet känns igen, då ordet är på väg att försvinna. Kanske dags att bilda en förening för ordet bradgards bevarande..?  ;D
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 8 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Hmmmm....
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,14077.40.html
Och jag undrar om det inte finns fler trådar ändå i ämnet.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Svenska förstås, trots ordet Hemmapp  :)
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

På svenska. Men det spelar egentligen inte så stor roll för mig, ty (ett fint svenskt ord - ty :)) instruktioner och howtos måste jag läsa långsamt i vilket fall (så att man har en chans att hänga med).
Johnny Rosenberg skrev:
Själv är jag ju stolt över mitt svenska modersmål. Ett språk som, tvärt emot vad man kan tro, faktiskt varit inblandat i att forma dagens världsspråk, engelskan. [---]
Me too :) Intressant läsning!
känn dig själv!
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Rasmus skrev:
Johnny Rosenberg skrev:
Rasmus skrev:

J.R.
Förklaringen är enkel, det får heltenkelt inte plats på cdn ;)
Det är något som vi behöver fixa egentligen. Även om man inte har Internet när man installerar datorn så får man ju de senaste uppdateringarna så fort man slår på modemet. Varför inte bara lägga till språkfilerna som en uppdatering? Då skulle allt ju fungera automatiskt. Personligen så tror jag det är många som medvetet stänger av sin internetanslutning när de installerar om sin dator, folk är så vana med att göra det med Windows. Windows gyllende regel är ju "Koppla aldrig upp dig mot internet innan du installerat brandvägg och antivirus, det tar tre minuter för din dator att bli nedlusad annars" Varför skulle det vara någon skillnad med Ubuntu?
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Ett ljud som engelskan har lånat från fornnordiskan är th ljudet. Så vi svenskar har mycket att vara stolt över när det gäller språk =)
Användarvisningsbild
daft

Inlägg av daft »

Engelska. Mest för att jag känner mig bekvämast med det och har lättare att översätta instruktioner från svenska till engelska än tvärtom. Och instruktioner har jag behövt läsa efterson GG är min första Linuxkontakt. :)
Användarvisningsbild
Erikw
Kontakt:

Inlägg av Erikw »

Engelska. Blir lättare att googla fram ett lösning på något problem då.
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

KiviE skrev: Ett ljud som engelskan har lånat från fornnordiskan är th ljudet. Så vi svenskar har mycket att vara stolt över när det gäller språk =)
Japp, och det lever kvar i isländskan. De har till och med en egen bokstav för det ljudet. Kommer inte ihåg vilken, men två av dessa är det i alla fall: Þþ (Versal respektive gemen "thorn") eller Ðð (Versal respektive gemen "eth").
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Bowmore skrev: Svenska förstås, trots ordet Hemmapp  :)
Vilket ord hade du föredragit istället?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hem :D
Men Hemmapp är nog det korrekta om man ser till andra språköversättningar, t.ex danskans o norskans motsvarighet Hjemmemappe. Känns dock som vi hamnat lite utanför trådens syfte.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"