Starta virtualbox-maskin direkt

Användarvisningsbild
HellRat

Starta virtualbox-maskin direkt

Inlägg av HellRat »

Går det att starta min winxp-virtualbox-maskin direkt utan att först öppna "virtualbox-fönstret" och i sådana fall hur? Jag skulle bara vilja ha en ikon i panelen som jag direkt kan starta windows med ett knapptryck.

Btw; Det går rätt snabbt att starta windows i virtualbox. På min rätt slöa dator tar det 44 sek från det att jag trycker på "Starta" i virtualbox tills dess att jag kan öppna startmenyn i XP. Det borde vara en del snabbare än att starta ubuntu, som ju faktiskt är installerat direkt på burken... (Jag återkommer med en siffra på det senare.)
Max 350; tecken återstår: 321
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Starta virtualbox-maskin direkt

Inlägg av farmfield »

Jupp:

VBoxManage startvm namn_på_din_maskin

...så högerklicka på panelen, välj lägg till i panelen, välj anpassad programstartare, sätt eget namn + egen icon & använd ovanstående som kommando...  ;D
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Eller så kör du in Vmware server och kör "seamless" (utan windowsskrivbord, öppna Windowsprogram direkt i programlisten, Compiz Fusion har till och med hand om fönstrena).

http://www.venturecake.com/10-minutes-to-run-every-windows-app-seamlessly-on-your-ubuntu-desktop/
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Tack för hjälpen!

Jag skulle testa det här med seamless integration (i virtualbox, http://www.venturecake.com/virtualbox-1 ... -the-ugly/):
Previously on VentureCake we’ve discussed using RDesktop’s seamless RDP to launch apps from a VM, but VirtualBox 1.5 makes the process a lot simpler:

* Install the virtualbox package
    * Click Applications → System Tools → Innotek VirtualBox
    * Make a VM, pop in a Windows CD and install.
    * Windows, click Devices → Install Guest Additions, click Allow lots, and let Windows reboot.

That’s all. So how does it work?
Well, inte så bra, vad menar de med 'click Allow lots'? När jag installerade Guest Additions fick jag inga val, den bara installerade och sen var det inte så mycket mer med det, bara en omstart. Någon som vet?

Edit:

Oops, missade detaljen att jag skulle välja sömlöst läge också med Host+L, haha. Kan man välja att starta direkt i sömlöst läge med någon flagga i farmfields exempel? Ska se om jag hittar nåt...
Senast redigerad av 1 HellRat, redigerad totalt 7 gånger.
Max 350; tecken återstår: 321
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"