Skumt problem med jobbservern

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
hamsson

Skumt problem med jobbservern

Inlägg av hamsson »

För några dagar sedan bestämda jag mig för att blåsa ut XP helt och köra Ubuntu istället på min laptop, som jag även använder i arbetet.

Till största delen har jag varit nöjd - jag har inte råkat ut för några större problem. Förutom en sak och det är en sak som nästan tvingar mig att byta till baka till Windows igen. Av någon skum anledning kommer jag inte åt jobbservrarna.

Låt mig förklara lite närmare. Jag kan sitta och surfa på vilka andra sidor som helst, varsomhelst på nätet. Men så fort jag försöker ansluta till en server som ligger på mitt arbete tar det stopp. Webbläsaren står och laddar i en evighet; den får inte ens ett time-out meddelande.

Först tänkte jag mig att det var fel på webbläsaren (Firefox). Jag installerade snabbt Opera, men tyvärr var problemet bestående även där.

Så servrarna ligger nere, tänkte jag och kontaktade den tekniska chefen. Inga problem här, sa han och jag testade med en klasskompis dator (Windows XP med Firefox). Javisst, jag kunde komma åt alla servrarna därifrån. Så det borde inte vara något fel med DNS eller nätverket på skolan.

Jag började misstänka att felet kanske låg i någon brandväggsinställning. Saken är dock den att jag inte har någon sådan och iptables är standardinställd. Kunde det vara så att servern inte ville ha med mig att göra? Inte särskillt troligt. Jag kör ju med dynamisk ip-adress och var jag än sitter får jag samma problem. Hur skulle servern spåra mig då? Och varför skulle den blockera mig?

På chefens inrådan började undersöka saken ännu närmare med wget och curl. Båda gav samma resultat. Det visade sig att en anslutning till servern kan upprättas, men det kommer inte något data tillbaka. wget och curl ansluter till servern, skickar en request, men får sedan vänta i all evighet på att få något svar. Kör jag med time-out får jag svar om att inget data mottogs över huvud taget.

Så nu undrar jag: var kan felet ligga? Är det hos mig, eller är det på företagsservrarna? Det känns som om det är något som ligger djupt därnere i systemet och effektivt hindrar allt data som kommer från just jobbservrarna. Men vad skulle det kunna vara?

Hoppas ni har något svar på detta - jag vill inte tvingas byta tillbaka till XP redan 5 dagar efter jag bytte till Ubuntu (Gutsy Gibbon).
Okänd

SV: Skumt problem med jobbservern

Inlägg av Okänd »

Hej och välkommen, hamsson!  :) :)

En fråga:
Du vill ansluta till servern med webbläsaren skrev du.
Har den en www adress?

LJ
hamsson

Inlägg av hamsson »

Vad menar du?

Jag har använt http://www.mittföretag.se ja. Men jag har även testat att köra direkt mot serverns ip-adress, men det hjälpte inte. Samma problem uppstår ändå.

En eller två gånger har jag faktiskt kommit åt sidan, men direkt efteråt är det fullständigt omöjligt igen.
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

Står servrarna i samma nät som du?
kommer du åt dem via ip-adressen?

Med den router som vi har på mitt jobb, kommer vi inte åt servern om vi använder den publika adressen, däremot med en router av annat märke...

Ett 'fusk' är ju att ändra i hosts-filen, så får du samma funktion.
hamsson

Inlägg av hamsson »

Helt ptlötsligt har problemet löst sig utan att jag ändrat något över huvud taget. Har ingen aning om vad som har hänt eller vad som orsakade problemet från första början.

Det spelade ingen roll om jag satt på samma nät eller ej - jag kom inte åt dem ändå och att gå direkt till ip-adressen fungerade inte heller.

Nu har det bestämt sig för att fungera i alla fall  ;D.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vad bra. Det var väl något tillfälligt problem  ;)
LJ
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"