Dual boot med windows. Problem! Hittar inte Windows vid uppstart =( [LÖST]

pakitor

Dual boot med windows. Problem! Hittar inte Windows vid uppstart =( [LÖST]

Inlägg av pakitor »

Tjena!

Riktigt bra forum! Har fått mycket hjälp utan att ens behöva svara. Nice!

Men nu har jag ett jobbigt dilemma - Jag har en HDD med windows xp pro och en extern HDD med Ubuntu 7.10. Igår fungerade det fint att välja antingen xp eller ubuntu vid uppstart, men sen blev det grafikproblem m.m. så jag ominstallerade ubuntu på exakt samma sätt som jag gjorde innan. (Partionering i xp genom acronics och använde acronics os selector) Men nu hittar jag inte XP vid uppstart av min PC, utan jag kan bara komma in på Ubuntu, vilket är jobbigt då jag inte är så van vid ubuntu och har massa skolsaker på XP.

Känner någon igen prolemet och kanske kan hjälpa mig lösa detta? Jag har tagit bort den externa HDD och startat datan men då står det "Error 21" har jag för mig. Precis som att den andra HDD inte existerar (Finns i BIOS meny dock).

Ha de fint,

paktior
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 8 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Dual boot med windows. Problem! Hittar inte Windows vid uppstart =(

Inlägg av Lars »

Felet du får beror på att Grub letar efter filer på din externa hårddisk för att kunna fullfölja starten. Och det är också i denna fil du måste lägga till Windows. Så här ska det se ut längst ner i /boot/grub/menu.lst:

Kod: Markera allt

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

title Windows
        rootnoverify (hd0,0)
        makeactive
        chainloader +1
Det förutsätter alltså att Windows ligger på första partitionen på första hårddisken (hd0,0).
pakitor

SV: Dual boot med windows. Problem! Hittar inte Windows vid uppstart =(

Inlägg av pakitor »

Tack så mycket Lars!
Det rättade till mitt problem. Skönt att få så snabb hjälp! :D

Tack!
pakitor
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"